Esittävien taiteiden koulutusten markkinoinnin kehittäminen : case: Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemia
Meskanen, Titta (2021)
Meskanen, Titta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026595
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli Taideakatemian esittävien taiteiden koulutusten markkinoinnin kehittäminen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemia.
Toimeksiantajan kehittämistehtävänä opinnäytetyössä oli esittävien taiteiden koulutusten markkinoinnin, eli niin sanotun hakumarkkinoinnin, kehittämiskohteiden kartoitus, jotta markkinointia osattaisi suunnitella paremmin ja se tavoittaisi oikean kohderyhmän jatkossa tehokkaammin. Markkinoinnin vähäisyys on saattanut olla yksi syy, minkä vuoksi hakijamäärät joihinkin esittävien taiteiden koulutuksiin ovat jääneet ajoittain liian alhaisiksi. Toimeksiantajan tavoitteena on markkinoinnin kehittämisellä ja tehostamisella saada lisää hakijoita koulutuksiin. Esittävien taiteiden koulutuksilla on erityiset kohderyhmät heidän päämäärätietoisen harrastustaustansa takia, ja siksi markkinoinnin sisältöä tulisi suunnitella juuri tätä kohderyhmää kiinnostavaksi ja puhuttelevaksi.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä tutkimushaastatteluja sekä kyselytutkimusta, joiden avulla saatiin kartoitettua Taideakatemian esittävien taiteiden koulutusten erityispiirteitä, vahvuuksia ja kohderyhmien ominaisuuksia. Tutkimuksilla saatiin myös selvitettyä sosiaalisen median kanavia, joista kohderyhmä tavoitetaan, ja joihin esittävien taiteiden koulutusten markkinointia kannattaa kohdentaa. Näiden tutkimusten avulla kartoitettujen Taideakatemian esittävien taiteiden koulutusten erityispiirteiden ja kilpailuetujen kautta luotiin esittävien taiteiden koulutuksille arvolupausehdotus. Tutkimuksista saatujen tulosten avulla tehtiin myös esittävien taiteiden koulutuksille omat asiakasprofiilien kaltaiset hakijaprofiilit.
Taideakatemia on päässyt hyvään alkuun esittävien taiteiden hakumarkkinoinnin kehittämisessä, ja kehittämistyö tulee jatkumaan. The subject of this functional thesis was developing the Arts Academy’s marketing of the degree programmes in Performing Arts. This thesis has been carried out as a development project for the Arts Academy of Turku University of Applied Sciences.
The development task in this thesis was pinpointing the development targets in the marketing of the degree programmes in Performing Arts so that marketing could be planned properly, and it would reach the desired target audience better in the future. The small amount of marketing measures might have been one of the reasons why the number of applicants to some degree programmes in Performing Arts have been too low from time to time. Now Arts Academy’s goal is to increase the applicant numbers to its degree programmes in Performing Arts by developing and boosting the marketing. The degree programmes in Performing Arts have specific target audiences due to their decisive interest backgrounds and that is why the marketing content should be planned specifically appealing to the target audience.
In this thesis research interviews and surveys were used as research methods. These research methods helped to pinpoint the special attributes, strengths, and features of the target audience in the Arts Academy’s degree programmes in Performing Arts. These research methods also helped to pinpoint social media channels where the target audience could be reached and where the marketing of the degree programmes in Performing Arts should be allocated to. After that it was possible to create a plan of the value proposition for the degree programmes in Performing Arts. It was also possible to plan applicant profiles like customer profiles for the degree programmes in Performing Arts.
Arts Academy has gotten a great start with the marketing of the degree programmes in Performing Arts and the development work will be continuing.
Toimeksiantajan kehittämistehtävänä opinnäytetyössä oli esittävien taiteiden koulutusten markkinoinnin, eli niin sanotun hakumarkkinoinnin, kehittämiskohteiden kartoitus, jotta markkinointia osattaisi suunnitella paremmin ja se tavoittaisi oikean kohderyhmän jatkossa tehokkaammin. Markkinoinnin vähäisyys on saattanut olla yksi syy, minkä vuoksi hakijamäärät joihinkin esittävien taiteiden koulutuksiin ovat jääneet ajoittain liian alhaisiksi. Toimeksiantajan tavoitteena on markkinoinnin kehittämisellä ja tehostamisella saada lisää hakijoita koulutuksiin. Esittävien taiteiden koulutuksilla on erityiset kohderyhmät heidän päämäärätietoisen harrastustaustansa takia, ja siksi markkinoinnin sisältöä tulisi suunnitella juuri tätä kohderyhmää kiinnostavaksi ja puhuttelevaksi.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä tutkimushaastatteluja sekä kyselytutkimusta, joiden avulla saatiin kartoitettua Taideakatemian esittävien taiteiden koulutusten erityispiirteitä, vahvuuksia ja kohderyhmien ominaisuuksia. Tutkimuksilla saatiin myös selvitettyä sosiaalisen median kanavia, joista kohderyhmä tavoitetaan, ja joihin esittävien taiteiden koulutusten markkinointia kannattaa kohdentaa. Näiden tutkimusten avulla kartoitettujen Taideakatemian esittävien taiteiden koulutusten erityispiirteiden ja kilpailuetujen kautta luotiin esittävien taiteiden koulutuksille arvolupausehdotus. Tutkimuksista saatujen tulosten avulla tehtiin myös esittävien taiteiden koulutuksille omat asiakasprofiilien kaltaiset hakijaprofiilit.
Taideakatemia on päässyt hyvään alkuun esittävien taiteiden hakumarkkinoinnin kehittämisessä, ja kehittämistyö tulee jatkumaan.
The development task in this thesis was pinpointing the development targets in the marketing of the degree programmes in Performing Arts so that marketing could be planned properly, and it would reach the desired target audience better in the future. The small amount of marketing measures might have been one of the reasons why the number of applicants to some degree programmes in Performing Arts have been too low from time to time. Now Arts Academy’s goal is to increase the applicant numbers to its degree programmes in Performing Arts by developing and boosting the marketing. The degree programmes in Performing Arts have specific target audiences due to their decisive interest backgrounds and that is why the marketing content should be planned specifically appealing to the target audience.
In this thesis research interviews and surveys were used as research methods. These research methods helped to pinpoint the special attributes, strengths, and features of the target audience in the Arts Academy’s degree programmes in Performing Arts. These research methods also helped to pinpoint social media channels where the target audience could be reached and where the marketing of the degree programmes in Performing Arts should be allocated to. After that it was possible to create a plan of the value proposition for the degree programmes in Performing Arts. It was also possible to plan applicant profiles like customer profiles for the degree programmes in Performing Arts.
Arts Academy has gotten a great start with the marketing of the degree programmes in Performing Arts and the development work will be continuing.