Utveckling av reklamationsprocess och -instruktioner för chaufförer
Andergård, Oscar (2021)
Lataukset:
Andergård, Oscar
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296412
Tiivistelmä
Som uppdragsgivare för detta arbete fungerade NCS Finland Oy. Syftet med arbetet var att komma på ett system för chaufförer i trafiken runtom i Europa att rapportera in skador mer effektivt för att lösa problemen i ansvarsfrågor vid reklamationer. Det jag gjorde var en enkät och en manual för chaufförer som kan användas för att samla in data som kan hjälpa arbetet med att lösa frågan om till vems ansvarsområde en tillkommen skada hör.
Material jag använt mig av i detta arbete är teori om fraktsedlar, parters ansvar, allmänna bestämmelser, försäkringar, reklamationer och teori bakom enkäter samt handböcker. Metoden som använts för utvecklandet av den slutliga demoversionen är kommunikation med NCS och min handledare Mikael Ehrs.
Resultatet, en enkät för insamling av data och en handbok för hur det ska göras, kommer i motsvarande form att översättas till fler språk och användas för att kunna starta en process för att svara på frågan vem som ansvarar för skadan. This thesis was made on behalf of NCS Finland Oy. The purpose of this work was to come up with a system for truck drivers trafficking around Europe to report cargo damages more efficient to solve the problem of responsibility questions in claims. What I did was to come up with a formular and a user manual for drivers that can be used to gather data that can help the job to resolve the problem of who’s responsibility area an arisen cargo damage is laying.
The material I have used is theory of waybills, liability of parties, general provisions, insurances, claims and theory behind surveys and manuals. As method of developing the demo version I have communicated and received feedback from NCS and my supervisor Mikael Ehrs.
The result, a survey for gathering data and a manual for how it should be filled, will be translated into more languages, and be used to start a process to answer the question who is responsible for the damage.
Material jag använt mig av i detta arbete är teori om fraktsedlar, parters ansvar, allmänna bestämmelser, försäkringar, reklamationer och teori bakom enkäter samt handböcker. Metoden som använts för utvecklandet av den slutliga demoversionen är kommunikation med NCS och min handledare Mikael Ehrs.
Resultatet, en enkät för insamling av data och en handbok för hur det ska göras, kommer i motsvarande form att översättas till fler språk och användas för att kunna starta en process för att svara på frågan vem som ansvarar för skadan.
The material I have used is theory of waybills, liability of parties, general provisions, insurances, claims and theory behind surveys and manuals. As method of developing the demo version I have communicated and received feedback from NCS and my supervisor Mikael Ehrs.
The result, a survey for gathering data and a manual for how it should be filled, will be translated into more languages, and be used to start a process to answer the question who is responsible for the damage.