dc.contributor.author | Tuukkanen, Tiina | |
dc.contributor.author | Wuolanne, Laura | |
dc.date.accessioned | 2012-11-22T07:24:37Z | |
dc.date.available | 2012-11-22T07:24:37Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2012112115868 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/49550 | |
dc.description.abstract | Loud ’n Live Promotions Oy on tapahtumajärjestäjäyritys, joka järjesti jo viidettä kertaa kesäkuun lopulla 2012 Riihimäki Rock -musiikkifestivaalin. Festivaaleihin osallistui tänä vuonna yli 9 500 juhlijaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kävijätutkimuksen perusteella osallistujien mielipiteitä tämän kesän tapahtuman onnistumisesta. Tavoitteena oli kerätyn tiedon perusteella laatia kehitysehdotuksia auttamaan tapahtumajärjestäjäyritystä parantamaan tapahtumaa ensi vuotta sekä tulevia vuosia ajatellen.
Työn alussa on kartoitettu yrityksen järjestämän tapahtuman nykytilaa sekä toimintaympäristöä. Toimintaympäristöstä tarkkailun kohteeksi on otettu asiakkaat ja kilpailijat. Kilpailijoita on tarkasteltu analyysimenetelmin ja asiakkaita kävijätutkimuksen muodossa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu tapahtuman järjestämisestä sekä tapahtuman markkinoinnista. Työn teoriaosuus tuo esiin tapahtumaprosessin, markkinoinnin ja segmentoinnin oleellisuuden sekä avaa eri markkinointikanavien ja viestinnän tärkeyttä. Teoriaosuutta seuraa tutkimustulokset ja niiden analysointi, johtopäätökset sekä kehitysehdotukset.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimus on toteutettu kävijäkyselyllä, joka kerättiin paperisena kyselylomakkeena Riihimäki Rock -tapahtumassa kesäkuun lopussa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 181 henkeä. Enemmistö osallistujista saapui tapahtumaan Riihimäeltä ja sen lähialueilta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kävijät ovat olleet yleisesti tapahtumaan tyytyväisiä, sillä tapahtuman keskiarvosana asteikolla 1 - 5, jossa yksi oli välttävä ja viisi erinomainen, oli 3,8.
Kehitysehdotuksiksi nousivat kohdennetumpi markkinointi oikealle kohderyhmälle ja kävijöille sopivammat artistivalinnat. Lisäksi oheispalveluita ja muuta tarjontaa tapahtumassa tulisi laajentaa nykyisestä. Kävijöiden toiveena oli myös toinen esiintymislava tapahtuma-alueelle, joka suurentaisi tapahtumaa entisestään. Festivaalia tulisi markkinoida entistä näkyvämmin ja useammassa kanavassa. Näin kävijöitä saataisiin muualtakin kuin Riihimäeltä ja sen lähialueilta ja se tavoittaisi oikean kohderyhmän. | fi |
dc.description.abstract | Loud ’n Live Promotions Ltd is an events organiser which arranged this year its fifth annual music festival called Riihimäki Rock. The festival took place at the end of June and this year there were over 9,500 participants.
The purpose of this thesis was to examine the opinions of the participants regarding this year´s event and to evaluate the success of the festival. This was completed by conducting research on the visitors. The main goal was to produce development proposals to improve the event using the research data.
At the beginning of this thesis the current state of the event is determined as well as the operating environment. The operating environment of this event is examined from the perspectives of the customers and competition. Competitors are explored by analysing their current state and customers through a visitor survey. The theoretical section of the thesis explains the key characteristics of events in order to understand event management and event marketing. Furthermore, this thesis provides a step-by-step guide to the organising process, as well as a framework for and definition of the marketing as it is essential for the process. The theoretical section is followed by an analysis of the data, conclusions and a development proposal.
The research method used was quantitative. The survey was completed as a ques-tionnaire distributed at the event. A total of 181 participants were involved in the survey. Most of the respondents were from Riihimäki or its neighboring region. On the basis of this survey, it can be concluded that participants were satisfied with the music event, as the average grade for the event was 3.8 on a scale of 1 (poor) to 5 (excellent).
Regarding the development proposal, the study shows that marketing to the right segments is essential, in addition to acquiring more appropriate artists for the event and developing other services. Furthermore, expanding the event by having more stages was requested by many visitors. The marketing should be more active, using as many useful media channels as possible. In this way the company can reach more participants from towns other than Riihimäki and access the right target groups. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Musiikkitapahtuman kävijätutkimus - Case Riihimäki Rock 2012 | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/268 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | tapahtumat | |
dc.subject.ysa | musiikkijuhlat | |
dc.subject.ysa | järjestäminen | |
dc.subject.ysa | markkinointi | |
dc.subject.ysa | kävijät | |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | kävijätutkimus | |
dc.subject.keyword | tapahtuman järjestäminen | |
dc.subject.keyword | markkinointi | |
dc.subject.specialization | Markkinointi | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | |