Ohjeistus matkailun vastuullisuusviestintään Visit Hangolle
Niskanen, Ella (2021)
Niskanen, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036608
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellisena kehittämistyönä tehty opinnäytetyö tarkastelee vastuullisuusviestintää matkakohteen näkökulmasta. Vastuullisuusviestintä tähtää kestävän matkailun edistämiseen, joka on tunnistettu tärkeäksi kehityskohteeksi niin kansainvälisesti kuin Suomessakin. Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa vastuullisuusviestinnän ohjeistus ja kehittämisehdotukset matkailun alueorganisaatiolle Visit Hangolle. Ohjeistuksen tavoite on auttaa Visit Hankoa vastuullisuusviestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa. Työssä käsitellään, minkälaista on vaikuttava vastuullisuusviestintä ja mitä asioita matkakohteen tulee huomioida vastuullisuusviestinnän suunnittelussa. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Visit Hangolle, joka on Hangon kaupungin tytäryhtiö. Visit Hangon toimenkuvaan kuuluu matkailun edistäminen, matkakohteen markkinointi ja Hangon matkailutoimiston palvelut.
Opinnäytetyö tehtiin aikavälillä marraskuu 2020 - huhtikuu 2021. Teoriaosuudessa käsitellään työn kannalta oleellisia aiheita: matkakohteen toiminta, kestävä ja vastuullinen matkailu ja matkailun vastuullisuusviestintä. Toiminnallisessa vaiheessa esitellään toimeksiantaja sekä arvioidaan Hangon kestävää matkailua. Työ toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jonka tuloksena syntyi ohjeistus ja ehdotukset Visit Hangon verkkosivuille. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarking-menetelmää. Tutkimuksen sisällönanalyysi tehtiin teoria- ja aineistolähtöisesti.
Ohjeistus kertoo asiat, jotka tulisi ottaa huomioon matkakohteen vastuullisuusviestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa. Ohjeistus kehottaa arvioimaan matkailutoiminnan kestävyyttä, suunnittelemaan kestävän matkailun strategian, lisäämään vastuullisuusviestintä markkinointiviestinnän suunnitelmaan, valitsemaan jakelukanavat ja muotoilemaan sisällön kanavan mukaan. Ohjeistus kertoo, kuinka muodostaa vaikuttavaa vastuullisuusviestinnän sisältöä. Sisällössä suositellaan kerrottavan konkreettisesta vastuullisesta toiminnasta, sertifioinneista ja sitoutumisesta kestävän matkailun ohjelmiin ja tavoitteisiin. Ohjeistus kehottaa antamaan myös konkreettiset vinkit vastuulliseen matkailuun. Matkakohteen vastuullisista palveluista ja aktiviteeteista kertominen helpottaa matkailijaa tekemään vastuullisempia valintoja. Vastuullisuusviestinnän tulisi olla informatiivista, uskottavaa ja puhuttelevaa. Tekstiä voidaan tukea kuvilla ja videoilla, jotka vetoavat tunteisiin ja konkretisoivat sisältöä. Lopuksi ohjeistus neuvoo seuraamaan, mittaamaan ja arvioimaan vastuullisuusviestintää ja sen tuloksia.
Kehittämisehdotuksena toimeksiantajalle suositellaan verkkosivuille erillisen vastuullisuusosion muodostamista. Ehdotukset verkkosivujen sisällöstä muodostettiin ohjeistuksen mukaan. Osiossa tulisi kertoa kohteen vastuullisesta toiminnasta huomioiden kaikki kestävyyden ulottuvuudet. Verkkosivuille suositellaan liitettäväksi Hangon kestävää matkailua edistävät hankkeet, ohjelmat, yhteistyökumppanit ja vastuullisuutta edistävät yritykset. Ohjeistus ja kehittämisehdotukset vastaavat toimeksiantajan tarpeisiin, sillä Visit Hanko ei toistaiseksi viesti vastuullisuudesta aktiivisesti.
Opinnäytetyö tehtiin aikavälillä marraskuu 2020 - huhtikuu 2021. Teoriaosuudessa käsitellään työn kannalta oleellisia aiheita: matkakohteen toiminta, kestävä ja vastuullinen matkailu ja matkailun vastuullisuusviestintä. Toiminnallisessa vaiheessa esitellään toimeksiantaja sekä arvioidaan Hangon kestävää matkailua. Työ toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jonka tuloksena syntyi ohjeistus ja ehdotukset Visit Hangon verkkosivuille. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarking-menetelmää. Tutkimuksen sisällönanalyysi tehtiin teoria- ja aineistolähtöisesti.
Ohjeistus kertoo asiat, jotka tulisi ottaa huomioon matkakohteen vastuullisuusviestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa. Ohjeistus kehottaa arvioimaan matkailutoiminnan kestävyyttä, suunnittelemaan kestävän matkailun strategian, lisäämään vastuullisuusviestintä markkinointiviestinnän suunnitelmaan, valitsemaan jakelukanavat ja muotoilemaan sisällön kanavan mukaan. Ohjeistus kertoo, kuinka muodostaa vaikuttavaa vastuullisuusviestinnän sisältöä. Sisällössä suositellaan kerrottavan konkreettisesta vastuullisesta toiminnasta, sertifioinneista ja sitoutumisesta kestävän matkailun ohjelmiin ja tavoitteisiin. Ohjeistus kehottaa antamaan myös konkreettiset vinkit vastuulliseen matkailuun. Matkakohteen vastuullisista palveluista ja aktiviteeteista kertominen helpottaa matkailijaa tekemään vastuullisempia valintoja. Vastuullisuusviestinnän tulisi olla informatiivista, uskottavaa ja puhuttelevaa. Tekstiä voidaan tukea kuvilla ja videoilla, jotka vetoavat tunteisiin ja konkretisoivat sisältöä. Lopuksi ohjeistus neuvoo seuraamaan, mittaamaan ja arvioimaan vastuullisuusviestintää ja sen tuloksia.
Kehittämisehdotuksena toimeksiantajalle suositellaan verkkosivuille erillisen vastuullisuusosion muodostamista. Ehdotukset verkkosivujen sisällöstä muodostettiin ohjeistuksen mukaan. Osiossa tulisi kertoa kohteen vastuullisesta toiminnasta huomioiden kaikki kestävyyden ulottuvuudet. Verkkosivuille suositellaan liitettäväksi Hangon kestävää matkailua edistävät hankkeet, ohjelmat, yhteistyökumppanit ja vastuullisuutta edistävät yritykset. Ohjeistus ja kehittämisehdotukset vastaavat toimeksiantajan tarpeisiin, sillä Visit Hanko ei toistaiseksi viesti vastuullisuudesta aktiivisesti.