Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Maahanmuuttajat Kelan perustoimeentulotukiasiakkaina : neuvonta ja ohjaus

Suominen, Ilona (2021)

 
Avaa tiedosto
Suominen_Ilona.pdf (590.2Kt)
Lataukset: 


Suominen, Ilona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036671
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuoda esille perustoimeentulotuen maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksen sekä neuvonnan tärkeys.

Opinnäytetyöni aihe löytyi omasta työstäni, jossa opastin ja neuvoin maahanmuuttajataustaisia asiakkaita heille kuuluvien palveluiden piiriin. Työskentelin maksutonta etäneuvontaa tarjoavassa palvelussa Info-Lango, joka oli Pudasjärven kaupungin Hyvä Alku Pohjois-Pohjanmaalla -hankkeen (ESR) kehittämä ja joka laajentui valtakunnalliseksi toukokuussa 2017. Hanke loppui kesäkuussa 2019.

Perustoimeentulotuki siirtyi kunnilta Kelan hoidettavaksi vuoden 2017 alussa. Opinnäytetyöni keskiössä ovat maahanmuuttajataustaiset asiakkaat, jotka saavat tai ovat saaneet Kelan perustoimeentulotukea viimeisen kolmen vuoden aikana.

Opinnäytetyöni tavoitteena oli ennaltaehkäistä maahanmuuttajataustaisten
toimeentulotukiasiakkaiden ohjauksen ja neuvonnan puutteellisuudesta johtuvia väliinputoamisia. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä maahanmuuttajien kanssa toimivat viranomaiset, jotka työskentelevät jo olemassa olevien toimeentulotukiasiakkaiden sekä toimeentulotuen tarpeessa olevien mutta ei
vielä asiakkaiden, aseman ja oikeuksien toteutumisen puolesta.

Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jonka aineistona käytin asiakashaastattelukysymysten pohjalta tehtyä analyysiä. Mukaan tietolähteisiin otin myös Info-Langon Webropolin asiakaskyselyjä sekä suoraan asiakkailta saatuja palautteita. Pää-aineiston keräyksen suoritin maaliskuun aikana 2020.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste