Pakohuonepeli lapsen hoitotyöstä päivystyspoliklinikalla
Kaukolammi, Veera; Kuusela, Annika; Linna, Olga (2021)
Kaukolammi, Veera
Kuusela, Annika
Linna, Olga
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296403
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa käsikirjoitus opetuskäyttöön soveltuvasta pakohuonepelistä Tampereen ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyössä tutkittiin teoriatiedon pohjalta, millainen pakohuonepeli soveltuu hoitotyön opetukseen ja millaista anafylaktisen reaktion, obstruktiivisen bronkiitin ja suolistotulehduksen hoito on päivystyspoliklinikalla. Pakohuonepelin toimivuutta opetuksessa selvitettiin pilotoimalla pakohuone kahdella testiryhmällä. Ryhmien antamat palautteet otettiin huomioon käsikirjoituksen viimeistelyssä. Työn tavoitteena oli tarjota innostava oppimiskokemus, jonka avulla terveysalan opiskelijat voivat syventää osaamistaan lasten päivystyspolikliinisessa hoitotyössä.
Teoriatietoon pohjautuva ja hoitotyön teeman ympärille kehitetty pakohuonepeli soveltuu oppimismenetelmäksi terveysalan opiskelijoille. Pedagogisesta näkökulmasta tarkasteltuna pakohuonepeli on toimivampi silloin, kun uusien asioiden opettelemisen sijaan kerrataan jo opittuja aiheita. Käsikirjoituksen pohjalta rakennetun pakohuonepelin tehtävien ratkominen ja vihjeiden löytäminen edellyttää jonkin verran osaamista äkillisesti sairaan lapsen hoitotyöstä. Lapsen anafylaktinen reaktio, obstruktiivinen bronkiitti ja suolistotulehdus voivat kaikki vaatia päivystyspolikliinista hoitoa. Suolistotulehduksen hoidossa keskeistä on nesteen saannin turvaaminen, kun taas obstruktiivisen bronkiitin hoito keskittyy potilaan hengityksen helpottamiseen. Anafylaktisen reaktion ensihoitona annetaan adrenaliinia, jonka jälkeen turvataan potilaan vitaalielintoiminnot.
Pakohuonepelin käsikirjoitus sisältää saatekirjeen, listan tarvittavista tavaroista sekä ohjeet pelin rakentajalle, vetäjälle ja pelaajille. Pelin rakentajalle ja vetäjälle tarkoitettujen ohjeiden kuvaamisessa käytettiin apuna havainnollistavia valokuvia ja yksityiskohtaista kaaviota pelin rakenteesta ja kulusta. Lisäksi pakohuonepelin järjestämistä varten hankittiin tärkeimmät tavarat, kuten lukot ja laatikot, sekä tehtiin vihjeet ja tehtävät valmiiksi.
Valmiin käsikirjoituksen avulla tilaajalla on mahdollisuus rakentaa pakohuonepeli Tampereen ammattikorkeakoulun tiloihin ja hyödyntää sitä lasten hoitotyön opetuksessa. Simulaatioluokkaan suunniteltu pakohuonepeli voisi toimia hoitotyön opetuksessa tätäkin paremmin, sillä luokan ominaisuuksia hyödyntämällä pelin tehtävistä saisi rakennettua entistä monipuolisempia. Pakohuonepelin toimivuutta oppimis- ja opetusmenetelmänä olisi mielenkiintoista tutkia lisää muillakin aloilla.
Teoriatietoon pohjautuva ja hoitotyön teeman ympärille kehitetty pakohuonepeli soveltuu oppimismenetelmäksi terveysalan opiskelijoille. Pedagogisesta näkökulmasta tarkasteltuna pakohuonepeli on toimivampi silloin, kun uusien asioiden opettelemisen sijaan kerrataan jo opittuja aiheita. Käsikirjoituksen pohjalta rakennetun pakohuonepelin tehtävien ratkominen ja vihjeiden löytäminen edellyttää jonkin verran osaamista äkillisesti sairaan lapsen hoitotyöstä. Lapsen anafylaktinen reaktio, obstruktiivinen bronkiitti ja suolistotulehdus voivat kaikki vaatia päivystyspolikliinista hoitoa. Suolistotulehduksen hoidossa keskeistä on nesteen saannin turvaaminen, kun taas obstruktiivisen bronkiitin hoito keskittyy potilaan hengityksen helpottamiseen. Anafylaktisen reaktion ensihoitona annetaan adrenaliinia, jonka jälkeen turvataan potilaan vitaalielintoiminnot.
Pakohuonepelin käsikirjoitus sisältää saatekirjeen, listan tarvittavista tavaroista sekä ohjeet pelin rakentajalle, vetäjälle ja pelaajille. Pelin rakentajalle ja vetäjälle tarkoitettujen ohjeiden kuvaamisessa käytettiin apuna havainnollistavia valokuvia ja yksityiskohtaista kaaviota pelin rakenteesta ja kulusta. Lisäksi pakohuonepelin järjestämistä varten hankittiin tärkeimmät tavarat, kuten lukot ja laatikot, sekä tehtiin vihjeet ja tehtävät valmiiksi.
Valmiin käsikirjoituksen avulla tilaajalla on mahdollisuus rakentaa pakohuonepeli Tampereen ammattikorkeakoulun tiloihin ja hyödyntää sitä lasten hoitotyön opetuksessa. Simulaatioluokkaan suunniteltu pakohuonepeli voisi toimia hoitotyön opetuksessa tätäkin paremmin, sillä luokan ominaisuuksia hyödyntämällä pelin tehtävistä saisi rakennettua entistä monipuolisempia. Pakohuonepelin toimivuutta oppimis- ja opetusmenetelmänä olisi mielenkiintoista tutkia lisää muillakin aloilla.