När orosmolnen växer : en kvalitativ undersökning om hur professionella tar upp sin oro för ett barn
Nyman, Malena; Saarinen, Sabina (2012)
Nyman, Malena
Saarinen, Sabina
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115865
Tiivistelmä
Sammanfattning
Syftet med detta lärdomsprov är att beskriva vad professionella som arbetar med barn och familjer tänker på då de har orossamtal. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med kvinnor som gått utbildningen ”Ta upp oron”, från olika kommuner i Österbotten.
Våra mest centrala frågeställningar i detta lärdomsprov är: Hur upplever professionella sin oro för ett barn? Hur förbereder de professionella ett orossamtal? Hur går orossamtalet till och vad anser de professionella att en bra dialog är?
I undersökningen framkom att alla professionella hade upplevt oro för ett barn. Det framkom även gemensamma faktorer över hur de professionella förbereder sig inför ett orossamtal och även vad de anser att en bra dialog är. Respondenterna betonade hur viktigt den goda kontakten mellan den professionella och föräldrarna är för ett gott samarbete vid svårigheter. Alla respondenter var eniga om att ”Ta upp oron” utbildningen var givande och intressant och bör nå alla som arbetar med barn och deras familjer. Summary
The aim of this thesis is to describe what the professionals who works with children and families, thinks of in dialogues with concerns. The survey was conducted through interviews of women who graduated from the "Ta upp oron" education, from various municipalities in Ostrobothnia.
Our most central questions of this thesis are: How do professionals concern for a child? How does the professionals prepare for a dialogue with parents? How does the dialogue develop and what do the professionals think is a good dialogue?
The study showed that all professionals had experienced concern for a child. There were also similarities in what way the professionals prepared for a dialogue with a family and also in what they think is a good dialogue. The respondents emphasize how important the contact is between the professionals and the parents to get a good cooperation when there is concern for a child. All respondents agreed that the "Ta upp oron" education was interesting and should reach all who works with children and families.
Syftet med detta lärdomsprov är att beskriva vad professionella som arbetar med barn och familjer tänker på då de har orossamtal. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med kvinnor som gått utbildningen ”Ta upp oron”, från olika kommuner i Österbotten.
Våra mest centrala frågeställningar i detta lärdomsprov är: Hur upplever professionella sin oro för ett barn? Hur förbereder de professionella ett orossamtal? Hur går orossamtalet till och vad anser de professionella att en bra dialog är?
I undersökningen framkom att alla professionella hade upplevt oro för ett barn. Det framkom även gemensamma faktorer över hur de professionella förbereder sig inför ett orossamtal och även vad de anser att en bra dialog är. Respondenterna betonade hur viktigt den goda kontakten mellan den professionella och föräldrarna är för ett gott samarbete vid svårigheter. Alla respondenter var eniga om att ”Ta upp oron” utbildningen var givande och intressant och bör nå alla som arbetar med barn och deras familjer.
The aim of this thesis is to describe what the professionals who works with children and families, thinks of in dialogues with concerns. The survey was conducted through interviews of women who graduated from the "Ta upp oron" education, from various municipalities in Ostrobothnia.
Our most central questions of this thesis are: How do professionals concern for a child? How does the professionals prepare for a dialogue with parents? How does the dialogue develop and what do the professionals think is a good dialogue?
The study showed that all professionals had experienced concern for a child. There were also similarities in what way the professionals prepared for a dialogue with a family and also in what they think is a good dialogue. The respondents emphasize how important the contact is between the professionals and the parents to get a good cooperation when there is concern for a child. All respondents agreed that the "Ta upp oron" education was interesting and should reach all who works with children and families.