Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ohjelmoinnin opetus peruskoulussa

Hiltunen, Laura (2021)

 
Avaa tiedosto
Hiltunen_ont_versio5.pdf (898.9Kt)
Lataukset: 


Hiltunen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286201
Tiivistelmä
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät edesauttavat ohjelmoinnin opettamista ja oppimista. Tavoitteena oli selvittää, mitä asioita tulee huomioida ohjelmoinnin opetuksessa suomalaisen peruskoulun kontekstissa.

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vuosien 2017–2019 välillä julkaistua kansainvälistä tutki muskirjallisuutta, joka käsittelee ohjelmoinnin opettamista ja opiskelua. Tutkimusaineisto on kerätty kansainvälisistä tieteellisistä artikkeleista koostuvasta EBSCOhost Academic Search Premier -artikkelitietokannasta. Yhdeksästä artikkelista koostuva aineisto on kerätty kesällä 2020. Artikkeleista koostuva aineisto on valittu tutkimuskysymykseen pohjaavien sisään- ja poissulkukriteereiden perusteella. Tutkimus aineiston keruun sisältäen on toteutettu Finkin mallin mukaisesti. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin.

Tutkielman tulosten mukaan ohjelmoinnin opettamiseen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät jakautuvat kolmen yläluokan alle. Yläluokkia ovat (1) ohjelmointityökaluun liittyvät asiat, (2) opettajaan, opetukseen tai koulunkäyntiin liittyvät asiat sekä (3) oppilaan tekemiseen, ajatteluun ja taitoihin liittyvä asiat. Yläluokkien alle muodostui lisäksi kahdeksan alaluokkaa, joista neljä liittyi opettajan taitoihin ja neljä oppilaan taitoihin tai ominaisuuksiin. Ohjelmointityökaluun liittyviä alaluokkia ei ollut lainkaan.

Ohjelmoinnin oppimiseen vaikuttaa opetuksessa käytettävän ohjelmointityökalun selkeä ja miellyttävä visuaalinen ilme ja käyttöliittymän helppokäyttöisyys, sekä mahdollisuus saada reaaliaikaista palautetta. Ohjelmoinnin oppimista edesauttaa ohjelmointia opettavan opet tajan hyvä sisältöosaaminen sekä opettajan käyttämät tarkoituksenmukaiset ja itselleen sopivat pedagogiset ja kommunikoinnin keinot. Ohjelmoinnin oppimiseen vaikuttavat myös oppilaan kommunikointi- ja yhteistyötaidot sekä algoritmisen ajattelun taidot. Lisäksi jo opitut ohjelmoinnin taidot edesauttavat uuden oppimista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste