Asiakkaiden suhtautuminen vaatealalla toimivan verkkokaupan tv-mainontaan
Seirala, Sara (2021)
Seirala, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046933
Tiivistelmä
Televisio on vieläkin massamedioista tavoittavin ja mieleenpainuvin, mutta television katselu on kuitenkin murroksessa, sillä aktiiviset katsojat painottuvat suurelta osin yli 45-vuotiaisiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vaatealan verkkokaupan asiakkaiden suhtautumista televisiomarkkinointiin sekä perehtyä televisiomainonnan nykytilanteeseen television ammattilaisen sekä kuluttajien näkökulmasta.
Teoriaosuudessa syvennytään televisioon markkinoinnin alustana yritysten näkökulmasta sekä paneudutaan televisiomarkkinoinnin tapoihin ja tavoitteisiin. Näiden lisäksi teoriaosuudessa perehdytään myös kuluttajan ostoprosessin eri vaiheisiin.
Tutkimusosuudessa selvitetään kuluttajien kokemuksia televisiomarkkinoinnista keskittyen vaatealan verkkokauppaan X. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin teemahaastattelua käyttäen viidelle vastaajalle. Selvityksen tarkoituksena oli selvittää televisiomarkkinoinnin merkitystä kuluttajan ostokäyttäytymisen eri vaiheissa, kun kuluttaja on ostamassa tuotteita vaatealan verkkokaupasta. Lisäksi haastatteluissa keskitytään pohtimaan kuluttajien kokemaa hyötyä televisiomarkkinoinnista sekä sitä minkälainen televisiomainos vetoaa haastateltaviin.
Vastausten perusteella vaatealan verkkokaupan televisiomarkkinointi koetaan hyväksi markkinointitavaksi laajan katsojakunnan, mainosten visuaalisuuden sekä tarpeen herättämisen takia. Haastateltavien mielestä ”hyvän” televisiomainoksen tekee tuotteen/palvelun selkeä esittely, visuaalisuus, huumori, tarinallisuus sekä samaistumisen tunteminen. Haastattelututkimuksen pohjalta selvisi, että kuluttajat pitävät verkkokaupan yhtenä tärkeimpänä ominaisuutena luotettavuutta.
Teoriaosuudessa syvennytään televisioon markkinoinnin alustana yritysten näkökulmasta sekä paneudutaan televisiomarkkinoinnin tapoihin ja tavoitteisiin. Näiden lisäksi teoriaosuudessa perehdytään myös kuluttajan ostoprosessin eri vaiheisiin.
Tutkimusosuudessa selvitetään kuluttajien kokemuksia televisiomarkkinoinnista keskittyen vaatealan verkkokauppaan X. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin teemahaastattelua käyttäen viidelle vastaajalle. Selvityksen tarkoituksena oli selvittää televisiomarkkinoinnin merkitystä kuluttajan ostokäyttäytymisen eri vaiheissa, kun kuluttaja on ostamassa tuotteita vaatealan verkkokaupasta. Lisäksi haastatteluissa keskitytään pohtimaan kuluttajien kokemaa hyötyä televisiomarkkinoinnista sekä sitä minkälainen televisiomainos vetoaa haastateltaviin.
Vastausten perusteella vaatealan verkkokaupan televisiomarkkinointi koetaan hyväksi markkinointitavaksi laajan katsojakunnan, mainosten visuaalisuuden sekä tarpeen herättämisen takia. Haastateltavien mielestä ”hyvän” televisiomainoksen tekee tuotteen/palvelun selkeä esittely, visuaalisuus, huumori, tarinallisuus sekä samaistumisen tunteminen. Haastattelututkimuksen pohjalta selvisi, että kuluttajat pitävät verkkokaupan yhtenä tärkeimpänä ominaisuutena luotettavuutta.