Opas Soulin Hallyu-kohteisiin
Lang, Mariel (2021)
Lang, Mariel
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046840
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen sekä toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suomenkieli-nen virtuaalinen opas Soulin Hallyu-kohteisiin. Termillä Hallyu kuvataan eteläkorealaisen kulttuurin suosion leviämistä ja kasvua maailmalla. Hallyuun lasketaan kuuluvan muun mu-assa eteläkorealainen populaarimusiikki, elokuvat, draamasarjat, viihdesarjat, muoti, kosme-tiikka, ruokakulttuuri, pelit sekä sarjakuvat. Opinnäytetyö tehtiin ilman toimeksiantoa helmi-huhtikuussa 2021.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avattiin Hallyu-termiä tarkemmin, sekä kerrot-tiin Hallyun synnystä, K-popista, elokuvista ja televisiosarjoista, K-kosmetiikasta, ruokakult-tuurista sekä Hallyusta Suomessa. Tämän lisäksi avattiin niche-matkailua.
Opasta varten haluttiin empiirisen tutkimuksen avulla selvittää suomenkielisten Hallyu-fanien mielenkiinnonkohteita ja toiveita oppaaseen liittyen. Tutkimusongelmiksi valikoituivat mitä Hallyu-fanit toivovat ja odottavat Soulin Hallyu-kohteisiin liittyvältä oppaalta? sekä mikä ete-läkorealaisessa populaarikulttuurissa kiinnostaa Hallyu-faneja eniten?. Tutkimusongelmia selvitettiin kvantitatiivisen, eli määrällisen tutkimuksen avulla, ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui internetkysely, joka toteutettiin Webropol-työkalun avulla. Kysely jaettiin kolmeen suomenkieliseen Hallyuun liittyvään Facebook-ryhmään 12.3. Kyselyyn vastasi yhteensä 179 Hallyu-fania.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suosituimmat Hallyuun liittyvät kiinnostuksenkohteet olivat eteläkorealainen musiikki, ruoka, kosmetiikka sekä draamasarjat. Souliin liittyen vas-taajia kiinnostivat eniten suositut tai uniikit ravintolat ja kahvilat, musiikkiin, kosmetiikkaan ja ruokaan liittyvät kohteet, tapahtumat tai näyttelyt sekä fanituotteiden ostospaikat.
Kyselyssä ilmenneet suosituimmat mielenkiinnonkohteet, oppaaseen liittyvät toiveet ja ylei-set neuvot, määrittivät pääosin oppaan sisällön sekä ulkonäön. Opasta alettiin luomaan Canva-kuvankäsittelyohjelmalla 12.3. Oppaasta löytyvä tieto perustui internetlähteisiin sekä oppaan tekijän omiin kokemuksiin.
Opas valmistui 21.4. ja se julkaistiin 26.4. Issuuseen, joka on digitaalinen julkaisualusta. Tä-män lisäksi opas jaettiin samana päivänä Facebook-ryhmiin, joihin kysely oli aikaisemmin jaettu, sekä lähetettiin 103 halukkaalle sähköpostitse. Valmiin oppaan tarkoituksena oli olla hyödyllinen suomenkielisille Hallyu-faneille, jotka suunnittelevat matkaa Souliin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avattiin Hallyu-termiä tarkemmin, sekä kerrot-tiin Hallyun synnystä, K-popista, elokuvista ja televisiosarjoista, K-kosmetiikasta, ruokakult-tuurista sekä Hallyusta Suomessa. Tämän lisäksi avattiin niche-matkailua.
Opasta varten haluttiin empiirisen tutkimuksen avulla selvittää suomenkielisten Hallyu-fanien mielenkiinnonkohteita ja toiveita oppaaseen liittyen. Tutkimusongelmiksi valikoituivat mitä Hallyu-fanit toivovat ja odottavat Soulin Hallyu-kohteisiin liittyvältä oppaalta? sekä mikä ete-läkorealaisessa populaarikulttuurissa kiinnostaa Hallyu-faneja eniten?. Tutkimusongelmia selvitettiin kvantitatiivisen, eli määrällisen tutkimuksen avulla, ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui internetkysely, joka toteutettiin Webropol-työkalun avulla. Kysely jaettiin kolmeen suomenkieliseen Hallyuun liittyvään Facebook-ryhmään 12.3. Kyselyyn vastasi yhteensä 179 Hallyu-fania.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suosituimmat Hallyuun liittyvät kiinnostuksenkohteet olivat eteläkorealainen musiikki, ruoka, kosmetiikka sekä draamasarjat. Souliin liittyen vas-taajia kiinnostivat eniten suositut tai uniikit ravintolat ja kahvilat, musiikkiin, kosmetiikkaan ja ruokaan liittyvät kohteet, tapahtumat tai näyttelyt sekä fanituotteiden ostospaikat.
Kyselyssä ilmenneet suosituimmat mielenkiinnonkohteet, oppaaseen liittyvät toiveet ja ylei-set neuvot, määrittivät pääosin oppaan sisällön sekä ulkonäön. Opasta alettiin luomaan Canva-kuvankäsittelyohjelmalla 12.3. Oppaasta löytyvä tieto perustui internetlähteisiin sekä oppaan tekijän omiin kokemuksiin.
Opas valmistui 21.4. ja se julkaistiin 26.4. Issuuseen, joka on digitaalinen julkaisualusta. Tä-män lisäksi opas jaettiin samana päivänä Facebook-ryhmiin, joihin kysely oli aikaisemmin jaettu, sekä lähetettiin 103 halukkaalle sähköpostitse. Valmiin oppaan tarkoituksena oli olla hyödyllinen suomenkielisille Hallyu-faneille, jotka suunnittelevat matkaa Souliin.