Kohti nykytanssin opettajuutta : omaa liiketyyliä kehittämässä
Lehtonen, Lotta (2021)
Lehtonen, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286208
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on osa Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutuksen (AMK) taiteellista opinnäytetyötä. Opinnäytetyön taiteellinen osio Näkökohtia on sooloteos, jossa kirjoittaja on toiminut koreografina ja tanssijana.
Tutkielma käsittelee yksilöllisen liiketyylin käsitettä nykytanssin viitekehyksessä. Kirjoittaja tarkastelee sen roolia nykytanssin opetuksessa sekä etsii tapoja sen rikastuttamiseen Labanin liikeanalyysin ja improvisaation keinoin. Työn tavoitteena on löytää vastauksia siihen, mitä yksilöllinen liiketyyli on, mistä se muodostuu sekä miten sitä voi kehittää. Kirjoittaja käsittelee näitä kysymyksiä sooloteoksen koreografisen prosessin kautta sekä pohtii, miten ne ovat liitoksissa nykytanssin opettajuuteen.
Tutkielmassa käsitellään lyhyesti nykytanssin opettajuutta ja siihen liittyen liikeimprovisaatiota sekä yksilöllisen liiketyylin käsitettä. Seuraavassa luvussa avataan Labanin liikeanalyysin käyttöä sekä liikelaatutekijöiden hyödyntämistä yksilöllisen liiketyylin tarkastelussa. Neljännessä luvussa käsitellään koreografisen prosessin kulkua avaten muun muassa työskentelytapoja ja havaintoja soolotyöskentelystä. Tutkielma pohjautuu lähdekirjallisuuteen sekä kirjoittajan kokemuksiin ja havaintoihin koreografisen prosessin pohjalta.
Viimeisessä luvussa kirjoittaja analysoi taiteellisen opinnäytetyön vaikutusta omaan ammatti- identiteettiinsä sekä kokoaa ajatuksiaan ja oivalluksiaan nykytanssin moninaisuudesta ja yksilöllisyydestä. Tutkielman tarkoituksena on löytää keinoja tutkia liikettä. Liike on nykytanssin opetuksen kontekstissa hyvin laaja käsite ja näin ollen luo opettajalle sekä vapautta että haasteita. Työn yksi olennaisin havainto on se, kuinka monia erilaisia vaikutuksia itsenäisellä liikkeellisellä ja taiteellisella työskentelyllä voi olla myös opetustyöhön. Se, että työskentelee opettajana myös yksin itsensä kanssa, vaikuttaa siihen, miten suhtautuu oppilaisiin. This study is written as partial fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences, Ltd. The artistic choreographic part of the degree is a solo performance work Näkökohtia (Aspects) in which the author has acted as a choreographer and dancer.
This thesis is focused on the concept of unique movement style in the context of contemporary dance. The author ponders its role in contemporary dance teaching and looks for ways to enrich it by means of Laban Movement Analysis and improvisation. The aim of this study is to find answers to what “unique”, “own movement style” actually is, what it consists of and how can one develop it. The author explores these questions through the choreographic process of the solo work and discusses if they are connected to contemporary dance teaching.
The study researches contemporary dance teaching and related to that movement improvisation and the concept of unique movement style. Further, the author discusses Laban’s Movement Analysis and utilizing its movement efforts to explore movement style. The fourth chapter focuses upon the choreographic process, for example different ways of working and the author’s observations about processing a solo piece alone. The thesis is based on literature as well as author’s experiences of the choreographic process as it develops.
In the final chapter the author considers how working with the thesis has affected her thoughts about professional identity and the possibility of individuality in contemporary dance. The purpose of this thesis is to find ways to examine movement. Movement is a broad concept in the context of contemporary dance teaching and therefore creates a lot of both freedom and responsibility for the teacher. One of the most essential realizations of this study is how significant the effect of movement exploration and artistic work is to one’s pedagogic work.
Tutkielma käsittelee yksilöllisen liiketyylin käsitettä nykytanssin viitekehyksessä. Kirjoittaja tarkastelee sen roolia nykytanssin opetuksessa sekä etsii tapoja sen rikastuttamiseen Labanin liikeanalyysin ja improvisaation keinoin. Työn tavoitteena on löytää vastauksia siihen, mitä yksilöllinen liiketyyli on, mistä se muodostuu sekä miten sitä voi kehittää. Kirjoittaja käsittelee näitä kysymyksiä sooloteoksen koreografisen prosessin kautta sekä pohtii, miten ne ovat liitoksissa nykytanssin opettajuuteen.
Tutkielmassa käsitellään lyhyesti nykytanssin opettajuutta ja siihen liittyen liikeimprovisaatiota sekä yksilöllisen liiketyylin käsitettä. Seuraavassa luvussa avataan Labanin liikeanalyysin käyttöä sekä liikelaatutekijöiden hyödyntämistä yksilöllisen liiketyylin tarkastelussa. Neljännessä luvussa käsitellään koreografisen prosessin kulkua avaten muun muassa työskentelytapoja ja havaintoja soolotyöskentelystä. Tutkielma pohjautuu lähdekirjallisuuteen sekä kirjoittajan kokemuksiin ja havaintoihin koreografisen prosessin pohjalta.
Viimeisessä luvussa kirjoittaja analysoi taiteellisen opinnäytetyön vaikutusta omaan ammatti- identiteettiinsä sekä kokoaa ajatuksiaan ja oivalluksiaan nykytanssin moninaisuudesta ja yksilöllisyydestä. Tutkielman tarkoituksena on löytää keinoja tutkia liikettä. Liike on nykytanssin opetuksen kontekstissa hyvin laaja käsite ja näin ollen luo opettajalle sekä vapautta että haasteita. Työn yksi olennaisin havainto on se, kuinka monia erilaisia vaikutuksia itsenäisellä liikkeellisellä ja taiteellisella työskentelyllä voi olla myös opetustyöhön. Se, että työskentelee opettajana myös yksin itsensä kanssa, vaikuttaa siihen, miten suhtautuu oppilaisiin.
This thesis is focused on the concept of unique movement style in the context of contemporary dance. The author ponders its role in contemporary dance teaching and looks for ways to enrich it by means of Laban Movement Analysis and improvisation. The aim of this study is to find answers to what “unique”, “own movement style” actually is, what it consists of and how can one develop it. The author explores these questions through the choreographic process of the solo work and discusses if they are connected to contemporary dance teaching.
The study researches contemporary dance teaching and related to that movement improvisation and the concept of unique movement style. Further, the author discusses Laban’s Movement Analysis and utilizing its movement efforts to explore movement style. The fourth chapter focuses upon the choreographic process, for example different ways of working and the author’s observations about processing a solo piece alone. The thesis is based on literature as well as author’s experiences of the choreographic process as it develops.
In the final chapter the author considers how working with the thesis has affected her thoughts about professional identity and the possibility of individuality in contemporary dance. The purpose of this thesis is to find ways to examine movement. Movement is a broad concept in the context of contemporary dance teaching and therefore creates a lot of both freedom and responsibility for the teacher. One of the most essential realizations of this study is how significant the effect of movement exploration and artistic work is to one’s pedagogic work.