Monivammaisen lapsen kohtaaminen ja vuorovaikutuksen tukeminen : oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Rönn, Ella (2021)
Rönn, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265812
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena menetelmänä, jonka yhteistyötahona toimi Tampereen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille opiskelua tukeva oppimateriaali monivammaisen lapsen kohtaamisesta ja vuorovaikutuksen tukemisesta. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mitä erityispiirteitä monivammaisella lapsella voi esiintyä vuorovaikutuksessa ja kommunikaatiossa, sekä miten lasta voidaan tukea niissä. Tehtävinä oli lisäksi selvittää monivammaisen lapsen aistitoiminnan erityispiirteet sekä niiden vaikutus vuorovaikutukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoisuutta monivammaisuudesta sekä monivammaisuuden merkityksestä vuorovaikutukseen, kommunikaatioon ja aistitoimintaan sekä lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiuksia kohdata monivammainen lapsi tulevaisuuden työelämässä.
Opinnäytetyön lähteinä toimi kirjallisuus, verkkojulkaisut ja -artikkelit sekä tieteelliset tutkimukset, joiden pohjalta oppimateriaali luotiin. Oppimateriaaliin koottiin oleellisimmat asiat monivammaisen lapsen kohtaamisesta ja monivammaisuuden merkityksestä vuorovaikutukseen, kommunikaatioon ja aistitoimintaan. Oppimateriaalissa tuotiin esille myös käytännön vinkkejä sairaanhoitjaopiskelijoille, mitä keinoja voidaan hyödyntää kohdatessa monivammainen lapsi tulevaisuuden työelämssä. Oppimateriaalia jaettiin Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille ja heiltä pyydettiin lyhyt palaute siitä Google Forms-kyselypohjan kautta. Kyselyn perusteella sairaanhoitajaopiskelijat kokivat oppimateriaalin tärkeänä, mielenkiintoisena ja opiskelua tukevana kokonaisuutena. Lisäksi kaikille kyselyyn vastanneille aihe ei ollut entuudestaan tuttu.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää jatkotutkimuksissa. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä selvittää, miten oppimateriaali on palvellut kohderyhmäänsä. Vammaisuutta käsiteltävien jatkotutkimusten avulla pystytään lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoisuutta vammaisuudesta sekä vaikuttamaan heidän asenteisiinsa, toimintatapoihin ja ennen kaikkea monivammaisen lapsen kohtaamiseen ja kuulluksi tulemiseen.
Opinnäytetyön lähteinä toimi kirjallisuus, verkkojulkaisut ja -artikkelit sekä tieteelliset tutkimukset, joiden pohjalta oppimateriaali luotiin. Oppimateriaaliin koottiin oleellisimmat asiat monivammaisen lapsen kohtaamisesta ja monivammaisuuden merkityksestä vuorovaikutukseen, kommunikaatioon ja aistitoimintaan. Oppimateriaalissa tuotiin esille myös käytännön vinkkejä sairaanhoitjaopiskelijoille, mitä keinoja voidaan hyödyntää kohdatessa monivammainen lapsi tulevaisuuden työelämssä. Oppimateriaalia jaettiin Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille ja heiltä pyydettiin lyhyt palaute siitä Google Forms-kyselypohjan kautta. Kyselyn perusteella sairaanhoitajaopiskelijat kokivat oppimateriaalin tärkeänä, mielenkiintoisena ja opiskelua tukevana kokonaisuutena. Lisäksi kaikille kyselyyn vastanneille aihe ei ollut entuudestaan tuttu.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää jatkotutkimuksissa. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä selvittää, miten oppimateriaali on palvellut kohderyhmäänsä. Vammaisuutta käsiteltävien jatkotutkimusten avulla pystytään lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoisuutta vammaisuudesta sekä vaikuttamaan heidän asenteisiinsa, toimintatapoihin ja ennen kaikkea monivammaisen lapsen kohtaamiseen ja kuulluksi tulemiseen.