Hinaajan tekemien manöövereiden vaikutus satamahinauksessa
Pakarinen, Ate (2021)
Pakarinen, Ate
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265898
Tiivistelmä
Alusten satamakäynteihin liittyy usein erityyppisiä avustuksia. Näistä yleisimpiä ovat hinaaja- ja kiinnitysavustus. Tässä työssä käsitellään hinaaja-avustusta ja sen merkitystä. Keskeisimpänä kohteena on hinaajan tekemien ohjausliikkeiden vaikutus avustettavaan alukseen. Avustuksella pyritään nopeuttamaan ja sujuvoittamaan alusten satamatapahtumia ja näin tehostamaan logistiikan ketjua.
Tämä työ toteutettiin Alfons Håkans varustamon toimeksiantona. Työn tavoitteena oli selvittää ja tuoda ilmi hinaaja-avustuksen hyötyjä sekä syvemmin perehtyä hinaajan käyttöön avustustilanteessa. Työssä tarkasteltiin eri avustustapoja hinaajalla: käytännön eroja eri avustustilanteissa ja maissa, toimintaan liittyviä riskejä sekä toimintaan keskeisesti vaikuttavia tekijöitä, kuten kommunikaatiota eri osapuolten välillä.
Tutkimus aloitettiin kirjallisuuskatsauksella aiempiin aihetta sivuaviin töihin ja hinaajaohjaajakoulutuksessa käytettävään kirjallisuuteen. Ohjaajakoulutuksessa käytettävä kirjallisuus toimi työn pääsääntöisenä lähdemateriaalina. Kvalitatiivinen osa tutkimuksesta toteutettiin haastattelemalla hinaajapäällystöä ja Suomen kauppalaivastossa työskentelevää laivapäällystöä sekä luotseja. Haastattelun tukena oli työn keskeisiä kysymyksiä sisältävä kyselylomake, joka mahdollisti laajemman otannan. Merkittävänä osana kvantitatiivista tutkimusta olivat havainnointi, havainnointien taltiointi videoimalla ja taltiointien tulkitseminen. Yhdessä haastattelut, kyselylomake ja taltiointien tulkinta muodostivat tutkimusprosessin.
Kyselyyn vastanneet ja haastatellut henkilöt omaavat pitkän työkokemuksen ja sen tuomaa asiantuntijuutta aluksen käsittelyyn liittyvissä kysymyksissä. Tuloksissa korostuu kommunikaation ja hyvän yhteistoiminnan merkitys sekä myönteinen kuva hinaajien käytöstä ja niiden tuomista hyödyistä. Hinaajien koettiin tuovan varmuutta ja nostavan turvallisuustasoa satamaoperoinnissa.
Tutkimuksessa käsiteltiin toimintaa hinaajan ja aluksen välillä, sekä kuinka hinaaja ohjausliikkeillään avustaa alusta. Eri ohjailujen käyttötapoja ja tilanteita saatiin työssä havainnoitua ja tulkittua. Yhtenä tärkeimpänä havaintona työssä on yhteistoiminnan merkitys hinaajan ja aluksen välillä. Kuinka alus voi omilla ohjailuillaan ja hyvällä yhteistoiminnalla vaikuttaa huomattavasti avustustapahtumaan ja sen onnistumiseen.
Tärkeimmät toimintaan vaikuttavat tekijät työn tuloksien perusteella ovat kommunikaatio ja vuorovaikutus henkilökunnan jäsenten kesken. Vessels harbor visits are often associated with different types of assistances. The most common of these are tug and mooring assistance. This thesis covers the tug assistance and its significance. The thesis examines the assisting maneuvers made by the tugboat and its effects on the vessel under assistance. The aim of assistance is to make, vessels harbor visits faster and thus improve the logistic chain.
This thesis was carried out as an assignment of the shipping company, Alfons Håkans. The objective of the work was to bring forward the benefits of tug assistance and to study the use of tugboats in assistance situations. Different types of tug assistance methods were examined: practical differences in different assisting situations and countries, risks related to the operations as well as factors which affect the operation essentially, such as communication between the different parties.
The study of previous research literature of the topic and tugboat operator training was carried out. The literature used in operator training was used as the main source material. A qualitative part of the study was carried out by interviewing Finnish tugboat captains, ship officers and fairway pilots. To make a wider sampling possible and to support the inter-views, a questionnaire containing the main questions of the thesis was included. This quantitative study included observations, their recordings, and interpretations of the recordings. Together the interviews, questionnaire and interpretations of recordings form the research process.
Participants who completed the questionnaire have a long working experience in the field and expertise in vessel handling. The significance of the communication and of good cooperation are emphasized in the results as well as a positive image and the benefits of using tugboats. Tugboats are perceived to provide sufficient assurance and to raise the safety level of the harbor operations of the vessels.
The study was concerned with the operations between tugboats and vessels, along with how the maneuvers of the tug assist the vessel. Different types of maneuvers and their uses were observed and interpreted. One of the key observations during the study was the significance of cooperation, between the tugboat and the vessel. How can the vessel on its own maneuverings and with good cooperation considerably affect the assistance operation, and its success? Based on the results of the thesis, the most important factors affecting the operation were communication and interaction among the members of the staff.
Tämä työ toteutettiin Alfons Håkans varustamon toimeksiantona. Työn tavoitteena oli selvittää ja tuoda ilmi hinaaja-avustuksen hyötyjä sekä syvemmin perehtyä hinaajan käyttöön avustustilanteessa. Työssä tarkasteltiin eri avustustapoja hinaajalla: käytännön eroja eri avustustilanteissa ja maissa, toimintaan liittyviä riskejä sekä toimintaan keskeisesti vaikuttavia tekijöitä, kuten kommunikaatiota eri osapuolten välillä.
Tutkimus aloitettiin kirjallisuuskatsauksella aiempiin aihetta sivuaviin töihin ja hinaajaohjaajakoulutuksessa käytettävään kirjallisuuteen. Ohjaajakoulutuksessa käytettävä kirjallisuus toimi työn pääsääntöisenä lähdemateriaalina. Kvalitatiivinen osa tutkimuksesta toteutettiin haastattelemalla hinaajapäällystöä ja Suomen kauppalaivastossa työskentelevää laivapäällystöä sekä luotseja. Haastattelun tukena oli työn keskeisiä kysymyksiä sisältävä kyselylomake, joka mahdollisti laajemman otannan. Merkittävänä osana kvantitatiivista tutkimusta olivat havainnointi, havainnointien taltiointi videoimalla ja taltiointien tulkitseminen. Yhdessä haastattelut, kyselylomake ja taltiointien tulkinta muodostivat tutkimusprosessin.
Kyselyyn vastanneet ja haastatellut henkilöt omaavat pitkän työkokemuksen ja sen tuomaa asiantuntijuutta aluksen käsittelyyn liittyvissä kysymyksissä. Tuloksissa korostuu kommunikaation ja hyvän yhteistoiminnan merkitys sekä myönteinen kuva hinaajien käytöstä ja niiden tuomista hyödyistä. Hinaajien koettiin tuovan varmuutta ja nostavan turvallisuustasoa satamaoperoinnissa.
Tutkimuksessa käsiteltiin toimintaa hinaajan ja aluksen välillä, sekä kuinka hinaaja ohjausliikkeillään avustaa alusta. Eri ohjailujen käyttötapoja ja tilanteita saatiin työssä havainnoitua ja tulkittua. Yhtenä tärkeimpänä havaintona työssä on yhteistoiminnan merkitys hinaajan ja aluksen välillä. Kuinka alus voi omilla ohjailuillaan ja hyvällä yhteistoiminnalla vaikuttaa huomattavasti avustustapahtumaan ja sen onnistumiseen.
Tärkeimmät toimintaan vaikuttavat tekijät työn tuloksien perusteella ovat kommunikaatio ja vuorovaikutus henkilökunnan jäsenten kesken.
This thesis was carried out as an assignment of the shipping company, Alfons Håkans. The objective of the work was to bring forward the benefits of tug assistance and to study the use of tugboats in assistance situations. Different types of tug assistance methods were examined: practical differences in different assisting situations and countries, risks related to the operations as well as factors which affect the operation essentially, such as communication between the different parties.
The study of previous research literature of the topic and tugboat operator training was carried out. The literature used in operator training was used as the main source material. A qualitative part of the study was carried out by interviewing Finnish tugboat captains, ship officers and fairway pilots. To make a wider sampling possible and to support the inter-views, a questionnaire containing the main questions of the thesis was included. This quantitative study included observations, their recordings, and interpretations of the recordings. Together the interviews, questionnaire and interpretations of recordings form the research process.
Participants who completed the questionnaire have a long working experience in the field and expertise in vessel handling. The significance of the communication and of good cooperation are emphasized in the results as well as a positive image and the benefits of using tugboats. Tugboats are perceived to provide sufficient assurance and to raise the safety level of the harbor operations of the vessels.
The study was concerned with the operations between tugboats and vessels, along with how the maneuvers of the tug assist the vessel. Different types of maneuvers and their uses were observed and interpreted. One of the key observations during the study was the significance of cooperation, between the tugboat and the vessel. How can the vessel on its own maneuverings and with good cooperation considerably affect the assistance operation, and its success? Based on the results of the thesis, the most important factors affecting the operation were communication and interaction among the members of the staff.