Pelillisyys nuorten terveyden edistämisessä : TAIMI-terveyspeli alakoulun 5.-6. luokkalaisille oppijoille
Viitanen, Mikko (2021)
Viitanen, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235603
Tiivistelmä
Yhä nuoremmat altistuvat tupakkatuotteiden terveyshaitoille joko aktiivisina tai passiivisina käyttäjinä. Erityisesti nuuska ja sähkösavuke nähdään merkittävinä uusina uhkina nuorten terveydelle. Tupakan ja tupakoinnin medianäkyvyys on vähentynyt, mutta uusia nikotiinituotteita markkinoidaan aggressiivisesti sosiaalisessa mediassa. Tämän tiedon valossa nuorten tietämystä ja terveysosaamista on vahvistettava erityisesti nuuskan ja sähkösavukkeiden osalta. Jo alakoululaisten opetukseen tulee lisätä tätä näkökulmaa, ja nuorten medialukutaitoa ja terveyden lukutaitoa on vahvistettava.
Kiinnostus pelejä kohtaan terveyden edistämisen näkökulmasta on lisääntynyt, ja terveyspelien määrä on jatkuvassa kasvussa. Erilaisten pelien terveyttä edistävistä vaikutuksista on saatavilla tutkimustietoa, ja lasten ja nuorten voimavarojen ja itsetunnon rakentumisen kannalta heidän on tärkeää osallistua järjestettyyn toimintaan, esimerkiksi koululla, jossa aikuisen tuki on saatavilla.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli luoda alakoulun 5.–6. luokkien oppilaille uusi terveyden edistämisen oppimisväline lautapeli. Uudella oppimisvälineellä on mahdollista vaikuttaa varhaisnuorten terveystietoisuuteen pelillisyyden keinoin. Tavoitteena on pelin integroiminen alakoulun opetussuunnitelmaan ja käyttäminen laajasti oppimisvälineenä nuorisotyössä.
Kehittämisprojekti toteutettiin alueellisen NIKO II-projektin osaprojektina.
NIKO II – terveyden edistäminen nuorten arjessa -projektin päätarkoituksena on kehittää, toteuttaa ja ylläpi-tää konkreettista, nuorten ympäristöihin jalkautuvaa monipuolista terveyttä edistävää toimintaa. Kehittämismenetelmänä käytettiin bottom-up toteutusta ja toimijalähtöistä metodia, jossa tuotos laadittiin kohderyhmän tarpeeseen perustuen. Kehittämisprojektin tietoperustaksi laadittiin kirjallisuuskatsaus. Ennen lopullista lautapelin luomista peli esitestattiin kohderyhmällä ja asiantuntijoilla.
Yhdistämällä teoriatietoa, lautapelin esitestauksesta ja asiantuntijalta saatuja tuloksia luotiin varhaisnuorten käyttöön uusi ja mielenkiintoinen terveystiedon oppimisväline, TAIMI-terveyspeli, jolla on mahdollisuus tuottaa paremman tietoisuuden kautta hyvinvointia vuosiksi eteenpäin.
Kiinnostus pelejä kohtaan terveyden edistämisen näkökulmasta on lisääntynyt, ja terveyspelien määrä on jatkuvassa kasvussa. Erilaisten pelien terveyttä edistävistä vaikutuksista on saatavilla tutkimustietoa, ja lasten ja nuorten voimavarojen ja itsetunnon rakentumisen kannalta heidän on tärkeää osallistua järjestettyyn toimintaan, esimerkiksi koululla, jossa aikuisen tuki on saatavilla.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli luoda alakoulun 5.–6. luokkien oppilaille uusi terveyden edistämisen oppimisväline lautapeli. Uudella oppimisvälineellä on mahdollista vaikuttaa varhaisnuorten terveystietoisuuteen pelillisyyden keinoin. Tavoitteena on pelin integroiminen alakoulun opetussuunnitelmaan ja käyttäminen laajasti oppimisvälineenä nuorisotyössä.
Kehittämisprojekti toteutettiin alueellisen NIKO II-projektin osaprojektina.
NIKO II – terveyden edistäminen nuorten arjessa -projektin päätarkoituksena on kehittää, toteuttaa ja ylläpi-tää konkreettista, nuorten ympäristöihin jalkautuvaa monipuolista terveyttä edistävää toimintaa. Kehittämismenetelmänä käytettiin bottom-up toteutusta ja toimijalähtöistä metodia, jossa tuotos laadittiin kohderyhmän tarpeeseen perustuen. Kehittämisprojektin tietoperustaksi laadittiin kirjallisuuskatsaus. Ennen lopullista lautapelin luomista peli esitestattiin kohderyhmällä ja asiantuntijoilla.
Yhdistämällä teoriatietoa, lautapelin esitestauksesta ja asiantuntijalta saatuja tuloksia luotiin varhaisnuorten käyttöön uusi ja mielenkiintoinen terveystiedon oppimisväline, TAIMI-terveyspeli, jolla on mahdollisuus tuottaa paremman tietoisuuden kautta hyvinvointia vuosiksi eteenpäin.