Orgaanisen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma B2B-yritykselle
Kuoppamaa, Ella (2021)
Kuoppamaa, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036654
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimeksiantajayritykselle orgaanisen sosiaalisen median julkaisuita koskeva markkinointisuunnitelma Facebookiin ja LinkedIniin. Tavoitteena oli, että markkinointisuunnitelman perusteella yritys voi ylläpitää mainittuja sosiaalisen median kanaviaan suunnitelmallisesti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää, miten orgaanisen sosiaalisen median käytöstä saadaan toimeksiantajayrityksessä tehokkaampaa, ja tähän pyrittiin tähtäämällä toimeksiantajayrityksen Facebookissa ja LinkedInissä tapahtuvan vastavuoroisen aktiivisuuden kohentamiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua ja benchmarkingia. Benchmarking tehtiin toimeksiantajan tärkeimpiä kumppaneita koskien, sillä ne ovat eräitä toimeksiantajayrityksen tärkeimmistä kilpailijoista. Opinnäytetyön ensimmäisessä teorialuvussa tuodaan esille myös sosiaaliseen myyntiin, henkilöbrändiin, sisältömarkkinointiin sekä sosiaalisen median trendeihin liittyviä näkökulmia, ja näitä teemoja yhdisteltiin myös markkinointisuunnitelmaan. Toisessa teorialuvussa taas perehdytään orgaanisen sosiaalisen median suunnittelemiseen ja esitellään SOSTAC-malli, joka toimi julkaisusuunnitelman ja vuosikellon rakentamisen pohjana. Samalla esitellään SMART-kaava, jota hyödynnettiin orgaanisen sosiaalisen median tehokkuutta koskevaa tavoitetta asetettaessa.
Toimeksiantajayritykselle laadittiin tilanneanalyyseihin ja tavoitteisiin pohjautuva julkaisusuunnitelma ja vuosikello vuodelle 2022. Suunnitelmassa määriteltiin ostopersoonat ja kanavakohtaiset toimenpide-ehdotukset julkaisuihin sekä henkilöstön sosiaalista myyntiä ja henkilöbrändäystä koskien. Toimeksiantajayritystä ohjeistettiin tavoitteiden seurantaan ja prosessinhallintaan. Toimenpiteet edistävät toimeksiantajayrityksen tavoitteiden saavuttamista suunnitelmallisuuden sekä julkaisuiden kattavuuden ja sitoutumisen osalta, ja hyvät tulokset pyritään takaamaan myös opinnäytetyön kirjoittajan toimeksiantajayritykselle tarjoamilla opinnäytetyötä koskevilla koulutuksilla. Yrityksen orgaanisen sosiaalisen median suunnitelmallisuuden voi taata hyödyntämällä julkaisusuunnitelmaa sekä vuosikelloa orgaanisen sosiaalisen median julkaisuiden mallipohjana myös jatkossa. Digitalisaatio tuo mukanaan paljon mahdollisuuksia toimeksiantajayritykselle, ja siten sosiaalisen median markkinointisuunnitelman sekä henkilöstön sosiaalisen myynnin ja henkilöbrändäyksen avulla toimeksiantajayritys voi esimerkiksi erottautua paremmin kilpailijoistaan.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua ja benchmarkingia. Benchmarking tehtiin toimeksiantajan tärkeimpiä kumppaneita koskien, sillä ne ovat eräitä toimeksiantajayrityksen tärkeimmistä kilpailijoista. Opinnäytetyön ensimmäisessä teorialuvussa tuodaan esille myös sosiaaliseen myyntiin, henkilöbrändiin, sisältömarkkinointiin sekä sosiaalisen median trendeihin liittyviä näkökulmia, ja näitä teemoja yhdisteltiin myös markkinointisuunnitelmaan. Toisessa teorialuvussa taas perehdytään orgaanisen sosiaalisen median suunnittelemiseen ja esitellään SOSTAC-malli, joka toimi julkaisusuunnitelman ja vuosikellon rakentamisen pohjana. Samalla esitellään SMART-kaava, jota hyödynnettiin orgaanisen sosiaalisen median tehokkuutta koskevaa tavoitetta asetettaessa.
Toimeksiantajayritykselle laadittiin tilanneanalyyseihin ja tavoitteisiin pohjautuva julkaisusuunnitelma ja vuosikello vuodelle 2022. Suunnitelmassa määriteltiin ostopersoonat ja kanavakohtaiset toimenpide-ehdotukset julkaisuihin sekä henkilöstön sosiaalista myyntiä ja henkilöbrändäystä koskien. Toimeksiantajayritystä ohjeistettiin tavoitteiden seurantaan ja prosessinhallintaan. Toimenpiteet edistävät toimeksiantajayrityksen tavoitteiden saavuttamista suunnitelmallisuuden sekä julkaisuiden kattavuuden ja sitoutumisen osalta, ja hyvät tulokset pyritään takaamaan myös opinnäytetyön kirjoittajan toimeksiantajayritykselle tarjoamilla opinnäytetyötä koskevilla koulutuksilla. Yrityksen orgaanisen sosiaalisen median suunnitelmallisuuden voi taata hyödyntämällä julkaisusuunnitelmaa sekä vuosikelloa orgaanisen sosiaalisen median julkaisuiden mallipohjana myös jatkossa. Digitalisaatio tuo mukanaan paljon mahdollisuuksia toimeksiantajayritykselle, ja siten sosiaalisen median markkinointisuunnitelman sekä henkilöstön sosiaalisen myynnin ja henkilöbrändäyksen avulla toimeksiantajayritys voi esimerkiksi erottautua paremmin kilpailijoistaan.