Pakkopulla vai porkkana : työterveyshuollon asiakkaiden ajatuksia ja kokemuksia terveysohjauksesta terveystarkastuksen yhteydessä
Pura, Monica (2012)
Pura, Monica
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115853
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Mehiläisen työterveyshuollossa Turun Kauppiaskadun yksikössä asiakkaiden ajatuksia ja kokemuksia terveysohjauksesta terveystarkastuksissa. Tutkimustyyppinä oli kvantitatiivi-kvalitatiivinen survey-tutkimus ja menetelmänä standardoitu kyselylomake. Kyselylomakkeen kysymystyyppinä oli käytössä Likertin neliportainen asteikko, jossa oli väittämiä, joista vastaaja valitsi niistä sen, miten voimakkaasti hän oli samaa tai eri mieltä. kuin esitetty väittämä. Tixel- ohjelmalla aineisto käsiteltiin yksiulotteisiin jakaumiin ja ristiintaulukoiden. Jotta saatiin selville ristiintaulukoinnin tilastollinen merkitsevyys, testausmenetelmänä käytettiin khi2-testiä. Kyselytutkimukseen otanta oli n=56.
Opinnäytetyön kyselyn perusteella Mehiläisen työterveyshuollon Kauppiaskadun yksikön asiakkailla oli ennakko-odotuksia tullessaan terveystarkastukseen. Asiakkaat odottivat saavansa terveydentilan kartoituksen ja ohjaavia käytännön neuvoja. Ohjaus ja neuvonta terveystarkastuksessa koettiin tilanteena hyvin positiivisena asiana. Ohjaus koettiin vastaajien keskuudessa pääsääntöisesti selkeäksi, yksiölliseksi, vuorovaikutukselliseksi ja ammatilliseksi. Vastaajista enemmistö ei kokenut ohjasutilanteessa olevan määräämistä tai kontrollointia mutta moralisointia oli noin neljäsosan mielestä. Ohjaustilanteen ilmapiiri koettiin leppoisaksi ja avoimeksi sekä kiireettömäksi.
Tunnetiloina asiakkailla poistuessa terveystarkastuksista olivat päällimmäisinä mielessä tyytyväisyys, helpottuneisuus ja motivoituneisuuden tunne. Asiakkailla oli siis hyvin positiivisia tunnetiloja. Kukaan vastaajista ei ollut pahoittanut mieltään. Kun vastaajat laittoivat nämä asiat arvojärjestykseen, kaikkein tärkeimpänä asiana vastaajat pitivät tyytyväisyyttä ja helpottuneisuutta toiseksi tärkeimmäksi asiaksi poistuessaan terveystarkastuksesta.
Kehitysideoiksi asiakkaat toivoivat, että terveystarkastuksia tulisi olla tiheämmin, ainakin ikääntyvien keskuudessa ja asiakkaan parempi valmentaminen etukäteen ennen terveystarkastusta. Otoksen pienuudesta huolimatta, asiakkaiden yhdenmukaisista vastauksista voidaan tulkita, että Mehiläisen työterveyshuollossa terveystarkastusten ohjauksen toteutus näyttää olevan korkealaatuista asiakkaiden ajatusten ja kokemusten perusteella. Tämän näenkin antavan hyvän lähtökohdan terveyden edistämiseksi terveystarkastuksissa.
Opinnäytetyön kyselyn perusteella Mehiläisen työterveyshuollon Kauppiaskadun yksikön asiakkailla oli ennakko-odotuksia tullessaan terveystarkastukseen. Asiakkaat odottivat saavansa terveydentilan kartoituksen ja ohjaavia käytännön neuvoja. Ohjaus ja neuvonta terveystarkastuksessa koettiin tilanteena hyvin positiivisena asiana. Ohjaus koettiin vastaajien keskuudessa pääsääntöisesti selkeäksi, yksiölliseksi, vuorovaikutukselliseksi ja ammatilliseksi. Vastaajista enemmistö ei kokenut ohjasutilanteessa olevan määräämistä tai kontrollointia mutta moralisointia oli noin neljäsosan mielestä. Ohjaustilanteen ilmapiiri koettiin leppoisaksi ja avoimeksi sekä kiireettömäksi.
Tunnetiloina asiakkailla poistuessa terveystarkastuksista olivat päällimmäisinä mielessä tyytyväisyys, helpottuneisuus ja motivoituneisuuden tunne. Asiakkailla oli siis hyvin positiivisia tunnetiloja. Kukaan vastaajista ei ollut pahoittanut mieltään. Kun vastaajat laittoivat nämä asiat arvojärjestykseen, kaikkein tärkeimpänä asiana vastaajat pitivät tyytyväisyyttä ja helpottuneisuutta toiseksi tärkeimmäksi asiaksi poistuessaan terveystarkastuksesta.
Kehitysideoiksi asiakkaat toivoivat, että terveystarkastuksia tulisi olla tiheämmin, ainakin ikääntyvien keskuudessa ja asiakkaan parempi valmentaminen etukäteen ennen terveystarkastusta. Otoksen pienuudesta huolimatta, asiakkaiden yhdenmukaisista vastauksista voidaan tulkita, että Mehiläisen työterveyshuollossa terveystarkastusten ohjauksen toteutus näyttää olevan korkealaatuista asiakkaiden ajatusten ja kokemusten perusteella. Tämän näenkin antavan hyvän lähtökohdan terveyden edistämiseksi terveystarkastuksissa.