Seikkailuteema varhaiskasvatuksessa : opas varhaiskasvattajille seikkailukasvatuksen toteutukseen
Tahlo, Suvi (2021)
Tahlo, Suvi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286238
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on varhaiskasvatuksessa toteutettava seikkailukasvatus. Työn tarkoituksena on päiväkodissa tapahtuvan seikkailukasvatustoiminnan rikastuttaminen ja seikkailun tuominen osaksi jokaista päiväkotipäivää. Tavoitteena on tuoda esiin erilaisia keinoja seikkailukasvattamisen toteuttamiseksi päiväkodissa. Työn tilaajana toimi pirkanmaalainen seikkailupäiväkoti, jossa painotetaan seikkailun ohella liikunta- ja luontokasvatusta.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö. Oppaan toteutus aloitettiin aiheeseen perehtymisellä ja suunnittelulla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen ja seikkailukasvatuksen teoriasta, jotka koottiin kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta. Ideoita toteutukseen kerättiin päiväkodin kasvatusvastuulliselta henkilökunnalta vapaaehtoisella sekä anonyymillä kyselylomakkeella.
Opinnäytetyöskentelyn tuotoksena syntyi seikkailukasvatusta käsittelevä opas varhaiskasvattajille, joka sisältää seikkailukasvatuksen teoriaa sekä toimintaideoita seikkailukasvatustuokioille. Opas tehtiin sähköiseen muotoon, jotta se olisi helposti hyödynnettävissä yhteistyöpäiväkodissa sekä mahdollisesti muissakin konsernin päiväkodeissa. Lisäksi oppaasta tehtiin yksi tulostettu versio yhteistyöpäiväkodille. Lisäksi oppaan rinnalle kehiteltiin materiaalipaketti oppaan toimintaideoiden toteuttamisen tueksi. Tavoitteena on, että opasta käyttävät varhaiskasvattajat saavat tietoa seikkailukasvatuksesta sekä pystyvät hyödyntämään oppaan harjoituksia päiväkotiarjessa. The subject of this thesis work is adventure theme in early childhood education. The purpose of this work is to enrich the adventure education activities and to bring the adventure towards every kindergarten day. The goal is to bring out different ways to execute the adventure education in kindergarten. The work was ordered by an adventure daycare center from Pirkanmaa, which emphasizes exercise and nature education along with adventure.
My thesis work is practice based. Implementation of the guide got started by familiarizing and planning the subject. The theoretical frame of reference consists of early education and adventure education theory, which was put together based on literature and research. Ideas for the guide were collected from the kindergarten faculty with a voluntary and anonymous survey.
The product of my thesis work was an adventure education guide which includes theory on adventure education and practice ideas for adventure education moments. The guide was made in an electrical form so it would be easily benefitted in my co-operative kindergarten and possibly other kindergartens of the same company. In addition, I made one paper version for my co-operative kindergarten. And in addition to that guide, a pack of materials was developed to help the implementation of the activity ideas. The goal is that all early educators using the guide get information about adventure education and are able to benefit from the exercises of the guide in day-to-day kindergarten life.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö. Oppaan toteutus aloitettiin aiheeseen perehtymisellä ja suunnittelulla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen ja seikkailukasvatuksen teoriasta, jotka koottiin kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta. Ideoita toteutukseen kerättiin päiväkodin kasvatusvastuulliselta henkilökunnalta vapaaehtoisella sekä anonyymillä kyselylomakkeella.
Opinnäytetyöskentelyn tuotoksena syntyi seikkailukasvatusta käsittelevä opas varhaiskasvattajille, joka sisältää seikkailukasvatuksen teoriaa sekä toimintaideoita seikkailukasvatustuokioille. Opas tehtiin sähköiseen muotoon, jotta se olisi helposti hyödynnettävissä yhteistyöpäiväkodissa sekä mahdollisesti muissakin konsernin päiväkodeissa. Lisäksi oppaasta tehtiin yksi tulostettu versio yhteistyöpäiväkodille. Lisäksi oppaan rinnalle kehiteltiin materiaalipaketti oppaan toimintaideoiden toteuttamisen tueksi. Tavoitteena on, että opasta käyttävät varhaiskasvattajat saavat tietoa seikkailukasvatuksesta sekä pystyvät hyödyntämään oppaan harjoituksia päiväkotiarjessa.
My thesis work is practice based. Implementation of the guide got started by familiarizing and planning the subject. The theoretical frame of reference consists of early education and adventure education theory, which was put together based on literature and research. Ideas for the guide were collected from the kindergarten faculty with a voluntary and anonymous survey.
The product of my thesis work was an adventure education guide which includes theory on adventure education and practice ideas for adventure education moments. The guide was made in an electrical form so it would be easily benefitted in my co-operative kindergarten and possibly other kindergartens of the same company. In addition, I made one paper version for my co-operative kindergarten. And in addition to that guide, a pack of materials was developed to help the implementation of the activity ideas. The goal is that all early educators using the guide get information about adventure education and are able to benefit from the exercises of the guide in day-to-day kindergarten life.