Yrityksen tukipalvelut parturi-kampaamoalalla
Autio, Tiina (2021)
Autio, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046882
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityksen tukipalvelut parturi-kampaamoalalla. Työn tarkoituksena oli selvittää, minkälaisille yrityksen tukipalveluille
olisi kysyntää parturi-kampaamoalalla. Työn tavoitteena oli tuottaa selvitys yrityksen tukipalveluiden tarpeesta parturi-kampaamoalalla. Idea työhön on tullut
ajatuksesta voisiko opinnäytetyöntekijä työllistää itsenä tuotteistamalla omaa
osaamistaan asiantuntijapalveluiden tuottajana ja olisiko järkevää keskittyä
parturi-kampaamoalaan. Työn tuloksena syntyi kehitysideoita asiantuntijapalveluiden tuotteistamisprosessia varten.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu yrityksen tukipalveluista ja niiden ulkoistamisesta sekä asiantuntijapalveluiden tuotteistamisesta. Yrityksen tukipalveluilla ymmärretään tässä työssä taloushallintoa, HR-palveluita, konsultointia ja koulutusta, siitä näkökulmasta mitä toimeksiantajan palveluvalikoimaan kuuluu nyt tai tulevaisuudessa. Työ on tärkeä yritykselle, koska on järkevää kartoittaa mitä asiantuntijapalveluita kannattaisi tuotteistaa eteenpäin ja
mihin suunata resurssit.
Tämä työ on tapaustutkimus, jossa on käytetty sekä laadullista että määrällistä lähestymistapaa. Tutkimusongelmana oli selvittää, minkälaisia toiveita ja
odotuksia parturi-kampaajilla on yrityksen tukipalveluihin liittyen ja mitä erityispiirteitä kannattaa ottaa huomioon asiantuntijapalveluiden tuotteistamisessa
parturi-kampaamoalalla. Ainestoa on kerätty parturi-kampaajille tehdyllä
Webropol-kyselyllä ja teemahaastatteluilla palveluntarjoajille.
Tutkimuksessa nousi esille, että suurin osa parturi-kampaajista on ulkoistanut
kirjanpitonsa ja merkittävin tekijä, kirjanpitäjän valinnassa on henkilökohtainen
palvelu ja kirjapitäjältä saadut neuvot sekä ohjeet. Kyselyllä ja haastatteluilla
saatiin mielenkiintoisia näkökulmia, siihen minkälaiselle koulutukselle parturikampaamoalalla olisi kysyntää. Parturi-kampaamoalalla ollaan perinteisesti
ahkeria ammatillisten koulutusten käyttäjiä, mutta tässä työssä on haluttu selvittää, olisiko alalla tarvetta esimerkiksi bisnesvalmennukselle tai yrittäjän
omalle työnohjaukselle. Koulutusaiheiden kiinnostavuutta mitattaessa asiakaspalvelun ja asiakkaan konsultoinnin rinnalle nousi myös aiheita, joihin
hiusalalla ei ole aiemmin totuttu hakemaan osaamista kouluttautumalla. Asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen parturi-kampaamoalalla huomioon otettaviksi seikoiksi osoittautuivat esimerkiksi käytännönläheisyys, visuaalisuus ja
vuorovaikutteisuus.
Asiasanat: ulkoistaminen, asiantuntijapalvelu, tuotteistaminen
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityksen tukipalvelut parturi-kampaamoalalla. Työn tarkoituksena oli selvittää, minkälaisille yrityksen tukipalveluille
olisi kysyntää parturi-kampaamoalalla. Työn tavoitteena oli tuottaa selvitys yrityksen tukipalveluiden tarpeesta parturi-kampaamoalalla. Idea työhön on tullut
ajatuksesta voisiko opinnäytetyöntekijä työllistää itsenä tuotteistamalla omaa
osaamistaan asiantuntijapalveluiden tuottajana ja olisiko järkevää keskittyä
parturi-kampaamoalaan. Työn tuloksena syntyi kehitysideoita asiantuntijapalveluiden tuotteistamisprosessia varten.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu yrityksen tukipalveluista ja niiden ulkoistamisesta sekä asiantuntijapalveluiden tuotteistamisesta. Yrityksen tukipalveluilla ymmärretään tässä työssä taloushallintoa, HR-palveluita, konsultointia ja koulutusta, siitä näkökulmasta mitä toimeksiantajan palveluvalikoimaan kuuluu nyt tai tulevaisuudessa. Työ on tärkeä yritykselle, koska on järkevää kartoittaa mitä asiantuntijapalveluita kannattaisi tuotteistaa eteenpäin ja
mihin suunata resurssit.
Tämä työ on tapaustutkimus, jossa on käytetty sekä laadullista että määrällistä lähestymistapaa. Tutkimusongelmana oli selvittää, minkälaisia toiveita ja
odotuksia parturi-kampaajilla on yrityksen tukipalveluihin liittyen ja mitä erityispiirteitä kannattaa ottaa huomioon asiantuntijapalveluiden tuotteistamisessa
parturi-kampaamoalalla. Ainestoa on kerätty parturi-kampaajille tehdyllä
Webropol-kyselyllä ja teemahaastatteluilla palveluntarjoajille.
Tutkimuksessa nousi esille, että suurin osa parturi-kampaajista on ulkoistanut
kirjanpitonsa ja merkittävin tekijä, kirjanpitäjän valinnassa on henkilökohtainen
palvelu ja kirjapitäjältä saadut neuvot sekä ohjeet. Kyselyllä ja haastatteluilla
saatiin mielenkiintoisia näkökulmia, siihen minkälaiselle koulutukselle parturikampaamoalalla olisi kysyntää. Parturi-kampaamoalalla ollaan perinteisesti
ahkeria ammatillisten koulutusten käyttäjiä, mutta tässä työssä on haluttu selvittää, olisiko alalla tarvetta esimerkiksi bisnesvalmennukselle tai yrittäjän
omalle työnohjaukselle. Koulutusaiheiden kiinnostavuutta mitattaessa asiakaspalvelun ja asiakkaan konsultoinnin rinnalle nousi myös aiheita, joihin
hiusalalla ei ole aiemmin totuttu hakemaan osaamista kouluttautumalla. Asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen parturi-kampaamoalalla huomioon otettaviksi seikoiksi osoittautuivat esimerkiksi käytännönläheisyys, visuaalisuus ja
vuorovaikutteisuus.
Asiasanat: ulkoistaminen, asiantuntijapalvelu, tuotteistaminen