Saisinko piirtää: Kuvataideterapeuttisen menetelmän käyttö kehitysvamma-alan ohjaustyössä
Tuuppa, Sirpa (2021)
Tuuppa, Sirpa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306503
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on kuvataideterapeuttisen menetelmän käyttö kehitysvamma-alan ohjaustyössä. Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä toiminnallisena opinnäytetyönä Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen (KTO) osallisuutta edistävään toimintaan (OET).
Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata kysymykseen, minkälaisia merkityksiä kehitysvammaisen asiakkaan toimintakykyyn ja osallisuuteen voidaan saada tarjoamalla hänelle kuvataideterapeuttista työskentelymahdollisuutta osallisuutta edistävän toiminnan sisällä. Toiminnallinen osuus toteutettiin kolmelle yksilöasiakkaalle ja kokoontumiskertoja oli kymmenen kullekin. Opinnäytetyön raportissa on noudatettu eettisiä salassapitoon liittyviä periaatteita.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Opinnäytetyön prosessi koostui toiminnallisesta osuudesta ja toiminnan havainnoinnista. Aineistoina käytettiin relevanttia alan tutkimuskirjallisuutta, yksilötapaamisissa kirjattuja päiväkirjamerkintöjä, asiakkaiden tuottamia kuvia sekä asiakkaiden ja lähityöntekijöiden kanssa käytyjä dialogeja.
Opinnäytetyön tulokset ja johtopäätökset vahvistivat tutkittuun tietoon nojaten, että kuvan tekeminen antoi asiakkaalle tilaisuuden olla ja rauhoittua. Se oli lisäksi luova prosessi ja osa vaihtoehtoista kommunikaatiota. Kehittämistyön prosessin lopussa korostui myös ohjaajan ammatillisen identiteetin kasvun tärkeys.
Opinnäytetyön aihe on kuvataideterapeuttisen menetelmän käyttö kehitysvamma-alan ohjaustyössä. Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä toiminnallisena opinnäytetyönä Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen (KTO) osallisuutta edistävään toimintaan (OET).
Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata kysymykseen, minkälaisia merkityksiä kehitysvammaisen asiakkaan toimintakykyyn ja osallisuuteen voidaan saada tarjoamalla hänelle kuvataideterapeuttista työskentelymahdollisuutta osallisuutta edistävän toiminnan sisällä. Toiminnallinen osuus toteutettiin kolmelle yksilöasiakkaalle ja kokoontumiskertoja oli kymmenen kullekin. Opinnäytetyön raportissa on noudatettu eettisiä salassapitoon liittyviä periaatteita.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Opinnäytetyön prosessi koostui toiminnallisesta osuudesta ja toiminnan havainnoinnista. Aineistoina käytettiin relevanttia alan tutkimuskirjallisuutta, yksilötapaamisissa kirjattuja päiväkirjamerkintöjä, asiakkaiden tuottamia kuvia sekä asiakkaiden ja lähityöntekijöiden kanssa käytyjä dialogeja.
Opinnäytetyön tulokset ja johtopäätökset vahvistivat tutkittuun tietoon nojaten, että kuvan tekeminen antoi asiakkaalle tilaisuuden olla ja rauhoittua. Se oli lisäksi luova prosessi ja osa vaihtoehtoista kommunikaatiota. Kehittämistyön prosessin lopussa korostui myös ohjaajan ammatillisen identiteetin kasvun tärkeys.