Lihavat ihmiset majoitusliikkeiden asiakkaina
Aartola-Jalonen, Teija (2021)
Aartola-Jalonen, Teija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286179
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lista hyvistä käytänteistä, joilla voidaan parantaa lihavien ihmisten kokemaa palvelua majoitusliikkeissä. Työssä selvitettiin lihavien ihmisten majoituspalveluihin liittyviä ongelmakohtia perehtymällä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja haastattelemalla kymmentä kohderyhmään kuuluvaa aikuista henkilöä.
Opinnäytetyössä kuvataan ensin palvelumuotoilua ja asiakkaan polkua majoitusliikkeissä. Työ etenee asiakkaan polkuna ennen majoittumista -vaiheesta majoittumisen aikana -vaiheen kautta majoittumisen jälkeiseen aikaan.
Lihavuutta käsitellään fyysisenä, psyykkisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Lihavuus koetaan kaikilla sektoreilla ongelmalliseksi ja sitä on myös pyritty hillitsemään kaikilla osa-alueilla, toistaiseksi laihoin tuloksin. Lihavia syrjitään ja heitä kohtaan on olemassa stigmaa. Suuri osa ongelmaa on lihavien itseensä kohdistama tyytymättömyys ja halveksunta, mikä usein johtuu muiden ihmisten heihin kohdistamista asenteista.
Lihavia ihmisiä on paljon ja edellä mainituitten syitten takia lihavat ihmiset eivät ole kehdanneet pyytää itselleen sopivia palveluja, eivätkä palveluntuottajat ole osanneet vastata näihin tarpeisiin. Tämä työ pyrkii osaltaan vastaamaan tähän ongelmaan, jolloin palveluntuottaja voisi saada paljon uusia, tyytyväisiä asiakkaita, ja lihavat ihmiset kokisivat tulleensa arvostetuiksi, kun palvelu olisi heidän tarpeidensa mukaista.
Tässä työssä haastateltiin ihmisiä, joiden BMI (Body Mass Index, painoindeksi) on 40 tai suurempi. Se on sairaalloisen lihavuuden alaraja. Haastateltavien tuli olla terveitä, eikä heillä saanut olla liikuntarajoitteita. Lisäksi heillä tuli olla kokemusta majoittumisesta useammalta yötä vuodessa.
Tietoperustaa tutkimalla ja kohderyhmää haastattelemalla syntyi kymmenkohtainen lista asioista, jotka majoitusliikkeessä pitäisi olla kunnossa, kun se haluaa palvella laadukkaasti lihavia ihmisiä. Majoitusliikkeet voivat listaa apuna käyttäen kohdentaa markkinointiaan ja palveluaan lihaville asiakkailleen.
Opinnäytetyössä kuvataan ensin palvelumuotoilua ja asiakkaan polkua majoitusliikkeissä. Työ etenee asiakkaan polkuna ennen majoittumista -vaiheesta majoittumisen aikana -vaiheen kautta majoittumisen jälkeiseen aikaan.
Lihavuutta käsitellään fyysisenä, psyykkisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Lihavuus koetaan kaikilla sektoreilla ongelmalliseksi ja sitä on myös pyritty hillitsemään kaikilla osa-alueilla, toistaiseksi laihoin tuloksin. Lihavia syrjitään ja heitä kohtaan on olemassa stigmaa. Suuri osa ongelmaa on lihavien itseensä kohdistama tyytymättömyys ja halveksunta, mikä usein johtuu muiden ihmisten heihin kohdistamista asenteista.
Lihavia ihmisiä on paljon ja edellä mainituitten syitten takia lihavat ihmiset eivät ole kehdanneet pyytää itselleen sopivia palveluja, eivätkä palveluntuottajat ole osanneet vastata näihin tarpeisiin. Tämä työ pyrkii osaltaan vastaamaan tähän ongelmaan, jolloin palveluntuottaja voisi saada paljon uusia, tyytyväisiä asiakkaita, ja lihavat ihmiset kokisivat tulleensa arvostetuiksi, kun palvelu olisi heidän tarpeidensa mukaista.
Tässä työssä haastateltiin ihmisiä, joiden BMI (Body Mass Index, painoindeksi) on 40 tai suurempi. Se on sairaalloisen lihavuuden alaraja. Haastateltavien tuli olla terveitä, eikä heillä saanut olla liikuntarajoitteita. Lisäksi heillä tuli olla kokemusta majoittumisesta useammalta yötä vuodessa.
Tietoperustaa tutkimalla ja kohderyhmää haastattelemalla syntyi kymmenkohtainen lista asioista, jotka majoitusliikkeessä pitäisi olla kunnossa, kun se haluaa palvella laadukkaasti lihavia ihmisiä. Majoitusliikkeet voivat listaa apuna käyttäen kohdentaa markkinointiaan ja palveluaan lihaville asiakkailleen.