Covid-19:n vaikutus kirkon nuorisotyöhön : Seurakuntien toiminta koronaviruksen aikana
Ikonen, Sanna; Vainionpää, Katri (2021)
Ikonen, Sanna
Vainionpää, Katri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036643
Tiivistelmä
Tutkimuslähtöisessä opinnäytetyössä tutkittiin koronaviruksen (COVID-19) aiheuttamia muutok-sia seurakunnan nuorisotyöhön vuoden 2020 kevään ja kesän aikana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä työmuotoja nuorisotyössä otettiin käyttöön, kun ei enää voitu kohdata fyysisesti nuo-risotiloissa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään koronavirusta ja sen tuomia rajoituksia sekä muutoksia yhteis-kuntaan. Koronavirus muutti nuorisotyössä kaiken digitaaliseksi nuorisotyöksi hyvin nopealla aikatau-lulla, jolloin seurakunnan nuorisotyönohjaajat joutuivat reagoimaan nopeasti muutokseen. Työssä käsi-tellään myös nuorten sosiaalisen median käyttötottumuksia. Teoriaosiossa selvitetään myös nuorisotyötä ja sen historiaa sekä nuorisotyönohjaajien osaamista ja työtä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että nuorisotyössä otettiin käyttöön uusia virtuaalisia kohtaamispaikkoja ja toimintamuotoja. Tuloksissa ilmeni, että nuoret eivät jaksaneet kokoaikaista virtuaalinuorisotyötä kovin-kaan hyvin. Nuorisotyönohjaajilla oli myös haasteita pitää oma osaamisensa ajan tasalla.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään koronavirusta ja sen tuomia rajoituksia sekä muutoksia yhteis-kuntaan. Koronavirus muutti nuorisotyössä kaiken digitaaliseksi nuorisotyöksi hyvin nopealla aikatau-lulla, jolloin seurakunnan nuorisotyönohjaajat joutuivat reagoimaan nopeasti muutokseen. Työssä käsi-tellään myös nuorten sosiaalisen median käyttötottumuksia. Teoriaosiossa selvitetään myös nuorisotyötä ja sen historiaa sekä nuorisotyönohjaajien osaamista ja työtä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että nuorisotyössä otettiin käyttöön uusia virtuaalisia kohtaamispaikkoja ja toimintamuotoja. Tuloksissa ilmeni, että nuoret eivät jaksaneet kokoaikaista virtuaalinuorisotyötä kovin-kaan hyvin. Nuorisotyönohjaajilla oli myös haasteita pitää oma osaamisensa ajan tasalla.
