Työterveyshoitajien rooli ja osaaminen sisäilmaongelmien hoidossa
Hakula, Sanna (2021)
Hakula, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036698
Tiivistelmä
Työpaikan sisäilmaan liitetyt ongelmat ja oireilut ovat yleisiä Suomessa, ja ongelmien ratkaisemiseen liittyviä tehtäviä kuuluu useille eri tahoille, joista yksi on työterveyshuolto. Sisäilmaongelmien ratkaisemiseksi tarvitaan moniammatillista yhteistyötä eri toimijoiden välillä ja on todettu, että eri toimijoiden roolien ymmärtäminen auttaa yhteistyön kehittämisessä sekä viestinnässä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työterveyshoitajien kokemuksia omasta roolistaan sisäilmaongelmien hoidossa sekä heidän kokemuksiaan omasta osaamisestaan sisäilmaongelmien hoidossa. Tutkimuksen tavoitteena on edistää työterveyshoitajien sisäilmaongelmien hoitoon liittyvää osaamista sekä Terveystalon sisäisen sisäilmahoitoprosessin kehittämistä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää Terveystalon työterveyshoitajaa ympäri Suomea. Haastattelut toteutettiin avoimina yksilöhaastatteluina. Tutkimuksen tulokset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksina työterveyshoitajan keskeisinä tehtävinä sisäilmaongelmien hoidossa koetaan osallistuminen sisäilmatyöryhmätyöskentelyyn, yhteishenkilönä toimiminen ja sisäilma-asian koordinointi työterveyshuollossa, asiakkaan tukeminen, neuvonta ja ohjaus sekä osallistuminen terveydellisen merkityksen arviointiin. Työterveyshoitajat kokivat oman osaamistasonsa vaihtelevana. Osa oli hankkinut asiaan liittyen täydennyskoulutusta. Lisäkoulutusta koettiin tarvittavan sekä opitun tiedon päivittämiseksi että osaamisen syventämiseksi. Työterveysorganisaation sisäisiksi kehittämistarpeiksi sisäilma-asian hoidossa koettiin tiedonkulun parantaminen, selkeämmän toimintamallin ja esihaastattelurungon luominen, raportointiohjeiden yhteneväistäminen, tietojärjestelmien kehittäminen sekä moniammatillisen yhteistyön kehittäminen.
Työterveyshoitajan tehtävänkuva on laaja ja edellyttää monialaista osaamista. Sisäilmaoireita kokevien asiakkaiden hoito ja ohjaus edellyttää riittävää aihealueeseen liittyvää osaamista. Lisäksi hoidon sujuvuuden sekä laadun varmistamiseksi yhteneväisten toimintamallien ja ohjeiden luominen voidaan nähdä tärkeänä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työterveyshoitajien kokemuksia omasta roolistaan sisäilmaongelmien hoidossa sekä heidän kokemuksiaan omasta osaamisestaan sisäilmaongelmien hoidossa. Tutkimuksen tavoitteena on edistää työterveyshoitajien sisäilmaongelmien hoitoon liittyvää osaamista sekä Terveystalon sisäisen sisäilmahoitoprosessin kehittämistä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää Terveystalon työterveyshoitajaa ympäri Suomea. Haastattelut toteutettiin avoimina yksilöhaastatteluina. Tutkimuksen tulokset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksina työterveyshoitajan keskeisinä tehtävinä sisäilmaongelmien hoidossa koetaan osallistuminen sisäilmatyöryhmätyöskentelyyn, yhteishenkilönä toimiminen ja sisäilma-asian koordinointi työterveyshuollossa, asiakkaan tukeminen, neuvonta ja ohjaus sekä osallistuminen terveydellisen merkityksen arviointiin. Työterveyshoitajat kokivat oman osaamistasonsa vaihtelevana. Osa oli hankkinut asiaan liittyen täydennyskoulutusta. Lisäkoulutusta koettiin tarvittavan sekä opitun tiedon päivittämiseksi että osaamisen syventämiseksi. Työterveysorganisaation sisäisiksi kehittämistarpeiksi sisäilma-asian hoidossa koettiin tiedonkulun parantaminen, selkeämmän toimintamallin ja esihaastattelurungon luominen, raportointiohjeiden yhteneväistäminen, tietojärjestelmien kehittäminen sekä moniammatillisen yhteistyön kehittäminen.
Työterveyshoitajan tehtävänkuva on laaja ja edellyttää monialaista osaamista. Sisäilmaoireita kokevien asiakkaiden hoito ja ohjaus edellyttää riittävää aihealueeseen liittyvää osaamista. Lisäksi hoidon sujuvuuden sekä laadun varmistamiseksi yhteneväisten toimintamallien ja ohjeiden luominen voidaan nähdä tärkeänä.