Unityllä tehty tekoäly-oppimateriaali
Koho, Lauri (2021)
Koho, Lauri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036615
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä pelinkehittämisestä kiinnostuneille henkilöille helposti lähestyttävä ohjelmointityökalu tekoälyn tekemiseen Unity-pelimoottorille. Työssä tutustutaan Bolt Visual Scripting -ohjelmointityökaluun, jota käyttäen luodaan helppo ja opettavainen oppimateriaali tekoälyn käyttöönotosta visuaalisella ohjelmoinnilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa verrataan visuaalista ohjelmointia kirjoitettuun ohjelmointiin. Teoriaosuudessa käydään myös läpi yleisiä tekoälytyyppejä ja näitä hyödyntäviä Unity-työkaluja. Käytännön osuudessa luotiin esimerkkiprojekti, jossa visuaalista ohjelmointia hyödyntämällä pystytään ottaa käyttöön tekoälylogiikka nopeasti ja helposti seuraamalla oppimateriaalia.
Visuaalisella ohjelmoinnilla muidenkin kuin ohjelmoinnin osaajien on mahdollista osallistua monipuolisesti pelimaailman ja ohjelmointilogiikan luomiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Bolt Visual Scripting on helposti lähestyttävä ohjelmointityökalu visuaaliseen ohjelmointiin, joka luo hyvät edellytykset tekoälyn oppimiselle ja oman pelin luomiselle. The aim of the thesis was to find an easily accessible programming tool for people interested in game development to create artificial intelligence for the Unity game engine. The thesis introduces the Bolt Visual Scripting tool, which is used to create comprehensive and instructive learning material of artificial intelligence through visual programming.
The theoretical part of the thesis compares visual programming with written programming. The theoretical part also reviews common types of artificial intelligence and Unity tools that utilize these. In the practical part, an example project was created by using visual programming. In this way, artificial intelligence could be implemented quickly and easily by following the learning material.
With visual programming, it is possible for non-programming professionals to participate in the creation of the game world and programming logic. In conclusion, Bolt Visual Scripting is an approachable programming tool that creates good opportunities for learning artificial intelligence and creating your own game.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa verrataan visuaalista ohjelmointia kirjoitettuun ohjelmointiin. Teoriaosuudessa käydään myös läpi yleisiä tekoälytyyppejä ja näitä hyödyntäviä Unity-työkaluja. Käytännön osuudessa luotiin esimerkkiprojekti, jossa visuaalista ohjelmointia hyödyntämällä pystytään ottaa käyttöön tekoälylogiikka nopeasti ja helposti seuraamalla oppimateriaalia.
Visuaalisella ohjelmoinnilla muidenkin kuin ohjelmoinnin osaajien on mahdollista osallistua monipuolisesti pelimaailman ja ohjelmointilogiikan luomiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Bolt Visual Scripting on helposti lähestyttävä ohjelmointityökalu visuaaliseen ohjelmointiin, joka luo hyvät edellytykset tekoälyn oppimiselle ja oman pelin luomiselle.
The theoretical part of the thesis compares visual programming with written programming. The theoretical part also reviews common types of artificial intelligence and Unity tools that utilize these. In the practical part, an example project was created by using visual programming. In this way, artificial intelligence could be implemented quickly and easily by following the learning material.
With visual programming, it is possible for non-programming professionals to participate in the creation of the game world and programming logic. In conclusion, Bolt Visual Scripting is an approachable programming tool that creates good opportunities for learning artificial intelligence and creating your own game.