Trainee-ohjelman onnistumisen arviointi: Case Yritys X
Lindh, Sonja (2021)
Lindh, Sonja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296260
Tiivistelmä
Tänä päivänä trainee-ohjelmat voidaan nähdä yritysten toimintaa kehittävänä keinona. Yrityksille ohjelmat ovat keino rekrytoida ja sitouttaa nuoria kykyjä sekä parantaa työnantajakuvaansa. Trainee-ohjelmaan osallistuneelle ohjelma tarjoaa käytännön työkokemusta, osaamista kehittäviä työtehtäviä sekä jalansijaa yrityksessä. Koska trainee-ohjelmien suosio on nyt kovassa kasvussa, on yritysten tärkeä arvioida oman trainee-ohjelmansa onnistumista.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka onnistunut Yritys X:n trainee-ohjelma on. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin työnantajan asettamat tavoitteet ohjelmalle toteutuivat yksilöiden kokemusten perusteella. Tutkimuksen alatavoitteena oli tuottaa yritykselle kehitysehdotuksia, joilla se voi kehittää tulevia trainee-ohjelmiaan. Trainee-ohjelmaa tutkittiin tässä opinnäytetyössä rekrytoinnin, perehdytyksen ja osaamisen kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastatteluilla selvitettiin ensin työnantajan ohjelman tavoitteet ja sen jälkeen selvitettiin traineeden omakohtaisia kokemuksia ohjelman onnistumisesta. Tutkimukseen haastateltaviksi valikoitui neljä Yritys X:n trainee-ohjelmaan osallistunutta traineeta sekä yksi työnantajan edustaja, joka toimii yrityksessä työntekijäkokemukseen liittyvissä tehtävissä ja oli ollut mukana toteuttamassa yrityksen trainee-ohjelmaa. Tietoperustassa käsiteltiin rekrytointiprosessin tärkeimpiä vaiheita, työnantajamielikuvan vaikutuksia sekä käytiin läpi nuorten osaajien rekrytoimiseen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi käsiteltiin perehdyttämistä ja sille ominaisia elementtejä. Lopuksi avattiin osaamisen kehittämisen ja työssä oppimisen käsitteitä sekä tutkittiin oppimisympäristön vaikutusta trainee-ohjelmassa.
Tutkimuksen tulosten perusteella kohdeyrityksen trainee-ohjelma todettiin melko onnistuneeksi. Työnantajan asettamat tavoitteet ohjelmalle toteutuivat suurimmalta osin traineeden kokemusten perusteella. Traineet kokivat ohjelman kokonaisuudessaan onnistuneeksi. Erityisen onnistuneiksi teemoiksi koettiin rekrytointi ja osaamisen kehittäminen. Osan teemojen kohdalla havaittiin kuitenkin kehityskohteita. Kehityskohteita nousi esille ohjelman perehdytyksen suunnittelussa ja rakenteessa sekä osaamisen kehittämisen seurannassa. Tutkimustulokset valaisivat ajankohtaista aihetta, ja niiden avulla kohdeyritys voi kehittää trainee-ohjelmaansa.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka onnistunut Yritys X:n trainee-ohjelma on. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin työnantajan asettamat tavoitteet ohjelmalle toteutuivat yksilöiden kokemusten perusteella. Tutkimuksen alatavoitteena oli tuottaa yritykselle kehitysehdotuksia, joilla se voi kehittää tulevia trainee-ohjelmiaan. Trainee-ohjelmaa tutkittiin tässä opinnäytetyössä rekrytoinnin, perehdytyksen ja osaamisen kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastatteluilla selvitettiin ensin työnantajan ohjelman tavoitteet ja sen jälkeen selvitettiin traineeden omakohtaisia kokemuksia ohjelman onnistumisesta. Tutkimukseen haastateltaviksi valikoitui neljä Yritys X:n trainee-ohjelmaan osallistunutta traineeta sekä yksi työnantajan edustaja, joka toimii yrityksessä työntekijäkokemukseen liittyvissä tehtävissä ja oli ollut mukana toteuttamassa yrityksen trainee-ohjelmaa. Tietoperustassa käsiteltiin rekrytointiprosessin tärkeimpiä vaiheita, työnantajamielikuvan vaikutuksia sekä käytiin läpi nuorten osaajien rekrytoimiseen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi käsiteltiin perehdyttämistä ja sille ominaisia elementtejä. Lopuksi avattiin osaamisen kehittämisen ja työssä oppimisen käsitteitä sekä tutkittiin oppimisympäristön vaikutusta trainee-ohjelmassa.
Tutkimuksen tulosten perusteella kohdeyrityksen trainee-ohjelma todettiin melko onnistuneeksi. Työnantajan asettamat tavoitteet ohjelmalle toteutuivat suurimmalta osin traineeden kokemusten perusteella. Traineet kokivat ohjelman kokonaisuudessaan onnistuneeksi. Erityisen onnistuneiksi teemoiksi koettiin rekrytointi ja osaamisen kehittäminen. Osan teemojen kohdalla havaittiin kuitenkin kehityskohteita. Kehityskohteita nousi esille ohjelman perehdytyksen suunnittelussa ja rakenteessa sekä osaamisen kehittämisen seurannassa. Tutkimustulokset valaisivat ajankohtaista aihetta, ja niiden avulla kohdeyritys voi kehittää trainee-ohjelmaansa.
