Utomhuspedagogik i Helsingfors stadsmiljö : Handbok som slutprodukt
Nummi, Marjut; Bengsén, Lisa (2021)
Nummi, Marjut
Bengsén, Lisa
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255673
Tiivistelmä
Det här examensarbetet är ett beställningsarbete från barnavårdsföreningen i Finland inom projektet om småbarnspedagogik och social delaktighet. Temat för examensarbetet är utomhuspedagogik i stadsmiljö. Det här examensarbetet är ett verksamhetsinriktat arbete med en slutprodukt som är en handbok. Syftet med arbetet är att skapa en handbok åt daghemmet Brita Maria Renlund. Handboken innehåller olika pedagogiska aktiviteter och lekar som kan utföras utomhus för att daghemmet lättare ska kunna tillämpa utomhuspedagogiska aktiviteter i vardagen. Utomhuspedagogik innebär att delar av lärande som ofta sker inomhus kan flyttas ut i olika miljöer. Det har konstaterats att barn spenderar mindre tid utomhus än tidigare generationer och för många barn är utomhusvistelsen som daghemmet erbjuder den enda tiden de spenderar utomhus under dagen. Därför har daghemmets utomhusvistelse en stor betydelse för barnen och med hjälp av handboken kan daghemmet inspireras till att flytta delar av verksamheten ut och genom det öka utomhusvistelserna. Den teoretiska referensramen för arbetet är Palmers trädmodell samt Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell. Forskningsfrågorna som formulerats är: Vilken effekt skulle en ökad utomhusvistelse ha på barnen och personalen? och Vilka pedagogiska aktiviteter ska handboken innehålla för att uppfylla de behov daghemmet har? Svaret på första frågan hittades genom litteratur. Effekter skulle vara positiva både till den fysiska, psykiska och sociala hälsan och även lärandet stärks. För att få svar på andra forskningsfrågan har en expertintervju använts som metod och för att analysera materialet har en innehållsanalys med en induktiv insats använts. Daghemmet önskade aktiviteter för olika åldrar som kan tillämpas på olika platser och även under olika årstider. Önskvärt var också att ta fram aktiviteter att utöva i skogen. Handboken används som ett hjälpmedel för personalen för att ta in utomhuspedagogiken i verksamheten.