Etäjohtaminen LähiTapiola Uusimaan palvelupäälliköiden näkökulmasta koronaviruspandemian aikana
Mononen, Elina (2021)
Mononen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104275968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104275968
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on toteutettu toimeksiantona LähiTapiola Uusimaalle. Tutkimuksen tarkoitus oli tutkia etäjohtamista LähiTapiola Uusimaan palvelupäälliköiden näkökulmasta koronavi-ruspandemian aikana. Tavoitteena oli selvittää, kuinka etäjohtaminen on sujunut koronavi-ruspandemian aikana sekä löytää mahdolliset esiin nousseet haasteet ja kehittämistarpeet etäjohtamiseen liittyen.
Teoria osuudessa on keskitytty johtamiseen, esimiestyöhön sekä etäjohtamiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin haastattelemalla neljää toimeksiantajayrityksessä työskentelevää palvelupäällikköä. Haastatteluissa tar-kasteltu aikaväli oli vuonna 2020 maaliskuussa alkanut koronaviruspandemia. Tutkimus perustui hyvän etäjohtamisen kulmakiviin, joita ovat luottamus, arvostus, avoimuus, toimi-vat pelisäännöt, jatkuva vuorovaikutus sekä yhteisöllisyys.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että etäjohtaminen on korona-aikana sujunut hyvin palvelupäälliköiden näkökulmasta tarkasteltuna.
Etäjohtamisessa onnisumista koronaviruspandemian aikana on todennäköisesti tukenut se, että jokaisen palvelupäällikön alaisuuteen kuuluu ennestään useampi toimipaikka ja monella on myös ennestään etätyötä tekeviä alaisia.
Teoria osuudessa on keskitytty johtamiseen, esimiestyöhön sekä etäjohtamiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin haastattelemalla neljää toimeksiantajayrityksessä työskentelevää palvelupäällikköä. Haastatteluissa tar-kasteltu aikaväli oli vuonna 2020 maaliskuussa alkanut koronaviruspandemia. Tutkimus perustui hyvän etäjohtamisen kulmakiviin, joita ovat luottamus, arvostus, avoimuus, toimi-vat pelisäännöt, jatkuva vuorovaikutus sekä yhteisöllisyys.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että etäjohtaminen on korona-aikana sujunut hyvin palvelupäälliköiden näkökulmasta tarkasteltuna.
Etäjohtamisessa onnisumista koronaviruspandemian aikana on todennäköisesti tukenut se, että jokaisen palvelupäällikön alaisuuteen kuuluu ennestään useampi toimipaikka ja monella on myös ennestään etätyötä tekeviä alaisia.