Etänuorisotilan perustaminen Jja sen toiminnan pilotointi : Työväline Raahen Satelliitin koulunuorisotyöntekijälle
Alatalo, Raisa; Savusalo, Eveliina; Temmes-Impola, Päivi (2021)
Alatalo, Raisa
Savusalo, Eveliina
Temmes-Impola, Päivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036688
Tiivistelmä
Aloitimme opinnäytetyömme suunnittelun keväällä 2020, kun covid-19-pandemia aiheutti poikkeusolosuhteet Suomeen. Kansainvälisten poikkeusolosuhteiden myötä nousi esille tarve kehittää erilaisia digitaalisia ohjausmenetelmiä nuorisotyöhön ryhmämuotoisen toiminnan mahdollistamiseksi. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppaninamme toimi Raahen Satelliitti. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen toiminnallinen osuus toteutettiin pilotoimalla Raahen erityisnuorisotyöhön etänuorisotilatoiminta eli etänuokkari. Työn toiminnallisen osuuden sisällön suunnittelussa hyödynnettiin kokemuspohjaista tietoa sekä teoriatietoa, jota kerättiin erilaisista kohderyhmää palvelevista lähteistä.
Opinnäytetyössämme perustimme sekä pilotoimme etänuokkari toimintamenetelmän Raahen Satelliitin koulunuorisotyöntekijän käyttöön yhdeksi työvälineeksi. Etänuokkarin pilotointi toteutettiin Discord-alustalla. Raahen koulunuorisotyöntekijä työskentelee toisen asteen oppilaitoksissa 15-25-vuotiaiden nuorten parissa. Etänuokkarin tarkoitus oli luoda nuorille verkkoalustalla toimiva kohtaamispaikka. Verkkoalustalla toimivan etänuokkarin tarkoitus oli korvata poikkeusolosuhteiden vuoksi suljettuna olevaa nuorisotilatoimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että pilotoitua etänuokkari toimintamenetelmää voitaisiin hyödyntää yhtenä työvälineenä myös poikkeusolosuhteiden päätyttyä, ja se jäisi pysyväksi työmenetelmäksi Raahen nuorisotyöhön. Tarkoitus oli, että Raahen Satelliitti voi jatkossa hyödyntää työmenetelmää myös muissa toiminnoissaan.
Aloitimme etänuokkarin pilotoinnin tammikuussa 2021 luomalla etänuokkarin Discord-alustalle. Etänuokkari oli ennalta sovittuina ajankohtina auki ja sen ollessa avoinna paikalla oli myös ohjaajana toimiva koulunuorisotyöntekijä. Etänuokkarilla nuorilla oli mahdollisuus keskustella teemoittain erilaisista mielenkiinnon kohteista. Nuorilla oli myös mahdollisuus keskustella yksityisesti ohjaajan kanssa mieltään askarruttavista asioista. Digiohjaamista on käytetty sosiaalialantyössä ja tulevaisuuden näkymä on, että se on jäämässä pysyväksi työmenetelmäksi sosiaalialalle. Digitalisaatiota tulee kehittää jatkuvasti sosiaalialan eri työkentillä.
Opinnäytetyössämme perustimme sekä pilotoimme etänuokkari toimintamenetelmän Raahen Satelliitin koulunuorisotyöntekijän käyttöön yhdeksi työvälineeksi. Etänuokkarin pilotointi toteutettiin Discord-alustalla. Raahen koulunuorisotyöntekijä työskentelee toisen asteen oppilaitoksissa 15-25-vuotiaiden nuorten parissa. Etänuokkarin tarkoitus oli luoda nuorille verkkoalustalla toimiva kohtaamispaikka. Verkkoalustalla toimivan etänuokkarin tarkoitus oli korvata poikkeusolosuhteiden vuoksi suljettuna olevaa nuorisotilatoimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että pilotoitua etänuokkari toimintamenetelmää voitaisiin hyödyntää yhtenä työvälineenä myös poikkeusolosuhteiden päätyttyä, ja se jäisi pysyväksi työmenetelmäksi Raahen nuorisotyöhön. Tarkoitus oli, että Raahen Satelliitti voi jatkossa hyödyntää työmenetelmää myös muissa toiminnoissaan.
Aloitimme etänuokkarin pilotoinnin tammikuussa 2021 luomalla etänuokkarin Discord-alustalle. Etänuokkari oli ennalta sovittuina ajankohtina auki ja sen ollessa avoinna paikalla oli myös ohjaajana toimiva koulunuorisotyöntekijä. Etänuokkarilla nuorilla oli mahdollisuus keskustella teemoittain erilaisista mielenkiinnon kohteista. Nuorilla oli myös mahdollisuus keskustella yksityisesti ohjaajan kanssa mieltään askarruttavista asioista. Digiohjaamista on käytetty sosiaalialantyössä ja tulevaisuuden näkymä on, että se on jäämässä pysyväksi työmenetelmäksi sosiaalialalle. Digitalisaatiota tulee kehittää jatkuvasti sosiaalialan eri työkentillä.