Ekologinen kestävyys päiväkodin oppimisympäristöissä : kysely päiväkodin johtajille
Sivula, Anna (2021)
Sivula, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276072
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ekologinen kestävyys toteutuu Kajaanin kaupungin kunnallisten päiväkotien oppimisympäristöissä - etenkin niiden käytännöissä, tarvikkeissa sekä tiloissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ekologisesta kestävyydestä sekä tuoda esille konkreettisia toimintatapoja sen noudattamiseksi päiväkodin arjessa. Tutkimuskysymykset olivat: ”Millaisia ovat päiväkodin ekologisesti kestävät oppimisympäristöt?” ja ”Miten ekologinen kestävyys toteutuu päiväkodin oppimisympäristöissä?”.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat ekologisen kestävyyden sekä oppimisympäristön käsitteet. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin Office Forms -ohjelmalla luodulla sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi 13 suljettua kysymystä. Kysely lähetettiin kaikkiin kahdeksaantoista Kajaanin kaupungin kunnalliseen päiväkotiin, ja siihen vastasivat päiväkodin johtajat. Vastauksia tuli seitsemän, eli vastausprosentti oli 39 %. Tulokset käsiteltiin Office Forms -ohjelmassa, joka loi vastauksista automaattisesti pylväs- ja ympyrädiagrammeja.
Kajaanin kunnallisissa päiväkodeissa on vielä paljon kehitettävää ekologisen kestävyyden toteutumiseksi oppimisympäristöissä. Ekologisista toiminnoista toteutuvat hyvin kirjojen lainaaminen kirjastosta, jätteiden lajittelu, luontoretkillä käyminen ja lepotiloissa olevat kaappisängyt. Kehitettävää olisi vielä kierrätyspäivien järjestämisessä, tavaroiden korjauksessa, luontoaiheisten laulujen ja leikkien laulamisessa ja leikkimisessä, askartelussa käytettävissä materiaaleissa ja kasvisruoan tarjoamisessa. Todella huonosti toteutuvat kestokäsipyyhkeiden käyttö, kestovaippojen käyttö, päiväkotiryhmissä olevat viherkasvit ja päiväkodin oma kasvimaa.
Lisätutkimusta tarvittaisiin selvittämään syitä ekologisen kestävyyden heikolle toteutumiselle päiväkodeissa. Toteutustapana voisi olla esimerkiksi kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastateltaisiin päiväkodin johtajia siitä, miksi tietyt ekologisesti kestävät toiminnot eivät toteudu heidän päiväkodeissaan. Kiinnostavaa olisi myös tutkia, kuinka tärkeänä päiväkodin henkilökunta sekä lasten vanhemmat pitävät ekologisesti kestävän elämäntavan opettamista lapsille.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat ekologisen kestävyyden sekä oppimisympäristön käsitteet. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin Office Forms -ohjelmalla luodulla sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi 13 suljettua kysymystä. Kysely lähetettiin kaikkiin kahdeksaantoista Kajaanin kaupungin kunnalliseen päiväkotiin, ja siihen vastasivat päiväkodin johtajat. Vastauksia tuli seitsemän, eli vastausprosentti oli 39 %. Tulokset käsiteltiin Office Forms -ohjelmassa, joka loi vastauksista automaattisesti pylväs- ja ympyrädiagrammeja.
Kajaanin kunnallisissa päiväkodeissa on vielä paljon kehitettävää ekologisen kestävyyden toteutumiseksi oppimisympäristöissä. Ekologisista toiminnoista toteutuvat hyvin kirjojen lainaaminen kirjastosta, jätteiden lajittelu, luontoretkillä käyminen ja lepotiloissa olevat kaappisängyt. Kehitettävää olisi vielä kierrätyspäivien järjestämisessä, tavaroiden korjauksessa, luontoaiheisten laulujen ja leikkien laulamisessa ja leikkimisessä, askartelussa käytettävissä materiaaleissa ja kasvisruoan tarjoamisessa. Todella huonosti toteutuvat kestokäsipyyhkeiden käyttö, kestovaippojen käyttö, päiväkotiryhmissä olevat viherkasvit ja päiväkodin oma kasvimaa.
Lisätutkimusta tarvittaisiin selvittämään syitä ekologisen kestävyyden heikolle toteutumiselle päiväkodeissa. Toteutustapana voisi olla esimerkiksi kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastateltaisiin päiväkodin johtajia siitä, miksi tietyt ekologisesti kestävät toiminnot eivät toteudu heidän päiväkodeissaan. Kiinnostavaa olisi myös tutkia, kuinka tärkeänä päiväkodin henkilökunta sekä lasten vanhemmat pitävät ekologisesti kestävän elämäntavan opettamista lapsille.