Pääkaupunkiseudun hotellien toimenpiteet koronapandemian aikana
Partinen, Joni (2021)
Lataukset:
Partinen, Joni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235562
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus, jolla selvitetään pääkaupunkiseudun hotellien muuttuneita palveluprosesseja koronaviruspandemian (COVID-19) aikana. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, kuinka hotellit aikovat jatkossa houkutella kotimaisia matkailijoita asiakkaikseen.
Tietoperustassa kerrotaan vuoden 2019 lopussa alkaneesta koronaviruksesta (COVID-19), joka yltyi pandemiaksi vuoden 2020 alussa. Tämän lisäksi käsitellään majoitus- ja matkailualaa sekä hotellien palveluprosesseja ja esitellään Suomen matkustajamäärien kehitystä vuosina 2019 ja 2020.
Empiirisessä osiossa tutkimusmenetelmänä käytetään puolistrukturoitua kyselyä, jolla kartoitetaan pääkaupunkiseudun hotellien muuttuneita palveluprosesseja ja toimintoja. Kyselyllä haetaan myös vastausta siihen, miten hotellit aikovat houkutella kotimaisia matkustajia pääkaupunkiseudun hotelleihin. Kysely lähetettiin 46:lle pääkaupunkiseudun hotellille 16.12.2020. Kyselyyn vastasi 67 prosenttia eli 31 hotellia.
Vastaajat vastasivat avoimiin kysymyksiin harkiten ja täydentävästi. Melkein jokainen hotelli oli muuttanut siivoustaan huolellisemmaksi ja desinfioivammaksi. Vastaanottojen ympäristöistä on tehty turvallisia lisäämällä suojapleksit vastaanottotiskeille ja muistuttamalla turvaväleistä. Hotellien henkilökunta käyttää maskeja kaikissa tiloissa ja asiakaskohtaamisissa. Huonepalvelua on muutettu siten, että toimitettavat tuotteet jätetään oven ulkopuolelle. Sauna- ja kuntosalitilat ovat olleet poissa käytöstä tai asiakasmäärää on rajattu. Vastaanottojen palveluaikoja on muutettu, kuten aamiaisen ja hotellien ravintoloiden.
Pohdinnassa avataan kyselyn tuloksia ja annetaan terveysturvallisia ja teknologiapohjaisia kehitysehdotuksia hotellien toimenpiteisiin. Siivouksen kehitysehdotuksissa kerrotaan nanoseptisestä pinnoitteesta ja teknologiassa älyvalaistuksista ja virtuaalisesta kirjautumisesta. Näiden lisäksi esitetään hotellien houkuttelukeinoja kotimaisille matkailijoille ja pohditaan niiden toimivuutta.
Tietoperustassa kerrotaan vuoden 2019 lopussa alkaneesta koronaviruksesta (COVID-19), joka yltyi pandemiaksi vuoden 2020 alussa. Tämän lisäksi käsitellään majoitus- ja matkailualaa sekä hotellien palveluprosesseja ja esitellään Suomen matkustajamäärien kehitystä vuosina 2019 ja 2020.
Empiirisessä osiossa tutkimusmenetelmänä käytetään puolistrukturoitua kyselyä, jolla kartoitetaan pääkaupunkiseudun hotellien muuttuneita palveluprosesseja ja toimintoja. Kyselyllä haetaan myös vastausta siihen, miten hotellit aikovat houkutella kotimaisia matkustajia pääkaupunkiseudun hotelleihin. Kysely lähetettiin 46:lle pääkaupunkiseudun hotellille 16.12.2020. Kyselyyn vastasi 67 prosenttia eli 31 hotellia.
Vastaajat vastasivat avoimiin kysymyksiin harkiten ja täydentävästi. Melkein jokainen hotelli oli muuttanut siivoustaan huolellisemmaksi ja desinfioivammaksi. Vastaanottojen ympäristöistä on tehty turvallisia lisäämällä suojapleksit vastaanottotiskeille ja muistuttamalla turvaväleistä. Hotellien henkilökunta käyttää maskeja kaikissa tiloissa ja asiakaskohtaamisissa. Huonepalvelua on muutettu siten, että toimitettavat tuotteet jätetään oven ulkopuolelle. Sauna- ja kuntosalitilat ovat olleet poissa käytöstä tai asiakasmäärää on rajattu. Vastaanottojen palveluaikoja on muutettu, kuten aamiaisen ja hotellien ravintoloiden.
Pohdinnassa avataan kyselyn tuloksia ja annetaan terveysturvallisia ja teknologiapohjaisia kehitysehdotuksia hotellien toimenpiteisiin. Siivouksen kehitysehdotuksissa kerrotaan nanoseptisestä pinnoitteesta ja teknologiassa älyvalaistuksista ja virtuaalisesta kirjautumisesta. Näiden lisäksi esitetään hotellien houkuttelukeinoja kotimaisille matkailijoille ja pohditaan niiden toimivuutta.