Varhaiskasvatuksen ja neuvolan Lene-yhteistyö : Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia nelivuotiaan Lene-tehtävistöstä osana pedagogisen toiminnan suunnittelua
Nissinen, Minna; Saarenmäki, Pauliina (2021)
Nissinen, Minna
Saarenmäki, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235594
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksessa tehtävästä nelivuotiaan Lene-arvioinnista sekä sitä, millaista tietoa Lene-tehtävien tekeminen tuo varhaiskasvatuksen opettajille lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukevan pedagogisen toiminnan suunnitteluun. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena varhaiskasvatuksen opettajat kokevat Lene-tehtävistöön liittyvän yhteistyön neuvolan kanssa. Tavoitteena oli saada selville myös, millaisia kehittämiskohtia varhaiskasvatuksen opettajat näkevät Lenessä ja neuvolan kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin neuvolatoimintaa lapsen kehityksen tukena, nelivuotiaan laajaa terveystarkastusta, nelivuotiaan lapsen kehitystä sekä leikki-ikäisen neurologisen kehityksen arviota (Lene). Teoriaosuudessa käsiteltiin myös varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa lapsen kehityksen ja oppimisen tukena. Tutkimus toteutettiin käyttämällä sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Aineisto kerättiin 16.11.–30.11.2020 välisenä aikana. Tutkimuksen aineisto kerättiin niiltä varhaiskasvatuksen opettajilta, jotka ovat tehneet nelivuotiaan Lene-arviointeja varhaiskasvatuksessa Kurikassa ja Ilmajoella. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat Lene-tehtävien tekemisen varhaiskasvatuksessa hyvänä asiana. Varhaiskasvatuksen opettajat saivat Lene-tehtävistä varmistusta omille havainnoilleen sekä tietoa lapsen kehityksestä, vahvuuksista ja tuen tarpeista. He saivat tietoa erityisesti lapsen motorisista ja kielellisistä taidoista. Saamaansa tietoa he ovat hyödyntäneet pedagogisen toiminnan suunnittelussa. Yhteistyö varhaiskasvatuksen ja neuvolan välillä näyttäytyi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta toisaalta hyvänä ja Lene-yhteistyön ansiosta parantuneena ja toisaalta taas vähäisenä ja yksipuolisena. Varhaiskasvatuksen opettajat toivoivat saavansa neuvolasta enemmän tietoa lapsen neuvolakäynnin sujuvuudesta sekä terveydenhoitajan tekemistä havainnoista lapsesta. Varhaiskasvatuksen opettajat toivoivat yhteistyölle enemmän aikaa ja avoimuutta sekä kohtaamiseen perustuvan yhteistyön lisäämistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin neuvolatoimintaa lapsen kehityksen tukena, nelivuotiaan laajaa terveystarkastusta, nelivuotiaan lapsen kehitystä sekä leikki-ikäisen neurologisen kehityksen arviota (Lene). Teoriaosuudessa käsiteltiin myös varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa lapsen kehityksen ja oppimisen tukena. Tutkimus toteutettiin käyttämällä sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Aineisto kerättiin 16.11.–30.11.2020 välisenä aikana. Tutkimuksen aineisto kerättiin niiltä varhaiskasvatuksen opettajilta, jotka ovat tehneet nelivuotiaan Lene-arviointeja varhaiskasvatuksessa Kurikassa ja Ilmajoella. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat Lene-tehtävien tekemisen varhaiskasvatuksessa hyvänä asiana. Varhaiskasvatuksen opettajat saivat Lene-tehtävistä varmistusta omille havainnoilleen sekä tietoa lapsen kehityksestä, vahvuuksista ja tuen tarpeista. He saivat tietoa erityisesti lapsen motorisista ja kielellisistä taidoista. Saamaansa tietoa he ovat hyödyntäneet pedagogisen toiminnan suunnittelussa. Yhteistyö varhaiskasvatuksen ja neuvolan välillä näyttäytyi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta toisaalta hyvänä ja Lene-yhteistyön ansiosta parantuneena ja toisaalta taas vähäisenä ja yksipuolisena. Varhaiskasvatuksen opettajat toivoivat saavansa neuvolasta enemmän tietoa lapsen neuvolakäynnin sujuvuudesta sekä terveydenhoitajan tekemistä havainnoista lapsesta. Varhaiskasvatuksen opettajat toivoivat yhteistyölle enemmän aikaa ja avoimuutta sekä kohtaamiseen perustuvan yhteistyön lisäämistä.