Ihan niin kuin minä : reumaopas lapselle
Antinkaapo, Johanna; Puskala, Eveliina (2012)
Antinkaapo, Johanna
Puskala, Eveliina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115931
Tiivistelmä
Lastenreuma on yleisin lasten kroonisista niveltulehduksista, mutta silti harvinainen. Reumasairaus tuo lisähaasteen lapsen kehityskulussa kohti itsenäistä, tasapainoista aikuisuutta ja aiheuttaa toiminnanmuutoksia, kuten ontumista ja jäykkyyttä. On tärkeää tukea lapsen omaa tottumista sairauteen ja mahdollistaa normaali arkipäiväinen elämä sairaudesta huolimatta.
Lapsille suunnattuja suomenkielisiä reumaoppaita ei ole, joten opinnäytetyönä on tehty opas, jota Varsinaissuomen sairaanhoitopiiri voi käyttää lasten reumahoidon tukena. Oppaan on tarkoitus antaa lapselle tietoa reumasta, auttaa häntä ymmärtämään sairautensa sekä sitoutumaan paremmin hoitoonsa. Tavoitteena on, että lapsi kykenee itsenäisesti lukemaan opasta.
Reumaopasta varten on kerätty ajankohtaista tutkimustietoa toimintaterapiasta ja lastenreumasta. Oppaan runko perustuu toimintaterapeuttiseen viitekehykseen, Kanadalaiseen toiminnallisuuden malliin. Toimintaterapiassa keskitytään auttamaan arjen haasteissa ja tavallinen arki on oppaassakin keskeisellä sijalla. Kehityspsykologian teoriat ovat auttaneet opaskirjan kuvittamisessa ja tekstin kirjoittamisessa kohderyhmälle. Onnistuneen oppaan aikaansaamiseksi on ollut olennaista ymmärtää lapsen kehitystä ja sitä miten hän hahmottaa maailmaa. Lapsen kehitysvaihe vaikuttaa siihen, miten hän sairautensa ymmärtää.
Kirjallisuuskatsauksen kautta on kartoitettu, millaista lapselle suunnattua tietokirjallisuutta on tarjolla ja millainen on hyvä, lapselle suunnattu opas. Hyvä opas antaa tietoa, mutta on myös elämyksellinen lukukokemus.
Reumaopas on kerronnallinen, värikäs ja kuvitettu piirroksin. Oppaassa korostuu, että lapsen elämään liittyy paljon muutakin kuin sairaus ja on tärkeää tehdä tavallisia, lapselle merkityksellisiä asioita. Opas rakentuu vahvasti teorian pohjalta, ollen kuitenkin selkeästi lapselle suunnattu.
Lapsille suunnattuja suomenkielisiä reumaoppaita ei ole, joten opinnäytetyönä on tehty opas, jota Varsinaissuomen sairaanhoitopiiri voi käyttää lasten reumahoidon tukena. Oppaan on tarkoitus antaa lapselle tietoa reumasta, auttaa häntä ymmärtämään sairautensa sekä sitoutumaan paremmin hoitoonsa. Tavoitteena on, että lapsi kykenee itsenäisesti lukemaan opasta.
Reumaopasta varten on kerätty ajankohtaista tutkimustietoa toimintaterapiasta ja lastenreumasta. Oppaan runko perustuu toimintaterapeuttiseen viitekehykseen, Kanadalaiseen toiminnallisuuden malliin. Toimintaterapiassa keskitytään auttamaan arjen haasteissa ja tavallinen arki on oppaassakin keskeisellä sijalla. Kehityspsykologian teoriat ovat auttaneet opaskirjan kuvittamisessa ja tekstin kirjoittamisessa kohderyhmälle. Onnistuneen oppaan aikaansaamiseksi on ollut olennaista ymmärtää lapsen kehitystä ja sitä miten hän hahmottaa maailmaa. Lapsen kehitysvaihe vaikuttaa siihen, miten hän sairautensa ymmärtää.
Kirjallisuuskatsauksen kautta on kartoitettu, millaista lapselle suunnattua tietokirjallisuutta on tarjolla ja millainen on hyvä, lapselle suunnattu opas. Hyvä opas antaa tietoa, mutta on myös elämyksellinen lukukokemus.
Reumaopas on kerronnallinen, värikäs ja kuvitettu piirroksin. Oppaassa korostuu, että lapsen elämään liittyy paljon muutakin kuin sairaus ja on tärkeää tehdä tavallisia, lapselle merkityksellisiä asioita. Opas rakentuu vahvasti teorian pohjalta, ollen kuitenkin selkeästi lapselle suunnattu.