Jatkuvan haun kautta aloittaneiden metsäkoneopetus Tredussa : nykytilanteen kuvaus ja kehitysehdotuksia
Blomqvist, Patrik (2021)
Blomqvist, Patrik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten Tredussa järjestetään metsäkoneopetusta metsäalan perustutkinnon metsäkoneenkuljetuksen osaamisalan jatkuvan haun kautta aloittaneille opiskelijoille. Jatkuvan haun kautta aloittaneet opiskelijat ovat usein aikuisopiskelijoita. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisena opettajat sekä opiskelijat kokevat tämänhetkisen koneopetuksen. Havaintojen pohjalta esitettiin kehittämisehdotuksia, joilla esiin nousseita asioita voidaan tulevaisuudessa kehittää.
Tutkimus toteutettiin siten, että lähdeaineiston analysoinnin pohjalta opettajille tehtiin sähköinen kysely, jossa oli avoimia kysymyksiä. Jatkuvan haun kautta aloittaneiden opiskelijoiden kanssa työskentelee seitsemän opettajaa, joista kuusi vastasi kyselyyn. Opiskelijoiden mielipiteitä selvitettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, joka toteutettiin puhelinhaastatteluna. Jatkuvan haun kautta aloittaneita opiskelijoita oli kirjoilla 28, joista 12 osallistui haastatteluun. Molemmilta tutkimusryhmiltä kerätty aineisto analysoitiin samankaltaisella menetelmällä ja yhdistettiin vertailtavaan muotoon.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että metsäkoneopettajat Tredussa ovat kokeneita ja opetus on korkeatasoista. Kehitettävää metsäkoneopetuksessa on etenkin tutkinnon osien toteutuksen suunnittelussa. Tämänhetkisessä metsäkoneopetuksessa perusteiden opettaminen näyttäisi jäävän liian vähäiseksi. Oppimismateriaalit sekä nykyistä laajempi teoriaopetus esimerkiksi oman työn suunnittelusta sekä työskentelytekniikoista helpottaisivat oppimista metsässä ja todennäköisesti edistäisivät opiskelijoiden työelämävalmiuksien saavuttamista. Opiskelijoiden osaamisen kehittymistä ei kyetä tämän tutkimuksen mukaan seuraamaan riittävästi. Osaamisen kehittymistä olisi mahdollista seurata paremmin hyödyntämällä konedataa ja lisäämällä pienempiä osaamiskokeita opintojen eri vaiheisiin.
Tutkimus toteutettiin siten, että lähdeaineiston analysoinnin pohjalta opettajille tehtiin sähköinen kysely, jossa oli avoimia kysymyksiä. Jatkuvan haun kautta aloittaneiden opiskelijoiden kanssa työskentelee seitsemän opettajaa, joista kuusi vastasi kyselyyn. Opiskelijoiden mielipiteitä selvitettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, joka toteutettiin puhelinhaastatteluna. Jatkuvan haun kautta aloittaneita opiskelijoita oli kirjoilla 28, joista 12 osallistui haastatteluun. Molemmilta tutkimusryhmiltä kerätty aineisto analysoitiin samankaltaisella menetelmällä ja yhdistettiin vertailtavaan muotoon.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että metsäkoneopettajat Tredussa ovat kokeneita ja opetus on korkeatasoista. Kehitettävää metsäkoneopetuksessa on etenkin tutkinnon osien toteutuksen suunnittelussa. Tämänhetkisessä metsäkoneopetuksessa perusteiden opettaminen näyttäisi jäävän liian vähäiseksi. Oppimismateriaalit sekä nykyistä laajempi teoriaopetus esimerkiksi oman työn suunnittelusta sekä työskentelytekniikoista helpottaisivat oppimista metsässä ja todennäköisesti edistäisivät opiskelijoiden työelämävalmiuksien saavuttamista. Opiskelijoiden osaamisen kehittymistä ei kyetä tämän tutkimuksen mukaan seuraamaan riittävästi. Osaamisen kehittymistä olisi mahdollista seurata paremmin hyödyntämällä konedataa ja lisäämällä pienempiä osaamiskokeita opintojen eri vaiheisiin.