Strategiana itsensäjohtaminen : tapaus Franchiseketju X
Viitaniemi, Kirsi (2021)
Viitaniemi, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296327
Tiivistelmä
Organisaatiot käyttävät strategiseen suunnitteluun runsaasti resursseja. Mikään johtamisopin strategia tai tekniikka ei kuitenkaan korvaa yksilön omaa persoonaa ja sen tuntemista oman yrityksen menestymisessä. Itsenäiselle työntekijälle sosiaalinen tuki on tärkeää. Verkostoitumista korostetaan nykypäivän elämässä ja samojen asioiden kanssa työskentelevien tuki on erityisen mielekästä ja kehittävää.
Työtä ja terveyttä on pidetty vaikeana yhtälönä työelämässä. Työntekijöiden terveyttä ja hyvinvointia tulisi tukea monin eri tavoin, mutta toisaalta pitäisi kunnioittaa myös jokaisen yksityisyyttä. Työhyvinvointi on kuitenkin aina ajankohtainen asia organisaatioissa, ja sen edistämiseen ja ylläpitämiseen tulisi jokaisen osallistua työyhteisössä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Franchiseketju X:n itsenäisten yrittäjien tyytyväisyyttä, pysyvyyttä ja henkistä hyvinvointia. Opinnäytetyössä on tarkoituksena luoda uusia työkaluja ja toimitapoja itsenäisten yrittäjien hyvinvoinnin lisäämiseksi. Teoreettinen viitekehys rakentuu franchising-periaatteiden läpi-käynnistä strategian luontiin itsensäjohtamisen näkökulmasta. Teoriassa käsitellään myös työn toimeksiantajaa eli Franchiseketju X:n toimitapoja.
Itsensäjohtamista voi kuvata prosessiksi, missä ihminen vaikuttaa itseensä. Samalla hän myös ohjaa ja motivoi itseään suorittamaan vaaditulla tavalla. Laatu on yrityskulttuurin tulos. Kun organisaatio arvostaa yrittäjiään ja yrittäjät organisaatiota, syntyy tulosta. Ihmisillä on halukkuutta yhdessä luomiseen. Avoimet vuorovaikutussuhteet luovat laadukkaan yrityskulttuurin. Vaikka kaikki olisi hyvin, on hyvä ylläpitää muutoskykyä, jotta varmistetaan tulevaisuudessa onnistumisen edellytykset. Viime kädessä yrittäjä on itse vastuussa omasta työhyvinvoinnistaan, asenteestaan, työn tekemisen tavoitteistaan ja työn mielekkyydestä. Yrittäjän on hyvä oppia ymmärtämään käyttäytymistään – sitä millaisia taipumuksia hänellä on. Määrätietoinen koulutus auttaa tässä suuresti. Se laajentaa ymmärrystä ja syventää taitoja. Menestyvässä organisaatiossa pitää olla selkeät asete-tut tavoitteet ja työn tuloksia pitää pystyä mittamaan.
Työtä ja terveyttä on pidetty vaikeana yhtälönä työelämässä. Työntekijöiden terveyttä ja hyvinvointia tulisi tukea monin eri tavoin, mutta toisaalta pitäisi kunnioittaa myös jokaisen yksityisyyttä. Työhyvinvointi on kuitenkin aina ajankohtainen asia organisaatioissa, ja sen edistämiseen ja ylläpitämiseen tulisi jokaisen osallistua työyhteisössä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Franchiseketju X:n itsenäisten yrittäjien tyytyväisyyttä, pysyvyyttä ja henkistä hyvinvointia. Opinnäytetyössä on tarkoituksena luoda uusia työkaluja ja toimitapoja itsenäisten yrittäjien hyvinvoinnin lisäämiseksi. Teoreettinen viitekehys rakentuu franchising-periaatteiden läpi-käynnistä strategian luontiin itsensäjohtamisen näkökulmasta. Teoriassa käsitellään myös työn toimeksiantajaa eli Franchiseketju X:n toimitapoja.
Itsensäjohtamista voi kuvata prosessiksi, missä ihminen vaikuttaa itseensä. Samalla hän myös ohjaa ja motivoi itseään suorittamaan vaaditulla tavalla. Laatu on yrityskulttuurin tulos. Kun organisaatio arvostaa yrittäjiään ja yrittäjät organisaatiota, syntyy tulosta. Ihmisillä on halukkuutta yhdessä luomiseen. Avoimet vuorovaikutussuhteet luovat laadukkaan yrityskulttuurin. Vaikka kaikki olisi hyvin, on hyvä ylläpitää muutoskykyä, jotta varmistetaan tulevaisuudessa onnistumisen edellytykset. Viime kädessä yrittäjä on itse vastuussa omasta työhyvinvoinnistaan, asenteestaan, työn tekemisen tavoitteistaan ja työn mielekkyydestä. Yrittäjän on hyvä oppia ymmärtämään käyttäytymistään – sitä millaisia taipumuksia hänellä on. Määrätietoinen koulutus auttaa tässä suuresti. Se laajentaa ymmärrystä ja syventää taitoja. Menestyvässä organisaatiossa pitää olla selkeät asete-tut tavoitteet ja työn tuloksia pitää pystyä mittamaan.