Asiakas- ja massaräätälöintiprosessin kehitys
Alakoskela, Henna (2021)
Alakoskela, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036767
Tiivistelmä
Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä oli MSK Cabins Oy, joka valmistaa turvaohjaamoita traktoreille sekä erilaisille työkoneille. MSK Cabins Oy valmistaa ohjaamoita sekä pienellä että suurella volyymillä asiakas- ja massaräätälöidysti. Sarjatuotannon ja massaräätälöinnin lisäksi yritys on valmistunut muutamia projekteja ja moduulituotteita, joita on toimitettu Suomeen sekä ulkomaille. Tämän työn aiheena oli kehittää erikoisten ja asiakaslähtöisten pyyntöjen perusteella tilattujen tuotteiden tilaus-toimitusprosessia.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin tilaus-toimitusprosessiin olennaisesti liittyvät asiakokonaisuudet. Ensin esitellään asiakas- ja massaräätälöinnin edut ja haasteet sekä prosessin kehitysmenetelmien teoriaa. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan työssä käytetyistä tutkimusmenetelmistä sekä esitellään prosessin nykytilankuvaus.
Työn tutkimuksen luonne oli kvalitatiivinen. Kvalitatiivisessa eli laadullisessa tutkimuksessa lähtökohtana on todellisen kohteen tutkiminen mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Työssä tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua ja havainnointitutkimuksen perusteella pystyttiin selvittämään asiakas- ja massaräätälöintiprosessin haasteet ja valitsemaan kehityskohteet.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin kehityskohteiksi vastuuttamisen sekä tiedonjaon tärkeys. Lisäksi haastatteluissa esille nousi tiedon saanti sekä sen sijainnin keskittäminen. Työohjeiden sekä laaduntarkastusdokumenttien kirjaamiseen on syytä kiinnittää myös huomiota, varsinkin jos tuote on tarkoitus jatkossa tuottaa sarjatuotantona. Kehityskohteiden lisäksi laadittiin suunnitelma prosessikuvauksesta.
Jatkotutkimuskohteiksi esitettiin uuden tilaus-toimitusprosessin suunnitelman toimivuuden selvittäminen. Lisäksi tulisi selvittää prosessissa toimivien henkilöiden tehtävien ja vastuiden jakaminen ja prosessikuvauksen täsmentäminen sekä päivittäminen.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin tilaus-toimitusprosessiin olennaisesti liittyvät asiakokonaisuudet. Ensin esitellään asiakas- ja massaräätälöinnin edut ja haasteet sekä prosessin kehitysmenetelmien teoriaa. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan työssä käytetyistä tutkimusmenetelmistä sekä esitellään prosessin nykytilankuvaus.
Työn tutkimuksen luonne oli kvalitatiivinen. Kvalitatiivisessa eli laadullisessa tutkimuksessa lähtökohtana on todellisen kohteen tutkiminen mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Työssä tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua ja havainnointitutkimuksen perusteella pystyttiin selvittämään asiakas- ja massaräätälöintiprosessin haasteet ja valitsemaan kehityskohteet.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin kehityskohteiksi vastuuttamisen sekä tiedonjaon tärkeys. Lisäksi haastatteluissa esille nousi tiedon saanti sekä sen sijainnin keskittäminen. Työohjeiden sekä laaduntarkastusdokumenttien kirjaamiseen on syytä kiinnittää myös huomiota, varsinkin jos tuote on tarkoitus jatkossa tuottaa sarjatuotantona. Kehityskohteiden lisäksi laadittiin suunnitelma prosessikuvauksesta.
Jatkotutkimuskohteiksi esitettiin uuden tilaus-toimitusprosessin suunnitelman toimivuuden selvittäminen. Lisäksi tulisi selvittää prosessissa toimivien henkilöiden tehtävien ja vastuiden jakaminen ja prosessikuvauksen täsmentäminen sekä päivittäminen.