Raitiovaununkuljettajien koulutusohjelman suunnittelu: Tampereen raitiotie
Kytölä, Aki (2021)
Kytölä, Aki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164977
Tiivistelmä
Raitiovaununkuljettajien koulutusohjelma tuli ajankohtaiseksi, kun Tampereen kaupunki teki päätöksen rakentaa kaupunkiin raitiotien kasvattamaan nykyistä joukkoliikennetarjontaa. Suomen sisällä raitiovaununkuljettajia koulutettiin vain Helsingissä. Tampereelle tarvittiin oma raitiovaununkuljettajakoulutus. Tampereen raitiotien osalta liikennöinti kilpailutettiin 10 vuoden sopimuksella. Kilpailutuksen voitti VR-yhtymä, joka otti hoitaakseen raitiotien operoinnin sekä kuljettajien koulutuksen. Kuljettajakoulutuksessa yhtymä otti yhteyttä Tampereen seudun ammattiopisto Treduun, jossa sitten yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa alettiin suunnitella raitiovaununkuljettajakoulutusta. Opinnäytetyön tehtävänä olikin suunnitella raitiovaununkuljettajakoulutukseen koulutusohjelma hyödyntäen mahdollisimman paljon jo olemassa olevia koulutuksia niin kuljetusalalta kuin jo olemassa olevasta raideliikenteestä.
Haasteita aiheutti vähäinen tieto raitiovaununkuljettajan koulutuksista. Tutkiessa kuitenkin erinäisiä kuljetusalan koulutuksia yhdessä Tredun moniammatillisen työryhmän kanssa saatiin koulutusohjelma suunniteltua. Koulutusohjelmaan otettiin eri osia niin kuljetusalan henkilöliikenteestä kuin raideliikenteen veturinkuljettajakoulutuksesta.
Tutkimusta tehtiin siitä, kuinka hyvin muut koulutusalat tukevat ja kuinka paljon niistä voidaan siirtää eri osa-alueita uuteen raitiovaununkuljettajakoulutukseen.
Tuloksissa huomattiin koulutuksissa olevan paljon yhtäläisyyksiä ja pystyttiinkin niitä hyödyntämään koulutusohjelman laadinnassa. Tuloksena saatiin uusi raitiovaununkuljettajien koulutusohjelma.
Haasteita aiheutti vähäinen tieto raitiovaununkuljettajan koulutuksista. Tutkiessa kuitenkin erinäisiä kuljetusalan koulutuksia yhdessä Tredun moniammatillisen työryhmän kanssa saatiin koulutusohjelma suunniteltua. Koulutusohjelmaan otettiin eri osia niin kuljetusalan henkilöliikenteestä kuin raideliikenteen veturinkuljettajakoulutuksesta.
Tutkimusta tehtiin siitä, kuinka hyvin muut koulutusalat tukevat ja kuinka paljon niistä voidaan siirtää eri osa-alueita uuteen raitiovaununkuljettajakoulutukseen.
Tuloksissa huomattiin koulutuksissa olevan paljon yhtäläisyyksiä ja pystyttiinkin niitä hyödyntämään koulutusohjelman laadinnassa. Tuloksena saatiin uusi raitiovaununkuljettajien koulutusohjelma.