Musiikkitapahtuman kävijätutkimus - Case Riihimäki Rock 2012
Tuukkanen, Tiina; Wuolanne, Laura (2012)
Tuukkanen, Tiina
Wuolanne, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115868
Tiivistelmä
Loud ’n Live Promotions Oy on tapahtumajärjestäjäyritys, joka järjesti jo viidettä kertaa kesäkuun lopulla 2012 Riihimäki Rock -musiikkifestivaalin. Festivaaleihin osallistui tänä vuonna yli 9 500 juhlijaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kävijätutkimuksen perusteella osallistujien mielipiteitä tämän kesän tapahtuman onnistumisesta. Tavoitteena oli kerätyn tiedon perusteella laatia kehitysehdotuksia auttamaan tapahtumajärjestäjäyritystä parantamaan tapahtumaa ensi vuotta sekä tulevia vuosia ajatellen.
Työn alussa on kartoitettu yrityksen järjestämän tapahtuman nykytilaa sekä toimintaympäristöä. Toimintaympäristöstä tarkkailun kohteeksi on otettu asiakkaat ja kilpailijat. Kilpailijoita on tarkasteltu analyysimenetelmin ja asiakkaita kävijätutkimuksen muodossa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu tapahtuman järjestämisestä sekä tapahtuman markkinoinnista. Työn teoriaosuus tuo esiin tapahtumaprosessin, markkinoinnin ja segmentoinnin oleellisuuden sekä avaa eri markkinointikanavien ja viestinnän tärkeyttä. Teoriaosuutta seuraa tutkimustulokset ja niiden analysointi, johtopäätökset sekä kehitysehdotukset.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimus on toteutettu kävijäkyselyllä, joka kerättiin paperisena kyselylomakkeena Riihimäki Rock -tapahtumassa kesäkuun lopussa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 181 henkeä. Enemmistö osallistujista saapui tapahtumaan Riihimäeltä ja sen lähialueilta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kävijät ovat olleet yleisesti tapahtumaan tyytyväisiä, sillä tapahtuman keskiarvosana asteikolla 1 - 5, jossa yksi oli välttävä ja viisi erinomainen, oli 3,8.
Kehitysehdotuksiksi nousivat kohdennetumpi markkinointi oikealle kohderyhmälle ja kävijöille sopivammat artistivalinnat. Lisäksi oheispalveluita ja muuta tarjontaa tapahtumassa tulisi laajentaa nykyisestä. Kävijöiden toiveena oli myös toinen esiintymislava tapahtuma-alueelle, joka suurentaisi tapahtumaa entisestään. Festivaalia tulisi markkinoida entistä näkyvämmin ja useammassa kanavassa. Näin kävijöitä saataisiin muualtakin kuin Riihimäeltä ja sen lähialueilta ja se tavoittaisi oikean kohderyhmän.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kävijätutkimuksen perusteella osallistujien mielipiteitä tämän kesän tapahtuman onnistumisesta. Tavoitteena oli kerätyn tiedon perusteella laatia kehitysehdotuksia auttamaan tapahtumajärjestäjäyritystä parantamaan tapahtumaa ensi vuotta sekä tulevia vuosia ajatellen.
Työn alussa on kartoitettu yrityksen järjestämän tapahtuman nykytilaa sekä toimintaympäristöä. Toimintaympäristöstä tarkkailun kohteeksi on otettu asiakkaat ja kilpailijat. Kilpailijoita on tarkasteltu analyysimenetelmin ja asiakkaita kävijätutkimuksen muodossa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu tapahtuman järjestämisestä sekä tapahtuman markkinoinnista. Työn teoriaosuus tuo esiin tapahtumaprosessin, markkinoinnin ja segmentoinnin oleellisuuden sekä avaa eri markkinointikanavien ja viestinnän tärkeyttä. Teoriaosuutta seuraa tutkimustulokset ja niiden analysointi, johtopäätökset sekä kehitysehdotukset.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimus on toteutettu kävijäkyselyllä, joka kerättiin paperisena kyselylomakkeena Riihimäki Rock -tapahtumassa kesäkuun lopussa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 181 henkeä. Enemmistö osallistujista saapui tapahtumaan Riihimäeltä ja sen lähialueilta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kävijät ovat olleet yleisesti tapahtumaan tyytyväisiä, sillä tapahtuman keskiarvosana asteikolla 1 - 5, jossa yksi oli välttävä ja viisi erinomainen, oli 3,8.
Kehitysehdotuksiksi nousivat kohdennetumpi markkinointi oikealle kohderyhmälle ja kävijöille sopivammat artistivalinnat. Lisäksi oheispalveluita ja muuta tarjontaa tapahtumassa tulisi laajentaa nykyisestä. Kävijöiden toiveena oli myös toinen esiintymislava tapahtuma-alueelle, joka suurentaisi tapahtumaa entisestään. Festivaalia tulisi markkinoida entistä näkyvämmin ja useammassa kanavassa. Näin kävijöitä saataisiin muualtakin kuin Riihimäeltä ja sen lähialueilta ja se tavoittaisi oikean kohderyhmän.