Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yksityistiesillan algoritmiavusteinen suunnittelu

Vikman, Ruben (2021)

 
Avaa tiedosto
Vikman_Ruben.pdf (11.31Mt)
Lataukset: 


Vikman, Ruben
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286139
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan algoritmiavusteisen suunnittelun mahdollisuuksia yksityistiesillan suunnittelussa. Opinnäytetyössä myös selvitetään mitä tarkoitetaan yksityistien sillalla ja erityisesti sitä, mitä vaaditaan sillalta, jolle haetaan valtion tukea. Ohjelmistoina tutkimuksessa käytettiin Rhinoceros 3D, Grasshopper, sekä Karamba3D -ohjelmia. Opinnäytetyön tilaajana toimi Ramboll Finland Oy. Opinnäytetyöhön sisältyy luottamuksellista tietoa, joten yksityiskohtainen tieto algoritmin rakenteesta on jätetty esittelemättä tässä työssä.

Suomen yksityisteillä on tuhansia siltoja. Näistä suuri osa on rakennettu 1900-luvulla ja ne alkavat olla suunnitellun käyttöikänsä päässä. Lisäksi tieliikenteen kuormat ovat kasvaneet useasti viimeisen 50 vuoden aikana ja esimerkiksi puutavara-autot usein joutuvat ylittämään näitä vanhoja pieniä tiesiltoja. Sillan uusiminen on kallis toimenpide varsinkin pienille tieosuuskunnille. Sillan uusimiseen tai korjaukseen voidaan myöntää monessa tapauksessa valtion avustusta. Kuitenkin vaatimattomankin sillan suunnitteluun kuluu aikaa laskentaan ja piirustusten tuottamiseen. Yksityistiesiltojen tilaajilla budjetti on usein hyvin rajallinen ja urakassa halutaan päästä mahdollisimman halvalla.

Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta. Teoreettisesta kirjoitusosiosta ja toiminnallisesta tutkimusosiosta. Toiminnallisessa osiossa luotiin visuaalista ohjelmointia käyttäen suunnittelutyökalu, jolla voidaan mitoittaa yksiaukkoisen liimapuu- tai teräspalkkisillan päällysrakenne voimassa olevien euronormien ja Väyläviraston kansallisten ohjeiden mukaisesti ja tuottaa sillasta kolmiulotteinen NURBS-pintamalli. Teoreettisessa osiossa tehtiin kirjallisuusselvitystä yksityisteistä, yksityisteiden silloista ja valtionavustuksesta. Lisäksi tekstissä kuvataan ja analysoidaan opinnäytetyössä rakennetun algoritmin toimintaa.

Algoritmiavusteinen suunnittelu on yleistymässä rakennusalalla. Algoritmeissa on vielä valtavasti hyödyntämätöntä potentiaalia ja siksi on tärkeää, että yritykset teettävät opiskelijoilla tutkimuksia aiheesta. Toivon mukaan algoritmit ja niiden soveltaminen suunnittelussa saavat tulevaisuudessa oman paikkansa myös suunnittelijoiden koulutuksessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste