Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oulun Kärppien naisten liigajoukkueen markkinointisuunnitelman rakentaminen SOSTAC-mallia hyödyntäen

Tarkki, Saija (2021)

 
Avaa tiedosto
saija_tarkki.pdf (3.829Mt)
Lataukset: 


Tarkki, Saija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046807
Tiivistelmä
Oulun Kärppien naisten liigajoukkueen markkinoinnin suunnittelu on kausien saatossa ollut epäjärjestelmällistä. Sosiaalisen media on helpottanut joukkueen markkinointi- ja viestintätoimenpiteiden toteutusta helpon käytettävyyden ja maksuttomuuden vuoksi.

Markkinointisuunnitelman toteuttamiselle on suuri tarve Oulun Kärppien naisten liigajoukkueessa, koska sen tuloksena joukkueen resurssien hallinta ja hyödyntäminen tehostuu.

Tässä toiminnallisessa työelämän kehittämistehtävässä esitellään Oulun Kärppien naisten liigajoukkueen organisaation kehittyminen 1990-luvun lopusta nykyhetkeen. Työssä käsitellään yleisesti markkinoinnin työkaluja ja tarkemmin urheilumarkkinointia, sen mahdollisuuksia, sosiaalisen median roolia urheilussa sekä urheilun seuraamisen syitä. Työn runko muodostuu SOSTAC-mallin ympärille, jonka vaiheita seuraamalla rakennetaan markkinointisuunnitelma Oulun Kärppien naisten liigajoukkueelle.

SOSTAC-malli on valittu markkinointisuunnitelma tekemiseen, koska joukkueen päämarkkinointikanavat ovat digitaalisia kanavia. SOSTAC-mallia käytetään yleisesti digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja malli muodostuu nykytila-analyysista, tavoitteiden asettamisesta, strategian määrittelystä, taktiikoiden ja toimenpiteiden valinnoista sekä toteutuksen hallinnasta ja mittaamisesta.


SOSTAC-mallia ei tiettävästi ole aikaisemmin hyödynnetty yksittäisen joukkueen markkinointisuunnitelman toteuttamiseen työelämän kehittämistehtävässä. Työelämän kehittämistehtävällä ei ole toimeksiantajaa. Työn tarkoituksena on tulevaisuudessa selkeyttää Oulun Kärppien naisten liigajoukkueen markkinoinnin toteuttamista. Työ on toteutettu lokakuun 2020 ja huhtikuun 2021 välisenä aikana.


Työn tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma Oulun Kärppien naisten liigajoukkueelle SOSTAC-mallia hyödyntäen sekä markkinoinnin suunnittelupohjat (markkinointisuunnitelma, markkinoinnin vuosikello ja sisältösuunnitelma) tuleville kausille. Työ antaa mallin urheilujoukkueille markkinointisuunnitelman rakentamiseen.

Suunnittelupohjat ovat vapaasti hyödynnettävissä ja käytettävissä urheiluorganisaatiolle sekä joukkueille. Työssä saatiin myös määriteltyä Oulun Kärppien naisten liigajoukkueen missio, visio ja arvopohja, joita tullaan hyödyntämään jatkossa yhteistyökumppanuuksien hankinnassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste