Sisältömarkkinointisuunnitelma yritykselle Arkista Paskaa Oy
Horn, Susanna (2021)
Horn, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235604
Tiivistelmä
Maailma on viimeisten vuosien aikana muuttunut digitaalisten viestintävälineiden ja kanavien lisääntyessä. Tämä on aiheuttanut sen, että käytämme aikaa ja käyttäydymme eri tavalla kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Sen seurauksena on syntynyt tarve uudenlaiselle markkinoinnille: sisältömarkkinoinnille, jonka tavoitteena on luoda arvoa sille asiakasryhmälle, jolle sisältö on suunnattu
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritykselle Arkista Paskaa Oy. Yritys myy omaperäisellä huumorilla itse tuotettuja graafisia tuotteita, samaa huumoria ymmärtäville asiakkaille. Opinnäytetyönä tehdään yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelma, jonka tavoitteena on helpottaa yrittäjän työtaakkaa varmistamalla markkinoinnin suunnitelmallinen toteutus.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella, joka käsittelee markkinointiviestintää ja sisältömarkkinointia. Markkinointiviestintä luvussa avataan lyhyesti digitaalista ja sosiaalista markkinointia. Sisältömarkkinoinnissa käydään läpi sisältöstrategia ja siihen kuuluvat elementit. Näiden lisäksi esitellään muutama sisällönsuunnittelun avuksi luotu menetelmä
Sisältömarkkinointisuunnitelman toteutus aloitetaan taustatutkimuksella. Tutkimuksessa kerätään tietoa yrityksen asiakasryhmästä tutkimalla käytössä olevien Facebook ja Instagram tilien, sekä verkkosivun analytiikka. Tietoja täydennetään kyselytutkimuksella. Tulosten pohjalta luodaan yritykselle ostajapersoona, joka edustaa tyypillisintä asiakasta.
Suunnitelma luodaan hahmottelemalla alkuun strategian elementit vastaamalla kysymyksiin: kenelle sisältö suunnataan, mitä sillä tavoitellaan ja miten se toteutetaan. Strategian pohjalta luodaan suunnitelma. Opinnäytetyö kirjoitetaan pääsääntöisesti syksyllä 2020. Työ aloitetaan kesäkuussa 2020 ja sen on määrä valmistua keväällä 2021.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritykselle Arkista Paskaa Oy. Yritys myy omaperäisellä huumorilla itse tuotettuja graafisia tuotteita, samaa huumoria ymmärtäville asiakkaille. Opinnäytetyönä tehdään yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelma, jonka tavoitteena on helpottaa yrittäjän työtaakkaa varmistamalla markkinoinnin suunnitelmallinen toteutus.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella, joka käsittelee markkinointiviestintää ja sisältömarkkinointia. Markkinointiviestintä luvussa avataan lyhyesti digitaalista ja sosiaalista markkinointia. Sisältömarkkinoinnissa käydään läpi sisältöstrategia ja siihen kuuluvat elementit. Näiden lisäksi esitellään muutama sisällönsuunnittelun avuksi luotu menetelmä
Sisältömarkkinointisuunnitelman toteutus aloitetaan taustatutkimuksella. Tutkimuksessa kerätään tietoa yrityksen asiakasryhmästä tutkimalla käytössä olevien Facebook ja Instagram tilien, sekä verkkosivun analytiikka. Tietoja täydennetään kyselytutkimuksella. Tulosten pohjalta luodaan yritykselle ostajapersoona, joka edustaa tyypillisintä asiakasta.
Suunnitelma luodaan hahmottelemalla alkuun strategian elementit vastaamalla kysymyksiin: kenelle sisältö suunnataan, mitä sillä tavoitellaan ja miten se toteutetaan. Strategian pohjalta luodaan suunnitelma. Opinnäytetyö kirjoitetaan pääsääntöisesti syksyllä 2020. Työ aloitetaan kesäkuussa 2020 ja sen on määrä valmistua keväällä 2021.