Kuulovammainen suun terveydenhuollon asiakkaana
Kari, Sini; Turpeinen, Saija (2012)
Kari, Sini
Turpeinen, Saija
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115815
Tiivistelmä
Erilaiset kuuloviat ovat yleisimpiä terveysongelmia ja Suomessa jonkinasteisen kuulon aleneman arvioidaan olevan noin 750 000 henkilöllä. Syntymästään kuuroja arvioidaan olevan noin 8 000 ja noin 3 000 myöhemmin kuuroutunutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa kuulovammaisten kokemuksista suun terveydenhuollossa. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena on saada kehittämisehdotuksia kommunikointiin liittyen, joilla kuulovammaisten hoidon laatua voidaan parantaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiiviisina tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa käytettiin asteikkoihin perustuvaa kysymystyyppiä. Tässä opinnäytetyössä kysymysten asteikko on 5– portainen. Lisäksi kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä. Aineisto kerättiin Turun Kuuloyhdistys Ry:n kokouksessa ja osa vastauksista saatiin omien verkostojen kautta (N=27). Opinnäytetyön kyselylomakkeen vastanneista 19 kuului kuulovammaisten ryhmään huonokuuloinen, 3 oli kuuroutunutta ja 5 kuuroa. Tämän opinnäytetyön tavoite oli tuoda esille kuulovammaisten kokemuksia suun terveydenhuollosta.
Opinnäytetyön kyselyn tuloksista käy ilmi, että kohderyhmän kuulovammaiset ovat suhteellisen tyytyväisiä suun terveydenhuollon palveluihin. Kuulovammaisten kokemukset kommunikoinnista suun terveydenhuollon vastaanotolla olivat pääasiassa positiivisia. Myös palveluiden toimivuuteen ja hoitotilanteeseen liittyviin asioihin oltiin pääosin tyytyväisiä.
Kaikkein ongelmallisimmaksi kyselyn tulosten perusteella koettiin se, että hoitohenkilökunta ei puhu riittävän selkeästi. Ongelmalliseksi koettiin myös se, että hoitohenkilökunta ei puhunut suoraan vastanneille. Kyselyyn vastanneet kokivat myös, että he eivät ole saaneet tarpeeksi tietoa kotihoito-ohjeista kirjallisessa muodossa.
Opinnäyteprosessin aikana havaittiin mahdollisuuksia erilaisille jatko- ja kehitysideoille. Yksi niistä voisi liittyä oppaan tekemiseen suun terveydenhuollon käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa kuulovammaisten kokemuksista suun terveydenhuollossa. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena on saada kehittämisehdotuksia kommunikointiin liittyen, joilla kuulovammaisten hoidon laatua voidaan parantaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiiviisina tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa käytettiin asteikkoihin perustuvaa kysymystyyppiä. Tässä opinnäytetyössä kysymysten asteikko on 5– portainen. Lisäksi kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä. Aineisto kerättiin Turun Kuuloyhdistys Ry:n kokouksessa ja osa vastauksista saatiin omien verkostojen kautta (N=27). Opinnäytetyön kyselylomakkeen vastanneista 19 kuului kuulovammaisten ryhmään huonokuuloinen, 3 oli kuuroutunutta ja 5 kuuroa. Tämän opinnäytetyön tavoite oli tuoda esille kuulovammaisten kokemuksia suun terveydenhuollosta.
Opinnäytetyön kyselyn tuloksista käy ilmi, että kohderyhmän kuulovammaiset ovat suhteellisen tyytyväisiä suun terveydenhuollon palveluihin. Kuulovammaisten kokemukset kommunikoinnista suun terveydenhuollon vastaanotolla olivat pääasiassa positiivisia. Myös palveluiden toimivuuteen ja hoitotilanteeseen liittyviin asioihin oltiin pääosin tyytyväisiä.
Kaikkein ongelmallisimmaksi kyselyn tulosten perusteella koettiin se, että hoitohenkilökunta ei puhu riittävän selkeästi. Ongelmalliseksi koettiin myös se, että hoitohenkilökunta ei puhunut suoraan vastanneille. Kyselyyn vastanneet kokivat myös, että he eivät ole saaneet tarpeeksi tietoa kotihoito-ohjeista kirjallisessa muodossa.
Opinnäyteprosessin aikana havaittiin mahdollisuuksia erilaisille jatko- ja kehitysideoille. Yksi niistä voisi liittyä oppaan tekemiseen suun terveydenhuollon käyttöön.