Suomea toisena kielenä puhuvien lasten suomen kielen tukeminen Kotkan varhaiskasvatuksessa
Kotola, Mia; Pousi, Viivi (2021)
Kotola, Mia
Pousi, Viivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296291
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia maahanmuuttajataustaisten monikielisten lasten
suomen kielen tukemista Kotkan kaupungin varhaiskasvatusyksiköissä. Tutkimuksen
tavoitteena oli tuottaa tietoa Kotkan kaupungin varhaiskasvatukselle S2-opetuksen
toteutumisesta päiväkodeissa ja esiopetuksessa. Tutkimuksella selvitettiin Kotkan kaksi- ja
monikielisyyden tukemisen suunnitelman tunnettuutta, sekä S2-materiaalilaatikoiden
tunnettuutta ja käyttöä. Lisäksi tutkittiin, miten ja kuinka usein S2-opetusta toteutetaan
Kotkan varhaiskasvatuksessa sekä millaisia kehitysehdotuksia varhaiskasvatuksen
opettajilla on suomea toisena kielenä puhuvien lasten kielen tukemiseen liittyen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee monikulttuurista varhaiskasvatusta, kaksi- ja
monikielisyyttä, monikielisen lapsen kielen kehitystä sekä suomi toisena kielenä -opetusta
varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa yhdistyvät kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen
tutkimusote. Aineisto kerättiin verkkokyselynä Kotkan varhaiskasvatuksen opettajilta.
Kvantitatiivinen tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen, ja
kvalitatiivisen tutkimusaineiston analyysissä hyödynnettiin sisältöanalyysiä.
Tutkimuksesta selvisi, että Kotkan kaksi- ja monikielisyyden tukemisen suunnitelma sekä S2-
materiaalilaatikot olivat tuttuja suurimmalle osalle vastaajista. Varhaiskasvatuksen opettajat
nimesivät lukuisia erilaisia kielen tukemiseen käytettäviä materiaaleja ja menetelmiä.
Enemmistö kertoi käyttävänsä niitä aktiivisesti arjessa. Kielen tukemisessa kerrottiin
yleisimmin käytettävän kuvia, kirjoja ja musiikkia. Tärkeimmäksi kehityskohteeksi nimettiin
S2-materiaalin saatavuus, sekä tarve lisäkoulutukselle maahanmuuttajataustaisten lasten
kielen tukemisessa. Myös työn hektisyys ja kiire mainittiin haasteiksi kielen tukemisen
toteuttamiselle.
Tämän tutkimuksen myötä ymmärrys monikielisten lasten kielen tukemisen tärkeydestä ja
ajankohtaisuudesta tulee lisääntymään Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksessa.
suomen kielen tukemista Kotkan kaupungin varhaiskasvatusyksiköissä. Tutkimuksen
tavoitteena oli tuottaa tietoa Kotkan kaupungin varhaiskasvatukselle S2-opetuksen
toteutumisesta päiväkodeissa ja esiopetuksessa. Tutkimuksella selvitettiin Kotkan kaksi- ja
monikielisyyden tukemisen suunnitelman tunnettuutta, sekä S2-materiaalilaatikoiden
tunnettuutta ja käyttöä. Lisäksi tutkittiin, miten ja kuinka usein S2-opetusta toteutetaan
Kotkan varhaiskasvatuksessa sekä millaisia kehitysehdotuksia varhaiskasvatuksen
opettajilla on suomea toisena kielenä puhuvien lasten kielen tukemiseen liittyen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee monikulttuurista varhaiskasvatusta, kaksi- ja
monikielisyyttä, monikielisen lapsen kielen kehitystä sekä suomi toisena kielenä -opetusta
varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa yhdistyvät kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen
tutkimusote. Aineisto kerättiin verkkokyselynä Kotkan varhaiskasvatuksen opettajilta.
Kvantitatiivinen tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen, ja
kvalitatiivisen tutkimusaineiston analyysissä hyödynnettiin sisältöanalyysiä.
Tutkimuksesta selvisi, että Kotkan kaksi- ja monikielisyyden tukemisen suunnitelma sekä S2-
materiaalilaatikot olivat tuttuja suurimmalle osalle vastaajista. Varhaiskasvatuksen opettajat
nimesivät lukuisia erilaisia kielen tukemiseen käytettäviä materiaaleja ja menetelmiä.
Enemmistö kertoi käyttävänsä niitä aktiivisesti arjessa. Kielen tukemisessa kerrottiin
yleisimmin käytettävän kuvia, kirjoja ja musiikkia. Tärkeimmäksi kehityskohteeksi nimettiin
S2-materiaalin saatavuus, sekä tarve lisäkoulutukselle maahanmuuttajataustaisten lasten
kielen tukemisessa. Myös työn hektisyys ja kiire mainittiin haasteiksi kielen tukemisen
toteuttamiselle.
Tämän tutkimuksen myötä ymmärrys monikielisten lasten kielen tukemisen tärkeydestä ja
ajankohtaisuudesta tulee lisääntymään Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksessa.