Opiskelijaprojektitoteutuksen implementointi ja etäohjaus poikkeustilanteessa
Shemeikka, Anna (2021)
Shemeikka, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104275972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104275972
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten Covid-19-pandemia vaikutti Hämeen ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoiden kesän 2020 projektiopintoihin ja niiden järjestelyihin sekä esitettiin, miten kurssi päädyttiin toteuttamaan poikkeustilanteessa. Koronarajoitusten tullessa keväällä 2020 voimaan yli vuosikymmenen ajan Riihimäen kampuksen tiloissa toteutetut insinööriprojektit pidettiin ensimmäistä kertaa etänä. Uusi tilanne vaati uusia toteutustapoja vanhojen rinnalle.
Keskeisenä tutkimuskysymyksenä oli etätyön vaikutus projektien tekoon, laatuun ja opiskelijan motivaatioon. Toimintatutkimuksen sekä laadullisen seurantatutkimuksen periaatteiden mukaisesti suoritetun tutkimuksen aikana opiskelijoille jaettiin täytettäväksi kyselyitä, ja työnteon seuranta sekä todennus tapahtui ryhmäkohtaisten Excel-taulukoiden ja viikoittaisten etäpalaverien avulla. Kerätyn materiaalin lisäksi aineistona käytettiin havainnointia ja kirjallisia lähteitä. Työskentelyalustaksi ohjaajien ja opiskelijoiden kommunikointia varten valikoitui Microsoftin Teams – Tiimiyhteistyökeskus.
Kesän aikana valittujen toimien havaittiin soveltuvan hyvin projektien läpivientiin, sillä opiskelijat osasivat hyvin adaptoitua uuteen tilanteeseen ja tapaan tehdä projekteja eikä kyselytulosten mukaan opiskelijoiden oppimiskokemus kärsinyt huomattavasti hankalasta tilanteesta huolimatta. Lähityöskentelyssä on puolensa, mutta insinööriprojektit saattaisivat houkutella enemmän osallistujia tarjoamalla jatkossakin vaihtoehtoisia toteutustapoja. Tutkimustyön havaintoja tullaan hyödyntämään ja laaduntarkastusta niiden pohjalta voidaan jatkaa tulevissakin toteutuksissa. This thesis examined how the Covid-19 pandemic affected Häme University of Applied Sciences Information and Communication Technology students' summer project studies and their arrangements in the summer of 2020 and presented how the course was implemented in an exceptional situation. When the corona restrictions came into force in the spring of 2020, the engineering summer projects that had been held on the Riihimäki campus for more than a decade were held remotely for the first time. The new situation required new implementations alongside the old ones.
The main research issue was the impact of remote studies on project execution, quality, and student motivation. The study was conducted in accordance with the principles of action research and qualitative follow-up research. The students were given questionnaires to complete, and their work was monitored and verified by group-specific Excel-spreadsheets and weekly remote meetings. In addition to the collected material, observations and written sources were used as material. The Microsoft Teams - Team Collaboration Center was chosen as the work platform for communication between the instructors and the students.
The selected practices were found to be well suited for the implementation of the projects. The students were able to adapt well to the new situation and way of doing projects and according to the survey results, the students' learning experience did not suffer significantly. Contact studies have their merits, but engineering projects could attract more participants by continuing to offer alternative implementation methods. The findings of the research and quality control based on them will be utilized and continued in future implementations.
Keskeisenä tutkimuskysymyksenä oli etätyön vaikutus projektien tekoon, laatuun ja opiskelijan motivaatioon. Toimintatutkimuksen sekä laadullisen seurantatutkimuksen periaatteiden mukaisesti suoritetun tutkimuksen aikana opiskelijoille jaettiin täytettäväksi kyselyitä, ja työnteon seuranta sekä todennus tapahtui ryhmäkohtaisten Excel-taulukoiden ja viikoittaisten etäpalaverien avulla. Kerätyn materiaalin lisäksi aineistona käytettiin havainnointia ja kirjallisia lähteitä. Työskentelyalustaksi ohjaajien ja opiskelijoiden kommunikointia varten valikoitui Microsoftin Teams – Tiimiyhteistyökeskus.
Kesän aikana valittujen toimien havaittiin soveltuvan hyvin projektien läpivientiin, sillä opiskelijat osasivat hyvin adaptoitua uuteen tilanteeseen ja tapaan tehdä projekteja eikä kyselytulosten mukaan opiskelijoiden oppimiskokemus kärsinyt huomattavasti hankalasta tilanteesta huolimatta. Lähityöskentelyssä on puolensa, mutta insinööriprojektit saattaisivat houkutella enemmän osallistujia tarjoamalla jatkossakin vaihtoehtoisia toteutustapoja. Tutkimustyön havaintoja tullaan hyödyntämään ja laaduntarkastusta niiden pohjalta voidaan jatkaa tulevissakin toteutuksissa.
The main research issue was the impact of remote studies on project execution, quality, and student motivation. The study was conducted in accordance with the principles of action research and qualitative follow-up research. The students were given questionnaires to complete, and their work was monitored and verified by group-specific Excel-spreadsheets and weekly remote meetings. In addition to the collected material, observations and written sources were used as material. The Microsoft Teams - Team Collaboration Center was chosen as the work platform for communication between the instructors and the students.
The selected practices were found to be well suited for the implementation of the projects. The students were able to adapt well to the new situation and way of doing projects and according to the survey results, the students' learning experience did not suffer significantly. Contact studies have their merits, but engineering projects could attract more participants by continuing to offer alternative implementation methods. The findings of the research and quality control based on them will be utilized and continued in future implementations.