Toimintatapakulttuurin luominen yritykselle
Kanniainen, Mikko (2021)
Kanniainen, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi toimintatapakulttuuri kalustonhallinnan ympärille. Rakennusyrityksissä kaluston etsimiseen ja eri selvityksiin kuluu huomattavasti työaikaa. Lisäksi saatetaan tehdä paljonkin turhia päällekkäisiä hankintoja kun, ei tiedetä, missä kalusto liikkuu tai onko se vapaana. Kalustonhallintaan kuuluu kaluston suunnittelu, hankinnat, seuranta, huollot ja ylläpito. Rakennusalan digitalisoituminen on mahdollistanut uudenlaisten seurantatyökalujen käyttöönoton. Järjestelmät ovat yleensä yhtä hyviä kuin niiden käyttäjät ja usealla yrityksellä onkin edessä uusien järjestelmien käytön opettelua.
Ralf Ajalinilla on asetettu omistajan ja hallituksen puolelta strategiseksi yritystason vuositavoitteeksi kannattava kasvu. Koska yrityksen taseessa on yli kahden miljoonan arvosta kalustoa ja sen huolto- ja korjauskustannukset ovat vuositasolla satoja tuhansia euroja, on yhtenä merkittävänä kannattavan kasvun osatekijänä kyettävä hallitsemaan kalustoa ja sen kustannuksia nykyistä paremmin. Kaluston saatavuuteen, tiedon puutteeseen ja yhteisen toimintamallien puutteen tuomiin haasteisiin on kehitetty lukuisia eri sovelluksia. Vaikka koko rakennusala laahaa digitalisaation häntäpäässä, niin monet yritykset ovat ottaneet jonkin digitaalisen ratkaisun käyttöönsä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin eri vaihtoehtoja Ralf Ajalinin kalustonhallinnan sovellukseksi.
Opinnäytetyön aikana tehty lähtötilanteen kartoitus toi yrityksen kalustonhallinnan ongelmakohdat hyvin esille. Erilaisten kalustonhallintajärjestelmien tutkimisen ja hyvien kokemusten jälkeen yritys päätti ottaa käyttöönsä Mapon kalustonhallintajärjestelmän. Työn tavoitteeseen on osittain päästy tai ainakin siihen ollaan matkalla. Kalustonhallinnan ohjeistus on kirjoitettu opinnäytetyön yhteydessä ja ohjekortteja tehdään aina tarpeen mukaan.
Kalustonhallinnan ohjeistuksen kirjallisen osuuden jalkauttaminen on hidas prosessi ja sisältöön saattaa tulla isojakin päivityksiä vuosien varrella. Yhdessä kalustonhallinnan digitaalisen järjestelmän kanssa ohjeistus antaa kuitenkin suunnan toimintatapakulttuurille, jota yrityksessä halutaan noudattaa.
Ralf Ajalinilla on asetettu omistajan ja hallituksen puolelta strategiseksi yritystason vuositavoitteeksi kannattava kasvu. Koska yrityksen taseessa on yli kahden miljoonan arvosta kalustoa ja sen huolto- ja korjauskustannukset ovat vuositasolla satoja tuhansia euroja, on yhtenä merkittävänä kannattavan kasvun osatekijänä kyettävä hallitsemaan kalustoa ja sen kustannuksia nykyistä paremmin. Kaluston saatavuuteen, tiedon puutteeseen ja yhteisen toimintamallien puutteen tuomiin haasteisiin on kehitetty lukuisia eri sovelluksia. Vaikka koko rakennusala laahaa digitalisaation häntäpäässä, niin monet yritykset ovat ottaneet jonkin digitaalisen ratkaisun käyttöönsä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin eri vaihtoehtoja Ralf Ajalinin kalustonhallinnan sovellukseksi.
Opinnäytetyön aikana tehty lähtötilanteen kartoitus toi yrityksen kalustonhallinnan ongelmakohdat hyvin esille. Erilaisten kalustonhallintajärjestelmien tutkimisen ja hyvien kokemusten jälkeen yritys päätti ottaa käyttöönsä Mapon kalustonhallintajärjestelmän. Työn tavoitteeseen on osittain päästy tai ainakin siihen ollaan matkalla. Kalustonhallinnan ohjeistus on kirjoitettu opinnäytetyön yhteydessä ja ohjekortteja tehdään aina tarpeen mukaan.
Kalustonhallinnan ohjeistuksen kirjallisen osuuden jalkauttaminen on hidas prosessi ja sisältöön saattaa tulla isojakin päivityksiä vuosien varrella. Yhdessä kalustonhallinnan digitaalisen järjestelmän kanssa ohjeistus antaa kuitenkin suunnan toimintatapakulttuurille, jota yrityksessä halutaan noudattaa.