Nelivuotiaan nivustyräleikattavan lapsen päiväkirurginen hoitotyö : virtuaalisesti pelillistetyn potilastapauksen käsikirjoitus hoitotyön opiskelijoille
Myllykoski, Laura; Vuorinen, Mona; Kuusela, Niina (2021)
Myllykoski, Laura
Vuorinen, Mona
Kuusela, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265896
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikön kanssa. Raporttiosuuden tarkoitus oli koostaa teoriatietoa lapsen päiväkirurgisesta hoitotyöstä, jossa keskitytään nivustyrää sairastavan lapsen pre- ja postoperatiiviseen hoitotyöhön. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käsikirjoitus pelillistetystä potilastapauksesta, joka liitetään myöhemmin hoitotyön opiskelijoille virtuaaliseen oppimisalustaan.
Opinnäytetyön teoreettinen sisältö käsittää nelivuotiaan lapsen kehityksen piirteet, nivustyrän lääketieteellisen kuvauksen, lapsipotilaan päiväkirurgisen hoitotyön, lapsen ja perheen ohjaustyön sekä virtuaalisen pelillistämisen keinot ja hyödyt hoitotyön opetuksessa. Teoreettinen tietoperusta ja tiedonhaku tehtiin useita luotettavia ja ajantasaisia painettuja ja sähköisiä lähteitä käyttäen.
Opinnäytetyön idea sai alkunsa tilaajan toiveesta toteuttaa uudenlaista oppimista lasten ja perheiden hoitotyön opiskeluun. Hoitotyössä käytännön läheisyys tarkoittaa teoriatiedon tuomista käytäntöön, johon tämä opinnäytetyö aiheellaan ja toiminnallisuudellaan pyrkii. Virtuaalinen oppiminen ja opetuksen pelillistäminen mahdollistavat laajan oppimisympäristön, jossa opiskelija pääsee syventämään omaa oppimistaan. Pelillistämisen on katsottu edistävän etenkin opiskelijan motivaatiota sekä vuorovaikutus- ja ongelmaratkaisutaitoja. Opinnäytetyön produktio on tehty tilaajan toiveesta ISBAR-mallin mukaisesti. Tilaaja oli tyytyväinen opinnäytetyöprosessin kokonaisuuteen.
Opinnäytetyön teoreettinen sisältö käsittää nelivuotiaan lapsen kehityksen piirteet, nivustyrän lääketieteellisen kuvauksen, lapsipotilaan päiväkirurgisen hoitotyön, lapsen ja perheen ohjaustyön sekä virtuaalisen pelillistämisen keinot ja hyödyt hoitotyön opetuksessa. Teoreettinen tietoperusta ja tiedonhaku tehtiin useita luotettavia ja ajantasaisia painettuja ja sähköisiä lähteitä käyttäen.
Opinnäytetyön idea sai alkunsa tilaajan toiveesta toteuttaa uudenlaista oppimista lasten ja perheiden hoitotyön opiskeluun. Hoitotyössä käytännön läheisyys tarkoittaa teoriatiedon tuomista käytäntöön, johon tämä opinnäytetyö aiheellaan ja toiminnallisuudellaan pyrkii. Virtuaalinen oppiminen ja opetuksen pelillistäminen mahdollistavat laajan oppimisympäristön, jossa opiskelija pääsee syventämään omaa oppimistaan. Pelillistämisen on katsottu edistävän etenkin opiskelijan motivaatiota sekä vuorovaikutus- ja ongelmaratkaisutaitoja. Opinnäytetyön produktio on tehty tilaajan toiveesta ISBAR-mallin mukaisesti. Tilaaja oli tyytyväinen opinnäytetyöprosessin kokonaisuuteen.
