Kulttuurien kohtaamisia – suomalaisten kokemuksia Meksikon viestintä- ja yrityskulttuurista
Wahlström, Anne (2021)
Wahlström, Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286250
Tiivistelmä
Globalisaatio ja ihmisten kiinnostus kansainvälisyyteen vie yhä useampia hankkimaan työkokemusta ulkomailta. Myös yritykset ovat yhä kiinnostuneempia ulkomaalaisista työntekijöistä, ja monet yritykset myös laajenevat ulkomaille antaen työntekijöilleen mahdollisuuden uusiin kokemuksiin. Suomalaisilla onkin usein etulyöntiasema hyvän maineensa, kielitaitonsa ja korkean koulutustasonsa vuoksi. Mahdollisuudet laajenevat koko ajan, ja nykyään työkokemusta voikin hakea lähes mistä tahansa. Ennen lähtöä tulee kuitenkin tiedostaa, että toisessa kulttuurissa asiat voidaan hoitaa hyvinkin eri tavalla. Maan toimintatapojen ja kulttuurin opiskelu mahdollistaa maassa toimimisen niin, että ihmissuhteiden luonti, työssä onnistuminen ja asioiden hoitaminen käy mahdollisimman tehokkaasti ja toisia kunnioittaen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä Meksikon kulttuuriin ja viestintätapoihin niin liike-elämän kuin arjen kanssakäymisten näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa selkeä ja monipuolinen työ, josta olisi hyötyä Meksikoon lähteville tai maasta kiinnostuneille. Tutkimus on toteutettu suomalaisten näkökulmasta, joten esiin tulevat niin erot, yhtäläisyydet kuin haasteet kulttuurissa ja työelämässä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä kvalitatiivisesta tutkimuksesta, ja se toteutettiin syksyn 2020 ja alkuvuoden 2021 aikana. Teoreettinen osuus alkaa kappaleella, jossa kerrotaan yleistietoa Meksikosta, sen kulttuurista sekä liikekulttuurista. Seuraavaksi käsitellään kulttuurin käsitteitä, sekä Hofsteden kulttuuriulottuvuudet. Teoriaosuudessa käydään läpi myös kulttuurin viestinnällisiä piirteitä. Tutkimusta varten tehdyt haastattelut tehtiin marraskuun 2020 ja tammikuun 2021 välillä, ja tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kuutta Meksikossa työskennellyttä tai työskentelevää suomalaista.
Tutkimuksessa selvisi, että meksikolainen kulttuuri on kollektiivinen ja suhteisiin perustuva. Ihmiset ovat ystävällisiä, ja läheisyys ja fyysinen koskettaminen ovat tärkeitä elementtejä viestiessä. Epäsuora viestintätyyli voi kuitenkin joskus näyttäytyä epärehellisyytenä. Useilla työpaikoilla hierarkia on vahva, ja naisten ja miesten välillä ei ole samanlaista tasa-arvoa kuin Suomessa. Meksikolaiset eivät ole tarkkoja ajankäytöstään, ja myöhästely ja asioiden jättäminen viime tinkaan ovat normaalia.
Tuloksissa ilmeni se, että suomalaisille useat asiat kulttuurissa ja viestintätilanteissa ovat haasteellisia, ja esimerkiksi meksikolaisten englannin kielen taitotaso on heikko. Haastateltavien mukaan kulttuuria ja kieltä tulisi opiskella mahdollisimman hyvin ennen lähtöä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä Meksikon kulttuuriin ja viestintätapoihin niin liike-elämän kuin arjen kanssakäymisten näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa selkeä ja monipuolinen työ, josta olisi hyötyä Meksikoon lähteville tai maasta kiinnostuneille. Tutkimus on toteutettu suomalaisten näkökulmasta, joten esiin tulevat niin erot, yhtäläisyydet kuin haasteet kulttuurissa ja työelämässä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä kvalitatiivisesta tutkimuksesta, ja se toteutettiin syksyn 2020 ja alkuvuoden 2021 aikana. Teoreettinen osuus alkaa kappaleella, jossa kerrotaan yleistietoa Meksikosta, sen kulttuurista sekä liikekulttuurista. Seuraavaksi käsitellään kulttuurin käsitteitä, sekä Hofsteden kulttuuriulottuvuudet. Teoriaosuudessa käydään läpi myös kulttuurin viestinnällisiä piirteitä. Tutkimusta varten tehdyt haastattelut tehtiin marraskuun 2020 ja tammikuun 2021 välillä, ja tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kuutta Meksikossa työskennellyttä tai työskentelevää suomalaista.
Tutkimuksessa selvisi, että meksikolainen kulttuuri on kollektiivinen ja suhteisiin perustuva. Ihmiset ovat ystävällisiä, ja läheisyys ja fyysinen koskettaminen ovat tärkeitä elementtejä viestiessä. Epäsuora viestintätyyli voi kuitenkin joskus näyttäytyä epärehellisyytenä. Useilla työpaikoilla hierarkia on vahva, ja naisten ja miesten välillä ei ole samanlaista tasa-arvoa kuin Suomessa. Meksikolaiset eivät ole tarkkoja ajankäytöstään, ja myöhästely ja asioiden jättäminen viime tinkaan ovat normaalia.
Tuloksissa ilmeni se, että suomalaisille useat asiat kulttuurissa ja viestintätilanteissa ovat haasteellisia, ja esimerkiksi meksikolaisten englannin kielen taitotaso on heikko. Haastateltavien mukaan kulttuuria ja kieltä tulisi opiskella mahdollisimman hyvin ennen lähtöä.