Engine Maintenance and Service Traceability – A Service Book Proposal
Österåker, Ellinor (2021)
Österåker, Ellinor
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036648
Tiivistelmä
This thesis is written on behalf of Wärtsilä Energy. The purpose was to create a proposal for a service book, in which both Wärtsilä and the customer could trace all service and maintenance done in an engine’s complete lifecycle. Today, the engine’s lifecycle data is scattered over several different systems and the service history is challenging to trace. The thesis maps out the internal and external tools relevant for the traceability of the engines, presents what content the service book should include, and which tools could be suitable as the foundation.
The method used in the thesis is qualitative. The material has been gathered from internal documents and through meetings and interviews with General Managers, Managers and Experts within different departments of the business. The theory has been gathered from literature and academic journals.
The result summarizes and presents eight different tools, systems and platforms used today within Wärtsilä Energy for engine traceability. The tools are evaluated, and a possible foundation for the service book is presented. Lastly, the result is discussed.
The result and discussion of the thesis is considered sensitive material and will not be published to the general public. Det här examensarbetet är skrivet på uppdrag av Wärtsilä Energy i syfte att skapa ett förslag till en servicebok där både Wärtsilä och kunden enkelt kan spåra all service som gjorts på en motor från dag ett i motorns livscykel. I dagens läge är motorns historia spridd över ett flertal system och servicehistorian är utmanande att spåra. Det här examensarbetet kartlägger Wärtsiläs interna och externa system som är relevanta för motorernas servicehistoria, presenterar vilket innehåll serviceboken bör ha samt vilka verktyg som kunde fungera som bas för serviceboken.
Metoden som använts i examensarbetet är kvalitativ. Materialet har samlats in från interna dokument och från intervjuer, möten och diskussioner med general managers, managers och experter från olika avdelningar inom Wärtsilä Energy. Teorin har samlats från litteratur och akademiska journaler.
Resultatet summerar och presenterar åtta olika verktyg, system och plattformar som används idag inom Wärtsilä Energy för att spåra motorns historia. Verktygen utvärderas och examensarbetet presenterar en möjlig bas för serviceboken. Slutligen diskuteras resultatet.
Examensarbetets resultat och diskussion anses vara känsligt material och kommer inte publiceras för allmänheten.
The method used in the thesis is qualitative. The material has been gathered from internal documents and through meetings and interviews with General Managers, Managers and Experts within different departments of the business. The theory has been gathered from literature and academic journals.
The result summarizes and presents eight different tools, systems and platforms used today within Wärtsilä Energy for engine traceability. The tools are evaluated, and a possible foundation for the service book is presented. Lastly, the result is discussed.
The result and discussion of the thesis is considered sensitive material and will not be published to the general public.
Metoden som använts i examensarbetet är kvalitativ. Materialet har samlats in från interna dokument och från intervjuer, möten och diskussioner med general managers, managers och experter från olika avdelningar inom Wärtsilä Energy. Teorin har samlats från litteratur och akademiska journaler.
Resultatet summerar och presenterar åtta olika verktyg, system och plattformar som används idag inom Wärtsilä Energy för att spåra motorns historia. Verktygen utvärderas och examensarbetet presenterar en möjlig bas för serviceboken. Slutligen diskuteras resultatet.
Examensarbetets resultat och diskussion anses vara känsligt material och kommer inte publiceras för allmänheten.