Euroopan erikoiskuljetusten päästölaskuri
Saha, Taina (2021)
Saha, Taina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, minkälaisia yleisimpiä päästöjä Suomen ja Euroopan välisistä erikoiskuljetuksista syntyy sekä luoda tutkimuksen perusteella Excel- pohjainen päästölaskuri toimeksiantajalle. Laskurin tarkoituksena on olla mahdollisimman yksin-kertainen ja nopea työkalu, kun halutaan määrittää Suomen ja Euroopan välillä kulke-vien erikoiskuljetusten päästömäärät.
Työn tavoitteena oli ensin kartoittaa yleisimmät kuljetuksista syntyvät päästöt ja tutkia, mitkä seikat vaikuttavat päästöjen syntyyn. Myös tutkitut erikoiskuljetukset ja käytetty kalusto rajattiin ja määriteltiin.
Työn valmistuessa päästöjen määrittämiseen löytyi kolme kehitysideaa. Mikäli syntyvät päästöt haluttaisiin määrittää entistä tarkemmin, olisi syytä kiinnittää enemmän huo-miota käytettyyn teknologiaan, sidosryhmien viestintään sekä laskurin alustaan. Nykyi-nen teknologia ei vielä mahdollista päästöjen täydellistä mittausta, joten tarkkoja arvoja on vaikea saada. Päästöjen reaaliaikainen mittaaminen esimerkiksi autolla kuljetettaessa lisäisi arvojen tarkkuuta. Viestinnän puute lisää myös epätarkkuutta tuloksissa. Mikäli sidosryhmien viestintä olisi tarkempaa ja se voitaisiin yhdistää teknologiaan, tulosten oletusten perusteella syntyvä virhemarginaali pienenisi. Viimeinen kehitysidea liittyy laskurin rakenteeseen. Jos laskurista haluttaisiin käyttäjäystävällisempi ja siihen yhdistet-täisiin viestinnästä ja lisäteknologiasta tietoa, Excel-pohjainen laskuri ei todennäköisesti ole enää paras vaihtoehto.
Kehitysideat itsessään eivät ole yksiselitteisiä ja niiden toteuttaminen ei välttämättä ole mahdollista vielä. Nykyinen laskuri palvelee käyttötarkoituksellaan erinomaisesti saata-villa olevan tiedon ja teknologian pohjalta.
Työn tavoitteena oli ensin kartoittaa yleisimmät kuljetuksista syntyvät päästöt ja tutkia, mitkä seikat vaikuttavat päästöjen syntyyn. Myös tutkitut erikoiskuljetukset ja käytetty kalusto rajattiin ja määriteltiin.
Työn valmistuessa päästöjen määrittämiseen löytyi kolme kehitysideaa. Mikäli syntyvät päästöt haluttaisiin määrittää entistä tarkemmin, olisi syytä kiinnittää enemmän huo-miota käytettyyn teknologiaan, sidosryhmien viestintään sekä laskurin alustaan. Nykyi-nen teknologia ei vielä mahdollista päästöjen täydellistä mittausta, joten tarkkoja arvoja on vaikea saada. Päästöjen reaaliaikainen mittaaminen esimerkiksi autolla kuljetettaessa lisäisi arvojen tarkkuuta. Viestinnän puute lisää myös epätarkkuutta tuloksissa. Mikäli sidosryhmien viestintä olisi tarkempaa ja se voitaisiin yhdistää teknologiaan, tulosten oletusten perusteella syntyvä virhemarginaali pienenisi. Viimeinen kehitysidea liittyy laskurin rakenteeseen. Jos laskurista haluttaisiin käyttäjäystävällisempi ja siihen yhdistet-täisiin viestinnästä ja lisäteknologiasta tietoa, Excel-pohjainen laskuri ei todennäköisesti ole enää paras vaihtoehto.
Kehitysideat itsessään eivät ole yksiselitteisiä ja niiden toteuttaminen ei välttämättä ole mahdollista vielä. Nykyinen laskuri palvelee käyttötarkoituksellaan erinomaisesti saata-villa olevan tiedon ja teknologian pohjalta.