Oppijasta osaajaksi : perehdytyksen yhtenäinen malli Turun Kuntouttavalle osastoryhmälle
Päiviö, Saara (2021)
Päiviö, Saara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235549
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin idea syntyi opiskelijan ja työnantajan yhteisestä ajatuksesta työntekijöiden perehdytyksen kehittämisestä. Perehdytys nähtiin yhtenä vaikutusmahdollisuutena työn sujuvuuden, työhyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämisessä, millä arvioitiin olevan hyötyä esimerkiksi rekrytoinnin ja työhön sitoutumisen helpottamisessa. Työn vetovoimaisuuden lisääminen ja työntekijöiden hyvinvoinnista ja osaamisesta huolehtiminen ovat tärkeitä elementtejä hoitoalan tulevaisuuden turvaamiseksi.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda toimintaympäristöön yhtenäinen, tasalaatuinen perehdytyksen malli, joka olisi mahdollisten jatkohankkeiden puitteissa siirrettävissä ja implementoitavissa eteenpäin. Tavoitteena oli luoda turvallisuutta ja työhyvinvointia tukeva yhtenäinen toimintamalli, tasalaatuistaa perehdytyksen sisältö ja taata uusien työntekijöiden asianmukainen, turvallinen ja laadukas perehdytys sekä luoda niin esimiehille kuin työntekijöillekin perehdytystä tukemaan kirjallinen pohja työvälineeksi.
Kehittämisprojektin alkuun toteutettiin teemahaastatteluilla tutkimuksellinen alkukartoitus toimintaympäristön osastojen esimiehille nykyisten perehdytyskäytäntöjen selvittämiseksi. Tulosten pohjalta projektiryhmä suunnitteli perehdytystä kehittämisiltapäivässä aivoriihellä.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi toimintamalli perehdytykselle sisältäen vastuunjaon ja ohjeistukset aikataulutuksille, seuranalle, dokumentoinnille ja arvioinnille. Tuotoksena syntyi myös perehdytyksen prosessiin työvälineeksi Perehdytyksen tarkistuslista, joka toimii tulevaisuudessa dokumenttina jo läpikäydyistä perehdytyksen osa-alueista sekä loppuun saatetusta perehdytyksen prosessista työntekijäkohtaisesti. This development project was based on the idea of developing the orientation process. The idea rose from the desire and vision of both student and employer´s representative. Orientation was considered to be a way to have a positive effect on work fluency, well-being in work and safety. It could facilitate recruitment and commitment in work. Increasing the attraction of the work, welfare and knowledge is a crucial element when trying to secure the future of the nursing field.
The purpose of the development project was to create a solid, coherent procedure for orientation that could be transferred and implemented extensively in the future. The goal was to create an operating model to support safety and well-being in work, to equalize the content of the orientation process and to offer employees relevant, safe and high-class orientation. Intention was to create a textual layout for both manager and worker to help them work with orientation process.
In the beginning of the project there was a research about the present state of orientation policies in the units and it was conducted from thematic interviews for the managers of the units. After learning from the results of the research project group developed the model for orientation in one development afternoon with workshop and brainstorming.
The output of the development project was description of orientation process and contents including responsibilities, timetables and evaluation and documentation. Developing also generated the Check list of the Orientation that can be used as a check list for the whole process of orientation.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda toimintaympäristöön yhtenäinen, tasalaatuinen perehdytyksen malli, joka olisi mahdollisten jatkohankkeiden puitteissa siirrettävissä ja implementoitavissa eteenpäin. Tavoitteena oli luoda turvallisuutta ja työhyvinvointia tukeva yhtenäinen toimintamalli, tasalaatuistaa perehdytyksen sisältö ja taata uusien työntekijöiden asianmukainen, turvallinen ja laadukas perehdytys sekä luoda niin esimiehille kuin työntekijöillekin perehdytystä tukemaan kirjallinen pohja työvälineeksi.
Kehittämisprojektin alkuun toteutettiin teemahaastatteluilla tutkimuksellinen alkukartoitus toimintaympäristön osastojen esimiehille nykyisten perehdytyskäytäntöjen selvittämiseksi. Tulosten pohjalta projektiryhmä suunnitteli perehdytystä kehittämisiltapäivässä aivoriihellä.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi toimintamalli perehdytykselle sisältäen vastuunjaon ja ohjeistukset aikataulutuksille, seuranalle, dokumentoinnille ja arvioinnille. Tuotoksena syntyi myös perehdytyksen prosessiin työvälineeksi Perehdytyksen tarkistuslista, joka toimii tulevaisuudessa dokumenttina jo läpikäydyistä perehdytyksen osa-alueista sekä loppuun saatetusta perehdytyksen prosessista työntekijäkohtaisesti.
The purpose of the development project was to create a solid, coherent procedure for orientation that could be transferred and implemented extensively in the future. The goal was to create an operating model to support safety and well-being in work, to equalize the content of the orientation process and to offer employees relevant, safe and high-class orientation. Intention was to create a textual layout for both manager and worker to help them work with orientation process.
In the beginning of the project there was a research about the present state of orientation policies in the units and it was conducted from thematic interviews for the managers of the units. After learning from the results of the research project group developed the model for orientation in one development afternoon with workshop and brainstorming.
The output of the development project was description of orientation process and contents including responsibilities, timetables and evaluation and documentation. Developing also generated the Check list of the Orientation that can be used as a check list for the whole process of orientation.