Tredun kokemuspolku - tulevaisuuden työntekijäkokemus
Loukiainen, Elina (2021)
Loukiainen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026551
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä työntekijäkokemuksen merkityksestä organisaation toiminnassa. Työssä vastauksia etsittiin ensin teoriasta ja haettiin näkökulmaa julkishallinnon organisaation toiminnasta haastatteluiden sekä havainnoin keinoin. Työn tarkoituksena oli luoda Tampereen seudun ammattiopiston malli työntekijän kokemuspolusta hyvään työntekijäkokemukseen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui yrityskulttuuriin merkitykseen työntekijäkokemuksen muodostumisessa sekä siihen, mitä tarkoitetaan käsitteellä työntekijäkokemus. Teoriassa tarkasteltiin myös, kuinka johtamisella ja kehittämisellä voidaan vaikuttaa työntekijäkokemuksen syntymiseen. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluna. Haastattelujen kysymykset rakentuivat teemojen työntekijäkokemus ja yrityskulttuuri ympärille. Haastatteluista saadun aineiston analysoinnin perusteella tunnistettiin merkityksellisimmiksi pääteemoiksi yrityskulttuuri ja työntekijäkokemus. Näiden alateemoiksi valikoituivat organisaation toimintakulttuuri, johtaminen, viestintä sekä työntekijäkokemuksen määritelmä, kosketuspisteet ja mittaamisen merkitys.
Opinnäytetyön tuloksista pääteltiin, että työntekijäkokemus ei muodostu ainoastaan työntekijän omista tunteista ja olettamuksista työnantajaan liittyen. Se on monen tekijän kokonaisuus, joka pitää sisällään paljon johtamiseen liittyviä asioita sekä voisi yleisesti todeta, että yrityskulttuurin merkitys on erittäin suuressa roolissa työntekijäkokemuksen muodostumisessa. Tulosten pohjalta luotiin Tampereen seudun ammattiopiston malli työntekijän kokemuspolusta, joka esitellään yhtenä kehittämistoimenpiteistä.
Tuloksiin perustuen todetaan, että tietoinen ja johdonmukainen panostaminen yrityskulttuurin kehittämiseen ja johtamiseen sekä koko toimintaympäristön aktiivinen seuraaminen ja henkilöstön kuunteleminen, luovat vahvan perustan työntekijäkokemukselle. Työn lopussa esitellään viisi konkreettista kehittämistoimenpidettä, joita organisaatio voi hyödyntää osana tulevaisuuden työntekijäkokemusta. Nämä ehdotukset ovat keskustelutilaisuudet kampuksilla, työnkierto, työntekijäkokemus -kyselyt, yhteisöviestinnän määrittely ja malli työntekijän kokemuspolusta.
Opinnäytetyön tuloksista pääteltiin, että työntekijäkokemus ei muodostu ainoastaan työntekijän omista tunteista ja olettamuksista työnantajaan liittyen. Se on monen tekijän kokonaisuus, joka pitää sisällään paljon johtamiseen liittyviä asioita sekä voisi yleisesti todeta, että yrityskulttuurin merkitys on erittäin suuressa roolissa työntekijäkokemuksen muodostumisessa. Tulosten pohjalta luotiin Tampereen seudun ammattiopiston malli työntekijän kokemuspolusta, joka esitellään yhtenä kehittämistoimenpiteistä.
Tuloksiin perustuen todetaan, että tietoinen ja johdonmukainen panostaminen yrityskulttuurin kehittämiseen ja johtamiseen sekä koko toimintaympäristön aktiivinen seuraaminen ja henkilöstön kuunteleminen, luovat vahvan perustan työntekijäkokemukselle. Työn lopussa esitellään viisi konkreettista kehittämistoimenpidettä, joita organisaatio voi hyödyntää osana tulevaisuuden työntekijäkokemusta. Nämä ehdotukset ovat keskustelutilaisuudet kampuksilla, työnkierto, työntekijäkokemus -kyselyt, yhteisöviestinnän määrittely ja malli työntekijän kokemuspolusta.