"Man är den man är, men inte alltid för man får faktiskt bli den man vill vara" : en studie av det praktiska jämställdhetsarbetet inom dagvården
Rönnkvist, Elin (2021)
Rönnkvist, Elin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235517
Tiivistelmä
Syftet med mitt examensarbete är att beskriva hur ett välutvecklat jämställdhetsarbete kan utföras på daghemmet. Arbetet baseras på teori om jämställdhet, normer och genus, samt hur de skapas på daghemmet. Efteråt beskrivs hur ett välutvecklat jämställdhetsarbete genomförs rent praktiskt, vilka förutsättningar som behövs och konkreta exempel i handfasta situationer på daghemmet.
I Sverige har jämställdhetsarbetet lyfts och prioriterats högre en längre tid på förskolor som motsvarar daghemmen i Finland. Jag har därför gjort en kvalitativ undersökning genom att intervjua pedagoger på daghem i Finland och på förskolor i Sverige för att höra hur de arbetar med jämställdhet i verksamheten.
Intervjuerna är endast fyra till antal men fyller syftet genom att gå in på det praktiska jämställdhetsarbetet på djupet. Hur ser daghemmens målsättningar och värderingarna för jämställdhetsarbetet ut, varifrån kommer målsättningarna, hur beaktas de i planeringen av verksamheten och hur tillämpas de rent praktiskt i olika situationer.
Det framkommer att viktiga förutsättningar för jämställdhetsarbetet är en tydlig och gemensam målbild och stöd från verksamhetens ledning. De daghem där personalen har tydliga och klara mål är också de som lyckas bäst med att få med målen i både planering och utförande. Dessutom krävs stöd från chefer och ledning för att de ska finnas tillräckliga resurser och kompetens för ett långsiktigt och framgångsrikt arbete. The purpose of my thesis is to describe how a well-developed gender equality work can be achieved at the day care center. The work is based on theory of gender equality, norms and gender, as well as how they are created at the day care center. Afterwards, it is described how well-developed gender equality work is achieved in practical terms, what conditions are needed and concrete examples in practical situations at the day care center.
In Sweden, gender equality work has been raised and prioritized higher for a longer period in preschools, which correspond to day care centers in Finland. I have therefore carried out a qualitative survey by interviewing educators at day care centers in Finland and at preschools in Sweden to hear how they work with gender equality in their operations.
The interviews are only four in number but fulfil the purpose by going into the practical work on gender equality in depth. What are the objectives of day care centers and the values for gender equality work, where do the objectives come from, how are they taken into account in the planning of the activities and how they are applied in practice in different situations.
It emerges that important prerequisites for gender equality work are a distinct and common goal and support from the management of the business. The day care centers where the staff have clear goals are also the ones that succeed best in including the goals in both planning and execution. In addition, support from managers and management is required for them to have sufficient resources and competence for long-term and successful work.
I Sverige har jämställdhetsarbetet lyfts och prioriterats högre en längre tid på förskolor som motsvarar daghemmen i Finland. Jag har därför gjort en kvalitativ undersökning genom att intervjua pedagoger på daghem i Finland och på förskolor i Sverige för att höra hur de arbetar med jämställdhet i verksamheten.
Intervjuerna är endast fyra till antal men fyller syftet genom att gå in på det praktiska jämställdhetsarbetet på djupet. Hur ser daghemmens målsättningar och värderingarna för jämställdhetsarbetet ut, varifrån kommer målsättningarna, hur beaktas de i planeringen av verksamheten och hur tillämpas de rent praktiskt i olika situationer.
Det framkommer att viktiga förutsättningar för jämställdhetsarbetet är en tydlig och gemensam målbild och stöd från verksamhetens ledning. De daghem där personalen har tydliga och klara mål är också de som lyckas bäst med att få med målen i både planering och utförande. Dessutom krävs stöd från chefer och ledning för att de ska finnas tillräckliga resurser och kompetens för ett långsiktigt och framgångsrikt arbete.
In Sweden, gender equality work has been raised and prioritized higher for a longer period in preschools, which correspond to day care centers in Finland. I have therefore carried out a qualitative survey by interviewing educators at day care centers in Finland and at preschools in Sweden to hear how they work with gender equality in their operations.
The interviews are only four in number but fulfil the purpose by going into the practical work on gender equality in depth. What are the objectives of day care centers and the values for gender equality work, where do the objectives come from, how are they taken into account in the planning of the activities and how they are applied in practice in different situations.
It emerges that important prerequisites for gender equality work are a distinct and common goal and support from the management of the business. The day care centers where the staff have clear goals are also the ones that succeed best in including the goals in both planning and execution. In addition, support from managers and management is required for them to have sufficient resources and competence for long-term and successful work.
